Jump to content

Edit History

krevlorneswath

krevlorneswath

Dette er en Maxi 68 som mest sannsynlig kommer seile veldig langt etterhvert, og selv om jeg er helt fersk nå så er det like greit å utruste den med tanke på det.

Ankringssystemet skal fungere i full storm. Selv om Vikingankeret bare veier 5,2 kg så er det beregnet for opp til 8000kg båt. Maxien veier 1500kg.

Det er for lengden sin skyld som jeg ser på 50mm brei bånd. Vil ha 70m for ekstra fleksibilitet og sikkerhet. Med lengere line kan jeg ha en tryggere ankring uten å behøve ha veldig tongt anker og mye kjetting. Siden jeg har liten båt og drar opp ankeret for hånd er dette en bra løsning.
Hvis jeg fikk 70m bånd i 35mm bredde for en billig peng skulle jeg velge den. Den har bruddstyrke på 4000kg. 25mm har 2000kg, og 50mm har 5000kg. For bare litt mer penger enn 35mm 50m bånd får jeg 70m bånd, men da må jeg som sagt opp i 50mm. Spørsmålet er om den blir veldig klønete å knytte?

krevlorneswath

krevlorneswath

Dette er en Maxi 68 som mest sannsynlig kommer seile veldig langt etterhvert, og selv om jeg er helt fersk nå så er det like greit å utruste den med tanke på det.

Ankringssystemet skal fungere i full storm. Selv om Vikingankeret bare veier 5,2 kg så er det beregnet for opp til 8000kg båt. Maxien veier 1500kg.

Det er for lengden sin skyld som jeg ser på 50mm brei lbånd. Vil ha 70m for ekstra fleksibilitet og sikkerhet. Med lengere line kan jeg ha en tryggere ankring uten å behøve ha veldig tongt anker og mye kjetting. Siden jeg har liten båt og drar opp ankeret for hånd er dette en bra løsning.
Hvis jeg fikk 70m bånd i 35mm bredde for en billig peng skulle jeg velge den. Den har bruddstyrke på 4000kg. 25mm har 2000kg, og 50mm har 5000kg. For bare litt mer penger enn 35mm 50m lbånd får jeg 70m bånd, men da må jeg som sagt opp i 50mm. Spørsmålet er om den blir veldig klønete å knytte?

• Create New...