Komodo
PH på 2 er surt, men det er ikke bare PH-verdien som bestemmer hvor effektiv syren er. Det er også forskjell på sterke og svake syrer. Eksempler på svake syrer er sitronsyre, eddiksyre og fosforsyre. Eksempler på sterke syrer er saltsyre og svovelsyre.
Mer om det her for de som er interessert:
https://no.wikipedia.org/wiki/Syre
Lagt til:
Generelt har jeg forstått det slik at organiske syrer er svake syrer, mens uorganiske syrer, eller kanskje mer korrekt mineralsyrer, er sterke syrer. Organiske syrer får vi når en alkohol reagerer med oksygen. Mineralsyrer produseres fra mineraler i bergarter.
Men nå er jeg på veldig tynn is, en kjemiker kan sikkert si mer om dette.
Poenget er uansett at man vanskelig klarer å gjøre skade på motoren med en svak syre, mens de sterke mineralsyrene kan tære på metallene i motoren. Pakninger er jeg mindre redd for, da de fleste syntetiske materialer tåler syre godt. Men jeg har også sett ved syrevasking at f.eks. nylonringen i en Nylock-mutter har blitt løst opp. Da med beisepasta for rustfri sveising. Denne inneholder fritt etter hukommelsen bla salpetersyre og flussyre, begge mineralsyrer. Interessant tema som jeg dessverre kan alt for lite om.