Jump to content

Sprekk i bordplate - ønsker tips om håndtverker i Oslo-området

Svolværpostei

Recommended Posts

Det ville sikkert vært lurt med mer info:

Hva er bordplata laget av?

Hvordan er den festet?

Er den i samme del som bakveggen?

Skal håndverkeren bytte ei plate du skaffer, eller skal denne også skaffes/lages?

Hvordan finish ser du for deg?

Hva slags båt er det, merke og modell?

Noe av dette kunne nok også med fordel vært med i overskriften.

Selv demonterte jeg ei bordplate igår, men den var av tre og festet med noen få skruer, og jeg tar ikke slike håndverkerjobber.

ser ut som Corian benkeplate. Det finnes flere produsenter men Du-Point er en av de store.

Disse kan repareres. Man freser ut området med sprekk eller hakk og fuller inn samme materialet som platen er støpt av. Så slipes og poleres det. Blir som nytt.

Mindre riper kan rubbes og poleres med maskin akkurat som gelcoat. Blir som nytt

Et eksempel her https://corinor.no/faq/

Corian lar seg normalt reparere. Er det for eksempel kommet et hakk i benkeplaten, kan vi frese ut området, lime ned en kile i samme farge og så pusse over til slutt. Normalt vil du da ikke se noen forskjell på den eksisterende plata og det nye som er felt inn.

Mvh. SAP

19 fot skrev On 16.4.2023 at 18.12:

Det ville sikkert vært lurt med mer info:

Hva er bordplata laget av?

Hvordan er den festet?

Er den i samme del som bakveggen?

Skal håndverkeren bytte ei plate du skaffer, eller skal denne også skaffes/lages?

Hvordan finish ser du for deg?

Hva slags båt er det, merke og modell?

Noe av dette kunne nok også med fordel vært med i overskriften.

Selv demonterte jeg ei bordplate igår, men den var av tre og festet med noen få skruer, og jeg tar ikke slike

håndverkerjobber.

Beklager hvis overskriften var noe upresis! Skuta er en Galeon 330 Fly fra 2005. Båten er i rimelig god stand så ved en eventuell reparasjon håper jeg finishen holder seg. Bakveggen er i samme materiale men i en tynnere versjon. Jeg tror som sap_2000 at dette er coriander. Importøren av Galeon kan levere en ny plate laget på mål fra fabrikken. Jeg er vel en middels god hobbysnekker, men tør ikke begi meg ut på å montere den selv.

Jeg har prata med forsikringen nå, og de ser heldigvis ut til å ville dekke skaden. Tror nok uansett det vil koste mer en egenandelen. Forsikringen har bedt meg finne noen til å taksere/reparere skaden. 

Hakkannen skrev On 16.4.2023 at 19.46:

Kan du leve med en synlig reparasjon finnes det varmvokser, farget epoksybasert lim og fugemasser til formålet. Leverandører av kjøkken er typiske som har slikt tilgjengelig, alternativt går det an å kjøpe selv i egnet farge. En slik reparasjon vil jo vise til en viss grad, men blir langt rimeligere enn å få skåret ut ny benkeplate og få denne montert.

Takk for tips. 

sap_2000 skrev for 23 timer siden:

ser ut som Corian benkeplate. Det finnes flere produsenter men Du-Point er en av de store.

Disse kan repareres. Man freser ut området med sprekk eller hakk og fuller inn samme materialet som platen er støpt av. Så slipes og poleres det. Blir som nytt.

Mindre riper kan rubbes og poleres med maskin akkurat som gelcoat. Blir som nytt

Et eksempel her https://corinor.no/faq/

Corian lar seg normalt reparere. Er det for eksempel kommet et hakk i benkeplaten, kan vi frese ut området, lime ned en kile i samme farge og så pusse over til slutt. Normalt vil du da ikke se noen forskjell på den eksisterende plata og det nye som er felt inn.

Dette var hyggelig å lese! Med tanke på at bordplaten er veldig integrert i interiøret og har en tilhørende veggplate, hadde jeg håpet at sprekken kan utbedres på stedet. Vet du om noen som kan gjøre en slik reparasjon sap_2000?

Lazyjack skrev for 23 timer siden:

Dersom en sprekk har oppstått "helt av seg selv" bør det vel undersøkes hvorfor dette har skjedd. Er det krefter fra båten ellers som har presset på og fått den til å sprekke så bør jo dette undersøkes og utbedres. 

Veldig godt poeng Lazyjack. Båten ligger på land og skaden har vel oppstått enten ved løftet i høst eller underveis i lagringen på land i vinter. Jeg har bedt forsikringsselskapet sende en takstmann før utsetting for å prøve å si noe om mulig årsak. 

1 minute ago, Svolværpostei said:

Dette var hyggelig å lese! Med tanke på at bordplaten er veldig integrert i interiøret og har en tilhørende veggplate, hadde jeg håpet at sprekken kan utbedres på stedet. Vet du om noen som kan gjøre en slik reparasjon sap_2000?

Nei ikke i farten, men vil tro de samme gutta som fikser kjøkkenplater. Men dette er omtrent som støpe/ glassfiberarbeid, bare enklere, så vil tro enhver som driver med båtskader ikke hadde vært redd for det. 

Den fargekodede pastaen man får er omtrent som et tjukt epoksylim som man fyller inn i den oppfreste sprekken så det blir litt ekstra. Så er det å slipe ned med stadig finere korning og til slutt våtslip og polering for glans.

5 minutes ago, Svolværpostei said:

Veldig godt poeng Lazyjack. Båten ligger på land og skaden har vel oppstått enten ved løftet i høst eller underveis i lagringen på land i vinter. Jeg har bedt forsikringsselskapet sende en takstmann før utsetting for å prøve å si noe om mulig årsak. 

Smart. Det er mye hodeløs oppstøtting av store og tunge båter. Det er klart det kan bli spenn i en båt hvis den som mange opplagsplasser gjør, setter en støtte ytterst på hvert hjørne bak og en enkel støtte under kjølen langt fremme. Da har man 6-7-8 tonn i mellom støttene bak og den fremme.

Så smart å la takstmannen se på det. 

Forøvrig ikke første gang jeg hører om sprekte Corian plater i båt. Samtlige har skjedd ved lagring på land og i kaldt vær, ikke ved kjøring, og ofte med en oppstøtting hvertfall jeg ikke synes er ideell....

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 26 minutter siden:

Smart. Det er mye hodeløs oppstøtting av store og tunge båter. Det er klart det kan bli spenn i en båt hvis den som mange opplagsplasser gjør, setter en støtte ytterst på hvert hjørne bak og en enkel støtte under kjølen langt fremme. Da har man 6-7-8 tonn i mellom støttene bak og den fremme.

Så smart å la takstmannen se på det. 

Forøvrig ikke første gang jeg hører om sprekte Corian plater i båt. Samtlige har skjedd ved lagring på land og i kaldt vær, ikke ved kjøring, og ofte med en oppstøtting hvertfall jeg ikke synes er ideell....

Her tror jeg du beskriver en mulig årsak ganske presist sap_2000. Båten er stilt opp med støtter på hvert hjørne bak og en tredje støtte et godt stykke frem på kjølen. Som du sier er det mye båt i lufta mellom disse punktene. Jeg bør nok ta det opp med opplagsansvarlig. Om ikke annet for å unngå at det samme skjer med andre.

Ellers sjekker jeg med kjøkkenleverandører om mulig bistand. Takk for bra tips!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...