Jump to content

Startproblemer ved varm påhengsmotor (yamaha f2.5)


Dorger

Recommended Posts

Prøvekjørte en så godt som ny yamaha f2.5. 

Brukte alkylatbensin etter anbefaling. Sjekket olje før kjøring.

Da den ble solgt som ubrukt kjørte jeg iht manualen på under halv gass.

Etter ca 45 minutter stoppet motoren under tomgang og var umulig å starte igjen. 

Dette resulterte i en lengre rotur tilbake.

Prøvde gjentatte ganger å starte motoren igjen uten hell.

Neste dag startet den fint. 

Har ikke vært på tur igjen etter dette men vil gjerne vite om det er noe jeg bør vite eller om det er noen triks til neste gang?
Det er hyggelig å ro og jeg har helt sikkert godt av det men vil gjerne bestemme tidspunkt selv. 

Link to post
Sturee skrev 1 time siden:

Bruker du choke/primer når du forsøker å starte den varm? Små motorer er veldig fort å drukne i bensin ved oppstart. Da er det enten å få drenert litt bensin eller gasspådrag og hyppige drag i startsnor som gjelder. 

 

Takk for svar!
Brukte antagelig ikke choke, men muligens, etter de første dragene i snora.

Har nå testet litt i vanntank i garasjen ved å la den gå seg noenlunde varm og restartet. Så langt har det gått knirkefritt. 

Som du sikkert skjønner er jeg rimelig amatør, men jeg antar at "å få drenert litt bensin er å tappe ut av forgasseren? Det som er beskrevet i manualen sånn?

"Sett en beholder under dreneringshullet i forgasseren for å fange opp bensin, og løsne deretter dreneringsskruen"

 

Link to post

Stemmer, men på de fleste er dette litt mer omfattende enn å bare gyve løs på å prøve å starte. Med gasspådrag og hyppige drag så vil den komme etterhvert hvis den har druknet, kan være lurt å gi litt gass allerede ved første forsøk på varm motor for å slippe at den går sur, skal jo helst ikke ruses opp når den er kald men gjør ingenting når den er varm.

 

 

 

 

Link to post
Dorger skrev 1 time siden:

Det var det jeg lurte på også. Kjørte den i tank i en halvtime i går på varierende turtall og den oppførte seg upåklagelig. 

 

 

Du har nok bare ikke vent deg til startprosedyren ennå. Prøv deg på noen korte turer, om den stopper venter du litt og prøver å starte med litt gasspådrag og uten choke. Dere blir nok venner etter hvert skal du se!:wink: 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Dorger skrev On 17.4.2023 at 8.32:

Etter ca 45 minutter stoppet motoren under tomgang og var umulig å starte igjen. 

Dette resulterte i en lengre rotur tilbake.

Prøvde gjentatte ganger å starte motoren igjen uten hell.

Neste dag startet den fint. 

Kan du ha røsket ut dødmannsknappen (den røde snora) slik at motoren stoppet? Deretter har du forsøkt å starte på nytt, men ikke satt på plass dødmannsknappen. Neste dag setter du i dødmannsknappen og motoren starter som den skal.

 

Jeg tenkte at nå motoren går på tomgang kan det være fordi du skal orne noe, kanskje litt unna motoren, og så går du unna og røsker ut dødmannsknappen (uten å tenke over at det er  det du gjør).

 

Dødmannsknappen er det fort gjort å ha rutine på å sette inn når man kommer til motoren, mens man kanskj bir litt forstyrret og kommer ut av rutinene når motoren stopper brått og uventet. Og da er det fort gjrot å komme ut av rutinene.

 

En gang tauet jeg noen som hadde fått motorstopp og drev inn mot et grunt område, motoren deres ville ikke starte. Det viste seg de hadde dunket litt borti ei grunne, deretter skrudd av tenninga for å stoppe motoren. Når motoren deretter skulle starte ville den ikke starte selv om de vred om nøkkelen. Viste seg etterhvert at de var fordi den stod i gir, de hadde jo bare stoppet motoren mens den gikk og var i gir. Dette er et ekempel på ting de naturligvis visste, men hvor stresset ved uvant situasjon gjorde at de kom ut av rutinene sine, så det er fort gjort.

Link to post

Hei,

jeg hadde ikke røsket ut dødmansknappen (det har jeg gjort før så det sjekket jeg. Samt at jeg sjekket at bryteren for  bensinen var skrudd på, at motoren ikke stod i gir og at luftventilen i lokket var åpen. 
Det var heller ikke spesielt stresset stemning siden jeg hadde lettrodd båt med årer. Jeg leste startprosedyren mens jeg satt der og bannet faktisk. 
Håper på en ny tur i nær fremtid så får vi se om det gjentar seg. Ser på diverse fora at mange har problemer med forgassseren på disse små motorene men får inntrykk av at det meste kan unngås ved å bruke alkylatbensin. En del anbefaler også å skru av bensintilførslen og la den gå helt tom når man skal skru av motoren, ihvertfall før lagring.

Jeg kan ikke helt forstå at det skal ha kommet vann i bensinen eller grusk i forgasseren siden motoren er helt ny.

JEg kommer tilbake etter neste tur og forteller om jeg har blitt venner med motoren :-)

Link to post
  • 1 år senere...

Hei, hvordan gikk det her?

 

Samme greie med en Suzuki 9.9as 2011. Starter lett (m choke). Kjører som bare det og så når man har fisket eks 10 min og skal forflytte seg, så står man lenge å jage i snora før den starter (u choke).

 

Bruker ny 98 bensin. Motor har stått i ro etter service ca 2 år. 

 

Blære/bulb blir forøvrig ikke hard når man pumper, hører og ser det surkle i tanken når en pumper.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...