MarexSuncab_FD Startet 16.April.2023 Link til dette innlegget Startet 16.April.2023 Hei, har en startknapp som har begynt å tulle. Montøren er slik at jeg har en nøkkel for å gi strøm, og en puls startknapp som starter motor. For.å.få.start må jeg brukt skrujern på startmotor. Litt upraktisk. Har lyst å legge opp ny startknapp og nye ledninger. Hvor skal jeg trekke disse? Finner ikke koblingsskjema... Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 16.April.2023 Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 Baatplassens dokumentarkiv: https://baatplassen.no/i/topic/74279-yanmar-1gm-2gm-3gm-3hm-df-sd20-håndbok/ Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 16.April.2023 Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 (redigert) Monter et rele på starteren som slår inn når du trykker på startknappen. Det kopler du slik at du får strøm fra batteriledningen til starteren og videre til innslaget, da er problemet løst. Hadde samme problem selv, men releet løste problemet. Redigert 16.April.2023 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
atletico1 Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 hadde liknende problem, skiftet tenninslås,, deretter startknapp (fikk bare ta tak i rød stop knapp, men fungerte på samme måte som start knapp. Hadde allerede relee som nevnt, skiftet dette til et standard relee fra biltema og gikk over ledningene og tilkoblingene- Siden aldri noe problem, starter på første trykk . Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Jeg har et slkt rele. Det var det som var problemet hos meg . . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MarexSuncab_FD Svart 17.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 arkmarin skrev On 16.4.2023 at 21.45: Monter et rele på starteren som slår inn når du trykker på startknappen. Det kopler du slik at du får strøm fra batteriledningen til starteren og videre til innslaget, da er problemet løst. Hadde samme problem selv, men releet løste problemet. Vis hele sitatet Noe slik? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Sånt ja. Med den blå fra startknapp. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
arkmarin Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 (redigert) Det er riktig koplingsskjema!!! Jeg tok strøm fra B+ på starteren, da blir det minst spenningsfall. Redigert 19.April.2023 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Vdub Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 Hadde samme problemet, på min 3gm30f var skjøtekontakten på ledningsnettet problemet. Kappet ledningene og loddet de sammen igjen og nå har den fungert uten problemer i 3-4 år ? Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 28.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 Hei, har forsket litt mer. Med ny starter er det ikke så vanskelig å kortslutte rett på starteren for å få motor i gang. Litt upraktisk bare. Det som er greien er at første gang motor starter, må jeg jumpstarte på startmotor. Men hvis jeg skrur av motor, vil den neste gang fungere med startknapp. Kan det hjelpe dere litt på vei i forhold til hvor feilen kan ligge? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 28.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 Når du "kortslutter" rett på starteren som du sier, kobler du da sammen de to store tilkoblingene? Du kan gjerne prøve å koble den lille kontakten på innslaget til pluss i stedet S til B+). Hvis det ikke går, så har du antagelig et problem med innslagsolenoiden. Det å starte med skrujern rett på de store tilkoblingene (B+ til M) er litt uheldig (med mindre du er tannlege), for da begynner starteren å rotere før den er i inngrep. Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 28.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 Jeg tar et flatt skrujern mellom den lille skruen og pluss. Da starter den. Men forstår ikke hvorfor det bare er første gangen jeg starter. Neste gangene virker den med knappen. Frank Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 28.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 Jeg har hatt noe lignende, og det var bare dårlig kontakt. Flatstifter som står i varme og vibrasjon blir slakke etterhvert. Spesielt i releholdere. Hvis du tar av ledningen på S, så kan du måle om du får +12V i den når du trykker på startknappen (uten at motor går). Har du ikke det, så er det vel å måle seg bakover mot startknappen, eller prøve å bevege litt på ledningene.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.