Hekri Startet 17.April.2023 Link til dette innlegget Startet 17.April.2023 Med visshet om at noen ansatte i den aktuelle etaten leser dette; Vi betalte i fjor mer enn 1,5 mill for en 25 år gammal båt. Hvilken verdi bør vi oppgi på s.a. ??? Med så stor, dyr og gammal båt er selvfølgelig lommeboka helt tømt for oppsparte midler. Vi må spare der vi kan, og skatt må derfor minimeres. Men vi betaler det vi må betale. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
bmwmaxi Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 (redigert) Finne den billigste Princess lik din world wide og legg på frakt og andre kostnader. Og sett verdi utifra det i god tro. Ta gjerne en skjerm dump av det som dokumentasjon, hvis det blir noe senere. Redigert 17.April.2023 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Fritidsbåt - Skatteetaten Sitat Salgsverdi som er 50 000 kroner eller høyere Fritidsbåten føres opp i skattemeldingen din. Hvis båten er forsikret, settes formuesverdien til 75 prosent av forsikringssummen. Hvis båten ikke er forsikret, settes formuesverdien til antatt salgsverdi. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Kallethekid Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Hekri skrev 24 minutter siden: Med visshet om at noen ansatte i den aktuelle etaten leser dette; Vi betalte i fjor mer enn 1,5 mill for en 25 år gammal båt. Hvilken verdi bør vi oppgi på s.a. ??? Med så stor, dyr og gammal båt er selvfølgelig lommeboka helt tømt for oppsparte midler. Vi må spare der vi kan, og skatt må derfor minimeres. Men vi betaler det vi må betale. Nå kjenner jeg selvsagt ikke privatøkonomien din, men hvis lommeboken er helt tømt for oppsparte midler og du ikke har en eller flere gjeldfrie eiendommer er vel uansett ikke formuesskatten den helt store. Bunnfradraget er vel 1,7 mill og all gjeld trekkes fra. Så betaler du 0,95%. Det vil si 9500,- per nettomiljon i formue. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 17.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Balja er selvfølgelig forsikra. Da blir det 75% av forsikringssummen. I den grad Trygve er vår venn, har han tydeligvis greid å dra formuesskatten opp. Med regnestykket til @Kallethekid blir det ikke så gæærnt. Men da er det tabbe å gjøre seg gjeldfri? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Code0 Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Hekri skrev 5 minutter siden: Men da er det tabbe å gjøre seg gjeldfri? ja, da flytter man seg selv og båten til sjøfartsnasjonen Sveits. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 17.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Genialt! At ingen har kommet på dette før?!! ? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Kallethekid Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Hekri skrev 6 minutter siden: Balja er selvfølgelig forsikra. Da blir det 75% av forsikringssummen. I den grad Trygve er vår venn, har han tydeligvis greid å dra formuesskatten opp. Med regnestykket til @Kallethekid blir det ikke så gæærnt. Men da er det tabbe å gjøre seg gjeldfri? Ikke hvis du bruker tilganger du allerede eier for å løse inn gjelden. Da minker jo formuen tilsvarende. Hvis du derimot skulle få en bonus på jobben, vinne på lotto eller noe annet som gjør at du kan bli gjeldfri uten å minske tilgangene dine vil det bli verre... Eller egentlig bedre, litt beroende på hvordan man ser det? Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 17.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Det er ingen fare for at vi blir null-skattytere. Også høyst tvilsomt om Hamar vil komme til å slå vårt tlf-nr. På tross av dette har vi det veldig bra, selv om vi vil betale minst mulig skatt. Vi nyter båtlivets mange gleder og små ergrelser, og lukker øynene de få gangene vi fyller diesel. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
nie Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Jens_P skrev for 2 timer siden: Fritidsbåt - Skatteetaten Takker; der sparte jeg 2850 kr/år i formueskatt Jeg har rapportert forsikringsverdi på båten i 4 år. Noen som vet om dette kan endres bakover i tid ? .....Skatteetaten går jo lett 10 år tilbake så jeg burde jo også kunne gå noen år tilbake ? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 (redigert) nie skrev 2 minutter siden: Takker; der sparte jeg 2850 kr/år i formueskatt Jeg har rapportert forsikringsverdi på båten i 4 år. Noen som vet om dette kan endres bakover i tid ? .....Skatteetaten går jo lett 10 år tilbake så jeg burde jo også kunne gå noen år tilbake ? Mener du kan endre for 3 år tilbake i tid, skal være en mulighet for dette på skatteetaten.no Da kan du endre fra 2019-2022. Endringsmelding for formues- og inntektsskatt for personlige skattepliktige - Skatteetaten Redigert 17.April.2023 av Taskeladden (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
nie Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Taskeladden skrev 15 minutter siden: Mener du kan endre for 3 år tilbake i tid, skal være en mulighet for dette på skatteetaten.no Da kan du endre fra 2019-2022. Endringsmelding for formues- og inntektsskatt for personlige skattepliktige - Skatteetaten Stemmer det. Da har jeg vært inne og redusert min formue med kr 300000 på skattemelding for 2019, 2020 og 2021 ...så får vi se hva futen sier :-) Sitér dette innlegget Link to post
BåtGeir Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Jeg gjorde det samme for 2 år siden. Men jeg hadde da bare 1 år tilbake. Men klagde på dette, og etter en uke sto pengene på konto. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.