Jump to content

Noen som har brukt 50mm brei ankarolina?

krevlorneswath

Recommended Posts

Hei!

Ser på ankerløsninger til min Maxi 68. Liten båt så vil ha hele systemet festet på baug pulpit for bedre vektfordeling og plass til annet i cockpitlukene.

Har noen brukt 50mm brei ankarolina? Den går at fåes i 70m lengde og det frister. Bruddstyrken er og mer enn dobbelt så høy som 25mm-varianten. Spørsmålet er hvordan det er å knyte fast så brei line?

Jeg tror hovedspørsmålet blir om du får godt nok feste i bunn med den. Grunnen til at det velges kjetting eller blyline er vekta. De fleste bruker Ankarolina til akter/hjelpeanker ved landfortøyning etc. Ikke mange velger dette som hovedløsning.

Du sier ikke hvilket anker du vil bruke, eller hva du vil ankre i, men dersom du satser på bånd må du ha et anker som graver seg villig ned. 

Men for å svare på det du egentlig spør om: Du får nok alltids satt båndet fast på et vis.

Redigert av Steihy (see edit history)

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Jeg kan godt beskrive hele planen for ankersystemet selv om det ikke var tanken for dette innlegget. Kan uansett være nyttig med respons siden jeg er så fersk på dette..

Jeg har ikke lyst eller plass til å holde på å rote med lange liner fulle med sjøgress og dritt, så derfor blir det ankarolina for hele pengen.

50mm 70m ankarolina med 2m 8mm kjetting. 5kg viking anker. Disse er blandt de beste i test nå og har stor overflate og lav vekt som passer meg perfekt siden jeg kommer dra det opp for hånd.

25mm 55m ankarolina som reserveline, line for daumann, og som ekstraline for diverse spesielle ankringer. 4kg daumann.

7,5kg Bruce kopi som reserveanker.

Alt festet i baug pulpiten. Man vIl ha så mye vekt som mulig frem i en Maxi 68.

Hvis noen har erfaring med disse 50mm båndene så vil jeg gjerne høre.

Dette er en Maxi 68 som mest sannsynlig kommer seile veldig langt etterhvert, og selv om jeg er helt fersk nå så er det like greit å utruste den med tanke på det.

Ankringssystemet skal fungere i full storm. Selv om Vikingankeret bare veier 5,2 kg så er det beregnet for opp til 8000kg båt. Maxien veier 1500kg.

Det er for lengden sin skyld som jeg ser på 50mm brei bånd. Vil ha 70m for ekstra fleksibilitet og sikkerhet. Med lengere line kan jeg ha en tryggere ankring uten å behøve ha veldig tongt anker og mye kjetting. Siden jeg har liten båt og drar opp ankeret for hånd er dette en bra løsning.
Hvis jeg fikk 70m bånd i 35mm bredde for en billig peng skulle jeg velge den. Den har bruddstyrke på 4000kg. 25mm har 2000kg, og 50mm har 5000kg. For bare litt mer penger enn 35mm 50m bånd får jeg 70m bånd, men da må jeg som sagt opp i 50mm. Spørsmålet er om den blir veldig klønete å knytte?

Redigert av krevlorneswath (see edit history)

Skal du ligge i storm så hadde jeg minimum lagt på kjetting og blytau på ett godt anker. Ikke noe bånd av noe som helst slag. En bøtte med 50m robline blytau er ikke tyngre enn at du fint klarer bære den sjøl. tar like stor plass som en 10 liters bøtte. med 5-10m kjetting  tillegg så ligger du der til du ikke gidd mer. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Selv om jeg er fersk så har jeg lært at en må tenke smart med liten båt, og ikke bare pøse på med more is more. Jeg er ikke overbevist om att vekten spiller så stor rolle som mange trur. Viktigere å ha et godt, moderne anker med så stor overflate som mulig som blir nedgravd.

Jeg googlet kjapt 50m Robline blytau og så at selv den tjukkeste varianten, 16mm, bare hadde 2400kg bruddstyrke. Det 50mm båndet jeg ser på har dobbelt så høy bruddstyrke(5000kg)

i tillegg er det ikke noen ankerboks på en Maxi 68. Båndene festet på pulpit tar i prinsipp ingen plass. 2m kjetting er greit, og ankerne skal også festes så dem ikke er i veien. Men 50, eller 70m blytau, våt og full av sjøgress, og 10m kjetting? Tar masse plass jeg ikke har, krever mer arbeid og så er jeg ikke sikker de er bedre på noe, sammenlignet med å bruke ankarolina og daumann med egen ankarolina. Da kan jeg bruke 4kg daumann, eller reserveankaret på 7,5kg som daumann, eller begge samtidig.

Jeg er som sagt veldig fersk, så hvis noen føler seg sikker på at jeg tar feil så vil jeg gjerne lære. 

Hadde selv en "Ankarolina" (25mm) som dreggtau på en Risør 27 ac. Båten veide 3,5 tonn.

I enden av beltet hadde jeg kun en paraplydregg med 2m kjetting. Fungerte fint for meg i de 10 årene jeg hadde båten, men anbefaler å bruke en "daumann" på beltet som kan gi deg en lavere vinkel og godt feste.

Å knytte fast på pullerten var ikke noe problem heller. Paraplydreggen stod i et rør på pullpit og tok ingen plass.

Lykke til uansett valg !

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Veit ikke hvor langt enda, men jeg vil gi meg selv muligheten ihvertfall. Har masse å lære før jeg setter av gårde.
Går jo alltid å legge til litt kjetting hvis forholdene krever det, eller noe annet. Men før jeg faktisk er i slike forhold så vil jeg ikke ha noe som er mer tongvint og plasskrevende enn nødvendig.
Jeg skal bo i båten nå, så kommer bli intimt kjent med den, så ser jeg om den passer eller om jeg trenger noe litt større. Alt jeg kjøper til den kan i prinsipp flyttes over til annen båt hvis det blir sånn. Men jeg vil ha minimalisme nå. Er så lei av ting og leilighet og alt.

25mm bånd går sikkert helt greit å knyte ja, men jeg lurer fortsatt på om noen har erfaring med 50mm?
Takk for tips og erfaringer!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...