Jump to content

Mørejet 30 ustabil


yam

Recommended Posts

photostudio_1681639844197.png.9c91ebfa560b24d438c37c0a0221bfab.pngKjøpte meg en mørejet 30 1986 modell med flybrigde og opplever båten som ustabil over ca  19 knop, veldig vanskelig å få den trimmet rett, umulig er vel kanskje rette ordet.

Tåler veldig lite før båten legger seg på siden. 

 

Har automatisk trimplan som kan brukes manuelt. Er 300 hk med hekkaggregat. 

Er det noen her som har god erfaring med Mørejetn? 

IMG_20230416_062526861.jpg

Redigert av yam (see edit history)
Link to post

hei

 

Jeg har ikke godt kjennskap til Mørejet 30 men er dette en halvplaner med kjøl ? Generelt for halvplanere så får de problemer når de nærmer seg "å gå over i plan". Problemet er om en halvplaner med kjøl er "overmotorisert"/ kjøres for fort. Da løfter den seg til slutt opp på kjølen og blir ustabil/ krenger. Du er nok i det fartsområde om du har en halvplaner skrog.

Link to post
omhI skrev 1 time siden:

hei

 

Jeg har ikke godt kjennskap til Mørejet 30 men er dette en halvplaner med kjøl ? Generelt for halvplanere så får de problemer når de nærmer seg "å gå over i plan". Problemet er om en halvplaner med kjøl er "overmotorisert"/ kjøres for fort. Da løfter den seg til slutt opp på kjølen og blir ustabil/ krenger. Du er nok i det fartsområde om du har en halvplaner skrog.

Se bildet over. 

Link to post

Usikker på når skroget ble endret, tidligere modeller hadde ikke v bunn under bakre deler av skroget, der var ett flatt område ca 20 cm. bredde. Disse skrog var ikke beregnet for høyere hastighet enn max 25 knop, kom vel for høyt opp med hekken, skjenet fra side til side.

Siste modeller hadde v bunn helt inn til midten, fungerte flott i over 30 knop.

Link to post

mener å ha lest at det var i rundt 86-88 at skroget på disse ble endret. Hadde selv en 98-modell med helplanerskroget, og i plan så var den følsom dersom noen gikk fra en side til den andre, men gikk greit med litt aktiv bruk av flaps. hadde vanlige trimflaps. Brukte ikke trimming av drevet i fart for å unngå belastningen på drevet som det medfører.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...