Jump to content

Hvilken type propanflaske dette?

Vittig

Recommended Posts

Fulgte med en litt spesiell propanflaske til båten når jeg kjøpte den som jeg ikke har klart å finne noe sted. Den passer perfekt og de vanlige glassfiber/stålflaskene passer ikke på propanplassen. Hadde vært fint å slippe å bytte regulator. Den er litt større enn en vanlig 2kg så kanskje 2.5-3kg?

Prøver en siste gang her på BP før jeg kjøper en vanlig 2kg og bytter regulator.

Noen som kjenner til og aller helst vet om det er mulig å få tak i samme typen i dag?

Her ved siden av en 2kg

20230418_202933.jpg

20230418_202926.jpg

20230418_202922.jpg

11 hours ago, J-Å said:

Akkurat den jeg lette etter! Tusen takk.

11 hours ago, Lazyjack said:

Hvorfor har du har dekket til ventilen når du ber om råd? Antar det er en standard industriventil. 

Ja, i retrospekt ser jeg at jeg burde tatt av ventillokket. Er den vanlige "husholdningskoblingen" vi bruker overalt her i landet:)

12 hours ago, Taskeladden said:

Har orange jeg også, bytter den på 7-11 eller esso. 3kg om jeg ikke husker feil. 
Ingenting spesielt med noen av de flaskene der såvidt jeg ser, du må være dårlig til å lete :P 

Mulig det. Jeg har ikke sett noe mindre enn 5kg på bensinstasjonene med den koblingen.

Hvor får du fylt flasker nå for dagen?  Jeg tror det er noe EU-reguleringer på gang, tror omtrent ikke det er mulig å få fylt en tom flaske innenfor EU lengre.

Jeg har nå to "norske" flasker, en flaske kjøpt i Frankringe, pluss en annen type flaske kjøpt i Portugal.  Tror jeg må la noen tomme flasker stå igjen her i Portugal før jeg drar videre.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

47 minutes ago, Bårdp said:

Er jo like greit og billigere å få flasken fylt  istedenfor  å bytte så ser ikke helt problemet.

Er så rusten i bunnen. Om jeg får fyllt den så vet jeg ikke om jeg har lyst til å fylle den.

25 minutes ago, kjing said:

Ser du holder til i Oslo. Har tilsvarende,fyller hos Propan eksperten Brobekkveien 107 

Bra tips men trenger ny flaske

Vittig skrev for 1 time siden:

Er så rusten i bunnen. Om jeg får fyllt den så vet jeg ikke om jeg har lyst til å fylle den.

Bra tips men trenger ny flaske

Jeg har en sånn "statoilflaske" du kan kjøpe av meg. Den er i god stand. Hadde på forrige båt før forrige båt. Send pm i tilfelle. Bor i nabokommunen:)

Så jeg noterer meg at det fortsatt er mulig å fylle gass på gassflasker på enkelte steder - men for folk flest er det ikke "like greit og billigere" ettersom antall steder hvor man får byttet en flaske (inkludert automatstasjoner) er vesentlig større enn steder hvor man får fyllt en flaske.

Jeg noterer meg at Ess Partner As holder til i Bodø - så da er det sikkert "like greit og billigere" å få fylt en flaske der for de som holder til i nabolaget.  Brobekkveien i Oslo ligger ikke ved sjøen.  Det finnes svært mange steder hvor det går greit å få få byttet en flaske, men (hvis jeg ikke tar veldig feil) er det svært få steder hvor det går greit å få fylt en flaske.  Jeg minnes til og med at jeg har vært på et sted hvor de annonserte fylling av flasker, noe jeg tenkte passet oss bra siden vi hadde en flaske som ikke var helt tom som vi gjerne skulle ha toppet opp - men de bare ristet på hodet og tilbydde ikke annet enn bytting av flaske.

Slik virker det på meg at det er i resten av EU også - det finnes massevis av steder hvor det er enkelt å få byttet en flaske - vel og merke dersom man har riktig type flaske å bytte inn - men få steder hvor man kan få fylt.  Jeg har hørt rikter om at det 

Dersom jeg skulle ta veldig feil, så korriger meg gjerne :-)

Uff, nå kaster jeg bort tiden på å kverulere - igjen.  Beklager :-)

3 hours ago, tobixen said:

Jeg har hørt rikter om at det 

Uff, den ble ikke fullført.

Jeg har hørt rykter om at det er sikkerhetskrav som gjør at man i dag bare kan bytte flasker og ikke fylle dem.  Jeg ser ellers ingen saklig grunn, det burde være billigere å lettere å fylle enn å bytte ... ta mindre plass, være lettere å automatisere ... jeg ser omtrent ingen fordeler med å bytte fremfor å fylle.

• 2 uker senere...
tobixen skrev On 19.4.2023 at 18.24:

Jeg har hørt rykter om at det er sikkerhetskrav som gjør at man i dag bare kan bytte flasker og ikke fylle dem.  Jeg ser ellers ingen saklig grunn, det burde være billigere å lettere å fylle enn å bytte ... ta mindre plass, være lettere å automatisere ... jeg ser omtrent ingen fordeler med å bytte fremfor å fylle.

En skal ikke stole på rykter.

1. juli i 2016 kom det en innskjerping av reglene for holdbarheten av gassflasker i Norge.

Dette går på kundenes sikkerhet, reglene er helt klare. Er flasken over ti år gammel, er det ikke lov til å fylle gass på den. Denne regelen gjelder alle tanker med gass.

Før hadde gassflasker i Norge en garanti på 15 år.

Det er stort sett samme pris om en fyller eller bytter.

her en oversikt  over fylle og bytte steder.

Det er prisforskjell så sjekk opp.

https://bobilplassen.no/fyllestasjoner-for-gass/

Noen  levrandører GASS

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...