Jump to content

Bavaria boats,ble båtene produsert i dårligere kvalitet i 2018

Dr Nelson

Recommended Posts

Leser at i 2018 var Bavaria boats nesten konkurs og at nye eiere snudde selskapet på rett kjøl. 
Siden jeg vurderer å kjøpe en båt produsert i 2018 er det da grunn til å forvente dårligere byggekvalitet? 
Har Bavaria ett ufortjent dårlig rykte? 

Ser og at noen tror at båtene er laget av gull og prisene er tilnærmet nypris. Så de tror jeg ligger lenge ute

lang-sommerferie skrev 11 minutter siden:

Eneste jeg kan si som plastmann som har reparert mye båt, Bavaria holder jeg meg så langt unna som overhodet muligt. 

Kvalitet er som kjent bedre enn kvantitet, med mindre man er selger og det er kvantitet som gir overskudd

Er fordi det er tynn gelcoat eller tynn glassfiber? Litt dritt om jeg noen å ønsker å vannslipe også er det ikke gelcoat å slipe på. 

Code0 skrev 22 minutter siden:

Hva med Jeanneau, Beneteau, Hanse, er det vesentlig bedre?

Jeg trur i allefall de er bedre, har jobba på flere bavaria'r enn alle de andre seilbåt merkene tilsammen. Er det virkelig 5-10x så mange bavaria'r enn andre seilbåter her i landet ? Isåfall, hvor har det blitt av alle de eldre som blei solgt før Bavaria kom på markedet i 2000 eller noe sånt? Eller holder de en generelt dårligere kvalitet ? 

Dr Nelson skrev 17 minutter siden:

Er fordi det er tynn gelcoat eller tynn glassfiber? Litt dritt om jeg noen å ønsker å vannslipe også er det ikke gelcoat å slipe på. 

Tynn gelcoat, ujevn gelcoat, feilstøping,  sliper for dårligt når deler skal støpes sammen, ser det er brukt mye sparkel fra fabrikken når jeg slipper frem skader, mange små 5-15mm gelcoatsprekker som er tydeligt tegn på "stress" pga feilkonstruksjon, virker også som Bavaria bruker en kjipere polyester enn de andre, for skadene på Bavaria delaminerer over større områder enn de andre. Skulle gjerne dratt frem noen bilder og historier som dokumentasjon, men spørs hvor fornøyde sjefen, kunder, takstmenn og Bavaria blir da. 

Det skal også sies at dette kun er mine egene observasjoner og meninger etter noen år med glassfiber og gelcoat som yrke. Men jeg i allefall, skal aldri eie en Bavaria, med mindre jeg får den kasta etter meg, populære båter som er lettsolgte. 

I gamle dager da "plastbåter" var noe nytt, visste de ikke hvor tykt skroget skulle være, så de tok godt i pluss litt ekstra for sikkerhets skyld. Nå finnes det mer erfaring slik at det vel brukes dataprogrammer for å beregne hor tynt det kan lages for å være "sikkert".

Når jeg slår håndbaken i skroget på min Saga 27 fra 1986 sier det "boong", men for nyere båter, "spiong".

Her det som ble skåret ut for trusteren.

truster_utskaer.jpg.6be3620c214629937691b87359a62c20.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dr Nelson skrev On 16.4.2023 at 22.03:

Ser og at noen tror at båtene er laget av gull og prisene er tilnærmet nypris. Så de tror jeg ligger lenge ute

Mange båter behandles som gull av eierne.

forøvrig mener jeg Bavaria har godt rykte. God kvalitet i forhold til pris. Haugevis av bavaria båter har seilt langtur og jorden rundt. Dette viser at båtene klarer det de er designet for.

Nei- jeg har ikke Bavaria og har heller ikke eid en. Dette er bare mitt inntrykk.

Redigert av Snemann (see edit history)

Tror nok Viksund 25 Columbi jeg hadde var ca dobbelt så sterk i skroget som Viknesen jeg har nå. Slo man i Skutesiden på Columbien var det som å slå i en betongvegg.

At det er masse båter som er sterkere og tykkere og har bedre finish enn Bavaria er vel utvilsomt, men de har vel vist seg å være bra nok, særlig i forhold til pris.

5nacks skrev for 16 timer siden:

Under vinsjene på Hanse 400'en. Til og med under dassene er det støpt inn 10mm alumiumsplater. Screenshot_20230417_173150_Chrome.jpg.637b312c1c089b3371ff792f8041f004.jpg

Det er helt vanlig praksis, også hos bavaria, slk at en kan borre opp og lage hull for nye vinsjer, avlastere osv. Jeg har også jobbet mye med plast. Synes Bavariaene holder seg godt. Det jeg derimot har observert ved installasjon av baugpropeller er at Bavaria har genert hatt forholdsvis jevn laminattjukkelse, har jeg opplevd på langt dyrere svenske båter at det har vært avvik på flere cm forskjell i tykkelse på STB og BB side. En annen ting jeg mener prater klart Bavaria sin fordel er at det faktisk er forholdsvis oppegående folk som har bygget de. De har faktisk til en viss grad tenkt at kanskje noen må kunne komme til på et senere tidspunkt for å f.eks. skifte en kjøleskapskompressor, installere baugpropell, skifte pumper, ta ut motor, skifte seildrevbelg osv. Denne filosofien har vært fullstendig fraværende hos de franske båtbyggerne. Der er det langt mer ustrakt bruk av innerlinere og lite gjennomtenkte løsninger som gjør det håpløst å komme til for å utføre vedlikehold og reparasjoner senere. Dessuten har Bavaria også et nogenlunde velfungerende ettermarkedssystem, slik at det er mulig å få tak i reservedeler om det skulle være behov for det. Mitt råd til trådstarter er å gå for Bavaria om det er den båten du liker best. Jeg har jobbet mye med både Bavaria, beneteau, jeanneau  for 10-15 år siden og mener kvaliteten på disse båtene er på tilnærmet samme nivå.  

Kaftein ØL skrev for 11 timer siden:

Bavaria sin fordel er at det faktisk er forholdsvis oppegående folk som har bygget de.

Merkelig påstand.

Dvs at andre båtbyggere ikke er oppegående.

Kaftein ØL skrev for 11 timer siden:

Bavaria har genert hatt forholdsvis jevn laminattjukkelse, har jeg opplevd på langt dyrere svenske båter at det har vært avvik på flere cm forskjell i tykkelse på STB og BB side.

Og dette har du bilder av?

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...