Stekepanne Startet 16.April.2023 Link til dette innlegget Startet 16.April.2023 (redigert) Hallo. Ved godt mot og i godt driv klarte jeg å dra et tau over bunnen på jolla (som ligger opp ned på dekk), så det blei slitt et hull. Noen forslag til hvordan jeg kan fikse dette? Redigert 16.April.2023 av Stekepanne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 16.April.2023 Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 (redigert) Første tips vil være å fortelle hvilket materiale jolla med hullet er laget av. Ut fra bildet vil jeg anta det er en gummibåt med stivt akterspeil. Lag gjerne også en overskrift som forteller litt om dette slik at folk som er eksperter på aluminium-sveising, stål-sveising, glassfiberarbeid, gummibåtreparasjoner osv vet hvem av dem det er relevant for å klikke seg inn på tråden din, da er det større sjanse for at rette personen leser innlegget ditt og gir deg et godt svar. Redigert 16.April.2023 av 19 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 16.April.2023 Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 Regner med du har jolle i PVC (hypalon er alternativet, men har du hypalon vet du høyst sannsynlig om dette fra før, joller i det materialet koster 3-5 ganger prisen av joller i PVC). Du kan kjøpe lappesaker hos de fleste butikker med båttutstyr. Du trenger PVC-duk og tokomponent lim for permanente reparasjoner, så får du nok jolla tett igjen skal du se? Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 16.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 (redigert) Endret overskrift til noe litt mer fornuftig :) Jeg er ganske sikker på at jolla er laget av PVC. Er en gammel sak med oppblåsbar bunn og treplate i dørken, føles som den veier ca 2 tonn på en god dag. Stivt akterspeil av treplate. Er det som har fått påkjenningen her. takk @Hakkannen som bildet (kanskje?) viser er det det svarte gummi-belegget under båten som har fått gjennomgå. Er det fortsatt riktig p bruke PCV som resten av båten er laget med? Redigert 17.April.2023 av Stekepanne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Stekepanne skrev for 2 timer siden: som bildet (kanskje?) viser er det det svarte gummi-belegget under båten som har fått gjennomgå. Er det fortsatt riktig p bruke PCV som resten av båten er laget med? Ah, så det svarte er gummi, ikke som resten av duken på jolla? Da er det mer usikkert, ikke sikkert PVC-limen vil hefte godt nok til gummi. Spørsmålet er om det virkelig er gummi (ser «kjølen» virker som er av en form for gummi, men så for meg at gjerne duken rundt var av PVC). Kanskje produsenten av jolla kan hjelpe deg med mer info? Eventuelt Vulken Maritim eller tilsvarende bedrift? Er det PVC er jobben grei skuring, mens gummi kan være så mangt. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 17.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Takk for godt svar! Jeg får undersøke litt og se om jeg finner ut hvilket materiale det er :) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Hei, Hypelon og gummi går sammen. Flere båter laget av hypalon har detaljer som kjølribbene du har på din som beskyttelse på siden av rib-tuben. Så igjen, rep sett til dette kan du finne på flere båt-utstyrs butikker der du kan finne hypalonduk og lim. feks https://www.maritim.no/reparasjon-vedlikehold?parent=40464&size=24 Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 (redigert) Jeg brukte disse på en lignende skade på min jolle. Det ser tett ut, men har ikke hatt den på vannet etter at jeg limte den. Les bruksanvisningen til limen nøye. https://www.maritim.no/polymarine-lim-pvc-duk-2-komp-250-ml https://www.maritim.no/polymarine-pvc-duk-70x15-cm Redigert 17.April.2023 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.