Jump to content

Dårlig kontakt på startknapp, koble ny? Yanmar 3GM30F

MarexSuncab_FD

Recommended Posts

• 1 måned senere...

Hei, har forsket litt mer. Med ny starter er det ikke så vanskelig å kortslutte rett på starteren for å få motor i gang. Litt upraktisk bare. Det som er greien er at første gang motor starter, må jeg jumpstarte på startmotor. Men hvis jeg skrur av motor, vil den neste gang fungere med startknapp. Kan det hjelpe dere litt på vei i forhold til hvor feilen kan ligge?

Når du "kortslutter" rett på starteren som du sier, kobler du da sammen de to store tilkoblingene?  Du kan gjerne prøve å koble den lille kontakten på innslaget til pluss i stedet S til B+). Hvis det ikke går, så har du antagelig et problem med innslagsolenoiden.  Det å starte med skrujern rett på de store tilkoblingene (B+ til M) er litt uheldig (med mindre du er tannlege), for da begynner starteren å rotere før den er i inngrep. 

Jeg har hatt noe lignende, og det var bare dårlig kontakt. Flatstifter som står i varme og vibrasjon blir slakke etterhvert. Spesielt i releholdere. 

Hvis du tar av ledningen på S, så kan du måle om du får +12V i den når du trykker på startknappen (uten at motor går). Har du ikke det, så er det vel å måle seg bakover mot startknappen, eller prøve å bevege litt på ledningene..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...