Jump to content

Volvo Penta MS3C gir bytte drivretning

Hope123

Recommended Posts

Hei. Har en båt med ms3c gir med utveksling 2,73.

Tenker å gå over fra en venstre til høyredrevet propell da dette er lettere å oppdrive. 

Etter det jeg har skjønt så er det bare å bytte om på kabel i kontrollboks.

Har vel vært skrevet om dette tidligere at det er mulig ,ville bare være 100 % sikker før innkjøp av propell.

En måte å teste om det er så enkelt er å flytte kabelen og hvis da spaken fungerer fint, men feil vei så blir det riktig vei når du bytter propell.

Men det kan jo også være greit å vite om girkassa er beregnet på lang tids bruk begge heier. Og muligens er det bare bra med endring hvis det feks er to like clutcher og man generelt sliter mer på fremover enn revers.

Bare husk at båten vil oppføre seg annerledes, den siden båten trekker seg inn nå når du legger til vil trekke seg ut etterpå. Dvs du får en ny "godside". 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ikke noe problem om det blir ny godside.

Har ikke kjørt båten enda ,da jeg kjøpte den med defekt propell og kan få tak i en høyre gående splitter ny 4 bladers for en hyggelig pris.

Nåverende propell som står på er 4 bladers 18x 20 venstre gående , men etter å fått beregnet optimal  propell hos Winrace burde den være 18x23.

Etter det jeg har skjønt så er venstre gående lite brukt i dag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...