yam Startet 16.April.2023 Link til dette innlegget Startet 16.April.2023 (redigert) Kjøpte meg en mørejet 30 1986 modell med flybrigde og opplever båten som ustabil over ca 19 knop, veldig vanskelig å få den trimmet rett, umulig er vel kanskje rette ordet. Tåler veldig lite før båten legger seg på siden. Har automatisk trimplan som kan brukes manuelt. Er 300 hk med hekkaggregat. Er det noen her som har god erfaring med Mørejetn? Redigert 16.April.2023 av yam (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 16.April.2023 Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 Vi byttet fra vanlige flaps til plater som kjøres loddrett ned på hekken. Medførte vesentlig dårligere stabilitet på plan, men den har alltid vært kilen når den ligger helt oppe på plan. Sitér dette innlegget Mons Link to post
omhI Svart 16.April.2023 Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 hei Jeg har ikke godt kjennskap til Mørejet 30 men er dette en halvplaner med kjøl ? Generelt for halvplanere så får de problemer når de nærmer seg "å gå over i plan". Problemet er om en halvplaner med kjøl er "overmotorisert"/ kjøres for fort. Da løfter den seg til slutt opp på kjølen og blir ustabil/ krenger. Du er nok i det fartsområde om du har en halvplaner skrog. Sitér dette innlegget Link to post
yam Svart 16.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 omhI skrev 1 time siden: hei Jeg har ikke godt kjennskap til Mørejet 30 men er dette en halvplaner med kjøl ? Generelt for halvplanere så får de problemer når de nærmer seg "å gå over i plan". Problemet er om en halvplaner med kjøl er "overmotorisert"/ kjøres for fort. Da løfter den seg til slutt opp på kjølen og blir ustabil/ krenger. Du er nok i det fartsområde om du har en halvplaner skrog. Se bildet over. Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 16.April.2023 Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 Usikker på når skroget ble endret, tidligere modeller hadde ikke v bunn under bakre deler av skroget, der var ett flatt område ca 20 cm. bredde. Disse skrog var ikke beregnet for høyere hastighet enn max 25 knop, kom vel for høyt opp med hekken, skjenet fra side til side. Siste modeller hadde v bunn helt inn til midten, fungerte flott i over 30 knop. Sitér dette innlegget Link to post
yam Svart 16.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 Dette var nytt for meg men bra å få klarhet i dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 16.April.2023 Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 (redigert) Båten er bygd for plan og kan gå nærmere 40 knop med 2*230 hk. De første modellene er helt flate under bak. Tror skroget ble endret litt utpå 80-tallet. Før det løftes bakenden og baugen går ned med påfølgende vingling. Redigert 16.April.2023 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Eika Svart 16.April.2023 Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 Har endel timer i noen forskjellige mørejet'r og kjentfolk som har slitt ut 3 motorer i mørejet'ne sine (taxibåter) og det stabile og fine båter som kjører mest i 25-30knop. Men det er mye vindfang i de båtene som går høyt i vannet, så de legger seg ofte på skrå når det blåser godt og man får vinden fra siden Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 mener å ha lest at det var i rundt 86-88 at skroget på disse ble endret. Hadde selv en 98-modell med helplanerskroget, og i plan så var den følsom dersom noen gikk fra en side til den andre, men gikk greit med litt aktiv bruk av flaps. hadde vanlige trimflaps. Brukte ikke trimming av drevet i fart for å unngå belastningen på drevet som det medfører. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.