Kristoffer S Startet 18.April.2023 Link til dette innlegget Startet 18.April.2023 Vi har vært uheldige der vår Draco Oceancraft 570 sank og vi må da gå til innkjøp av ny utenbordsmotor. Det var en Yamaha Pro V 100 på den da den sank, men pga. at denne var fra 1997, ble ikke reparasjon av denne dekket på forsikringen. Tenker da om vi skal kjøpe en motor med mindre HK nå, slik at båten blir litt rimeligere i bruk og benytter mindre drivstoff. Noen som har erfaring med hvilken motor som kan være hensiktsmessig å gå til innkjøp av? Båten blir benyttet på kortere turer (1-2 timer) i relativt fint vær og vi er som oftest 5-6 voksne i båten. Båten blir ikke benyttet til vannsport aktiviteter. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 Hadde jeg vært dere, ville jeg heller gått opp i motorstørrelse for og få ned forbruket. Med 5-6voksene ombord så er det mye vekt som gjør at motorene går tungt. Dagens 150 bruker det samme som 100 forgasser motoren din. En liten motor som presses bruker mer fuel enn en stor motor som går lett. Med en 150 etec g1, burde du havne på 20-25liter i timen i ca 30knop på 3500rpm. På fullt pådrag så havner du på 60liter men da gjør båten rett rundt 50knop Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 Er ikke helt enig i logikken din, at en 19 fots båt med 5-6 personer vil bruke mindre drivstoff med mindre enn 100 hk. Viktigst er at du kan dra av minst 500-1000 o/m fra maks. Moderne 4T bruker uansett mindre bensin enn en gammel totakter. Foreslår Yamaha F115 eller tilsvarende Suzuki. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 Kristoffer S skrev 17 minutter siden: Tenker da om vi skal kjøpe en motor med mindre HK nå, slik at båten blir litt rimeligere i bruk og benytter mindre drivstoff. uansett hva dere kjøper av nyere motor nå så vil den bli rimeligere i forbruk. Jeg ville gått for ca samme antall hk som idag. Yamaha V100 veier 164 kg, og en ny 100hk 4T (nærmest uansett merke) vil veie ca det samme men gi et helt annet forbruk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eika Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 ivar skrev 6 minutter siden: uansett hva dere kjøper av nyere motor nå så vil den bli rimeligere i forbruk. Jeg ville gått for ca samme antall hk som idag. Yamaha V100 veier 164 kg, og en ny 100hk 4T (nærmest uansett merke) vil veie ca det samme men gi et helt annet forbruk. V6 v6 v6 :p masse power, masse moment, lavt forbruk ved fornuftig bruk :) Sitér dette innlegget Link to post
DracoOceancraft Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Har ein slik båt fra 1999, der eg satte på 115 suzuki i 2020. Dette er maks anbefalt størrelse motor på denne båten. Fungerer fint og er rimeleig i drift. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2024 Det minste jeg hadde gått for er 115 hk. Hvorfor båten kun er godkjent for max. 115 hk er ikke godt å si, men det er vel uansett ikke så mye å spare i penger på å gå for 100 hk. Iallefall ikke forbruksmessig. Skal båten alltid kjøres med kun 1-2 personer er det kanskje ikke så viktig med sylindervolumet. Men du skriver 5-6 personer så da blir det viktig. Mercury F100 og F115 (nyere enn 2014-mod) har iallefall størst sylindervolum i klassen med 2,1 liter (og samtidig lav vekt). Unngå de 90-100 hesterne med kun 1,5-1,6 liter sylindervolum (Suzuki, Honda og Yamaha har noen slike). Ikke for at det ikke funker, men greit å ha litt mere kraft i frasparket. Og man slipper å kjøre på så høyt turtall for å holde båten i plan. E-tec 130 eller Suzuki DF140 hadde sikkert også funket fint hvis man liker den ekstra toppfarten. Men ikke rare forskjellen uansett sammenlignet med 115 hk-klassen som har samme sylindervolum. Og man må gjerne opp et hakk i propellstigning for å få utnyttet den ekstra toppfarten, noe som da innvirker negativt på akselerasjon opp i plan med mye last. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ask Svart 10.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2024 Tråden er eit år gamal. Trådstartar kan gjerne opplysa kva motor han kjøpte, og erfaringane med motoren er og båten. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 10.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2024 Ask skrev for 2 timer siden: Tråden er eit år gamal. Trådstartar kan gjerne opplysa kva motor han kjøpte, og erfaringane med motoren er og båten. TS var sist innom forumet november 2023. Så nok ikke store sannsynlighet for svar tenker jeg. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.