Jump to content

Fenderrens - igjen. Er det noe som funker ? Ikke som jeg vet. Prøvde idag.

dennrick

Recommended Posts

Bjørn Løvjomås skrev 31 minutter siden:

De ble veldig tørre, så gnisset litt.

Som sagt lenger oppe, jeg hadde suksess med rubbing. Så vokset jeg dem. Veldig glatte og fine.

Jeg er egentlig mindre opptatt av selve fenderen enn av skutesida. Har båtplass til fast kai, og er borte fra båten i ukevis i slengen. Får ikke forhindret at det legger seg støv og andre slipemidler på fenderne, og det er surt å se at vårpussen er borte i mai en gang. Så jeg tenker at jo glattere de er, jo mer støv og dritt ramler av og regner bort.

Har selvsagt prøvd trekk, og erfaringen er dårlig. Jeg tror du skal vaske/skifte trekk ofte for at det skal funke, men hører gjerne andre meninger om dette.

Bås i flytebrygge funker, det har jeg skjønt.:thumbsup: 

Redigert av Steihy (see edit history)

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Det var bra dokumentasjon @Bjørn Løvjomås:smiley: Jeg må kanskje oppgradere fra Biltema til Maritim sin fenderrens ?

Men så også bilder fra en over som hadde brukt tynner. Det så jo også bra ut. Er det noen bivirkninger iform av at de blir klissete, mon tro ? Jeg har ikke forsøkt dette foreløpig.

Jeg har tatt på Mariner Blue Gum Cream, og resultatet er som sagt noe bedre, men fortsatt ikke helt topp. Fenderen ble dog veldig glatt og fin.

Basert på som hadde forsøkt kombinasjonen Biltema fenderrens og "mirakelsvamp", så har jeg kjøpt svamper. Skal prøve det også. Hadde vært artig å finne ut av dette med å få "nye" fendere igjen en gang for alle.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 1 time siden:

Det var bra dokumentasjon @Bjørn Løvjomås:smiley: Jeg må kanskje oppgradere fra Biltema til Maritim sin fenderrens ?

Men så også bilder fra en over som hadde brukt tynner. Det så jo også bra ut. Er det noen bivirkninger iform av at de blir klissete, mon tro ? Jeg har ikke forsøkt dette foreløpig.

Jeg har tatt på Mariner Blue Gum Cream, og resultatet er som sagt noe bedre, men fortsatt ikke helt topp. Fenderen ble dog veldig glatt og fin.

Basert på som hadde forsøkt kombinasjonen Biltema fenderrens og "mirakelsvamp", så har jeg kjøpt svamper. Skal prøve det også. Hadde vært artig å finne ut av dette med å få "nye" fendere igjen en gang for alle.

Har ikke opplevd at fenderne ble klissete av tynner, men drar uansett over de med voks til slutt. Fukter bare fille med tynner, og gnir lett over. Trenger ikke gnukke. Tynner nr 1 fra Scanox som jeg bruker da. 

Et skritt videre er innkjøp av "magiske svamper" på Kiwi. De heter "Renthjem" fra "Unik". Det hjalp bittelitt på begge, spesielt på sorte sorte merker, men det er jo ikke nærheten av å få en ny fender.

Armert med 4 stk magic swamps, så må jeg si at motet var høyt: Herpet begge to med Biltema sin fenderrens, med bremserens, med Aceton, og så med tynner. Jeg brukte to timer. Resultatet er ikke bra. Det hjalp litt på lillebror, men ikke på den store fenderen. Jeg legger ved bildet av den fra fra trådstart. Samtidig kom det to nye fendere i hus idag, og de er hvite som bokhylla.

Har jeg rett og slett fendere som har vært i helvete? Jeg vet at storebror har vært i Danmark og bodd i Kristiansand, mens den lille nok har ligget i RIBen i Bergen. Ingen av disse stedene minner om helvete, ihvertfall ikke Bergen der det regner hele tiden.

Next step: Polere med Maguiars One Step med DA maskin. Evt om noen tenker at Hugo('s?) er bedre.

Betimelig spørsmål: Blir vi lurt til å kjøpe "lurium" produkter som ikke virker?

Fender to.jpg

Fender.jpg

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Hehe - Neida @Morten_L. Ta mitt ord på at jeg er en amatør :smiley: Det jeg har prøvd er det jeg har hatt. Med unntak av innkjøp av svampene idag. Jeg har ikke hatt anledning til å få tak i produktene fra Maritim og Extreme som du nevner.

Jeg er oppriktig interessert i å finne ut av dette, og om det er noen lurium produkter som virker. Vi blir lovet gull og grønne skoger, men min erfaring er at jeg ikke kan komme på et eneste produkt som har vært magisk siden jeg begynte med båt i 2006..

Hehe, godt @dennrick :smiley:

Har drevet båtutstyrsbutikk i en del år (ikke i bransjen nå lenger) og magiske produkter er det vel så som så med, men gode produkter som med godt arbeid gir godt resultat finnes det absolutt. Så finnes det også produkter som lover i overkant mye.

Er tilhenger av oppfordringen din om å dele bilder av produkter som anbefales.

dennrick skrev for 8 timer siden:

Et skritt videre er innkjøp av "magiske svamper" på Kiwi. De heter "Renthjem" fra "Unik". Det hjalp bittelitt på begge, spesielt på sorte sorte merker, men det er jo ikke nærheten av å få en ny fender.

Armert med 4 stk magic swamps, så må jeg si at motet var høyt: Herpet begge to med Biltema sin fenderrens, med bremserens, med Aceton, og så med tynner. Jeg brukte to timer. Resultatet er ikke bra. Det hjalp litt på lillebror, men ikke på den store fenderen. Jeg legger ved bildet av den fra fra trådstart. Samtidig kom det to nye fendere i hus idag, og de er hvite som bokhylla.

Har jeg rett og slett fendere som har vært i helvete? Jeg vet at storebror har vært i Danmark og bodd i Kristiansand, mens den lille nok har ligget i RIBen i Bergen. Ingen av disse stedene minner om helvete, ihvertfall ikke Bergen der det regner hele tiden.

Next step: Polere med Maguiars One Step med DA maskin. Evt om noen tenker at Hugo('s?) er bedre.

Betimelig spørsmål: Blir vi lurt til å kjøpe "lurium" produkter som ikke virker?

Fender to.jpg

Fender.jpg

Den store ser jo typisk ut som de jeg får rene med tynner no1 fra scanox?

Mange gode råd her nå. Trådstarter får litt og bryne seg på. Her er min versjon:

Fukte fenderne i sjøvann…

Finn ei god fille og mette den med masse Aceton og gni av. Skift fille underveis om nødvendig og pass på at fendern er våt hele tiden.

Det funker og de blir ikke seige.

• 2 uker senere...

Det så veldig bra ut. Mye jobb? Hvor kjøpte du dette middelet?

Ellers ble jo fenderne bedre her også altså, men først helt perfekt når jeg fikk nye trekk?☀️

Wipe and Shine er bra. Må bare bytte klut ofte og ikke væte overflaten først. Bruker det hver vår på RIB som henger bakpå 365 dg i året. Finnes også som boks med XX stk ferdig vætte kluter. Greit å ha begge deler og la sprayen virke litt først og så gni rent med klutene. Som bonus er vel produktet basert på sitrusoljer og klarer neppe å skade noen plastprodukter.

• 5 måneder senere...
On 4/15/2023 at 11:44 PM, Hølje said:

Denne fungere ?

https://www.maritim.no/kmi-wipe-shine-liquid

spray på og tørk av med papir .

Da har jeg fått svaret på det jeg lurte på i trådstart :smiley: Jeg prøvde denne ihelgen, og det er er faktisk så enkelt som beskrevet over. Fenderne mine blir helt hvite igjen uten den minste anstrengelse.

Wipe&Shine fra Maritim. Følger min egen formaning om å dokumentere med bilder. Gjorde det i boden. Kan nok bli bedre med tilgang til ei bøtte med zalo og hageslange. 

IMG_1413.jpeg

Jeg kjøpte nye fendertrekk på ahoy i våres. De har blitt ødelagt på en sesong, mens båten har ligget på plassen sin. Fikk beskjed om at de ikke var ment for svaberg og fjellsider med Flo og fjære. 
Greit å ha i bakhodet om du går for fendertrekk fra ahoy. 

Hekri skrev for 13 timer siden:

400 bols for en halvliter! Da bør det jo funke. Men hvordan fjerne f.eks det brunsvidde øverst på kulefenderen på bildet til Olevine? Vinkelsliper?  

Jeg har ikke brydd med med å fjerne det. Om det er noe brunsvidd eller noe annet som ligger utenpå vet jeg heller ikke. Holder egentlig en knapp på at det er et eller annet som har festes seg utenpå.

Nå brukes fenderne først og fremst som akkurat det, ikke til pynt. Så jeg lever greit med det. Kanskje til våren igjen? Vi får se.

Ellers har jeg noen prosjekter liggende i containeren. Har prøvd alt som er nevnt i denne tråden og mer til! 

Fendertrekk, vinkelsliper, eller plastavfall er mulige løsninger. 

20231011_164332.jpg.aa1aeeab81970ba2903c710b4638458b.jpg

20231011_164414.jpg.4a158b95811536db5ed2621b392c617a.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...