Jump to content

Tips til støping opp/ned med polyester (BT) m. 300 gr. glassfiber ønskes.

tom Cognac

Recommended Posts

Prosjektet mitt ble satt litt på vent i fjor, skulle egentlig ha blitt ferdig med restaureringen av båten min da, men det glapp grunnet dødsfall og sykehusinnleggelse. Litt historikk: Jeg hadde lekasje i hard-toptaket, jeg rev ut all divinylcell, tettet tidligere hull etter mast etc, fikk lagt på 1. lag med 10mm divinylcell. Noe jævelig (unnskyld språkbruken)søl, men det gikk greit til slutt. Nå skal det legges på 2 lag med 300 grams glassfiber (tips herfra siden), og det er også noe jævelig søl - fikk lagt på ca 3 flak 30cm x 30cm (hele taket er på ca 1,2 m2) Det jeg lurer på er:

Nå ser det ut som vi er inne i en periode med litt varme i været (tok temp'en på dekket, båten ligger under et garasjetelt ca. kl 17.00, da var temp'en 19 grader, vet ikke hva den blir til natta!) Kan jeg begynne å støpe nå - eller bør jeg vente til temp'en er ca 15 grader døgnet rundt (som jeg egentlig har blitt anbefalt tidligere her)

Det andre jeg lurer på er: Siden dette er en skikkelig søle/drittjobb - kan jeg rulle på polyester - for så å vente 5 - 10 minutter til polyesteren har blitt litt stikki slik at når jeg legger på glassfiberen (i flak på ca 30cm x 20cm) så sitter den litt bedre fast - for så (etter at jeg har brukt alurulla på fiberen) "klaske" på et nytt lag med polyester? Hva mener kunnskapen der ute? Takker for alle innspill 

(bildet er fra da jeg rev ut divinylcellen, ser noe bedre ut nå)

WP_20210514_17_25_04_Pro__highres.jpg

jeg tørker ut på land....!

Jo under opp støp går fint det uten søl.

Legg en fiber på ei papp plate / kryssfiner I ca 20×30 cm. Fukt fiber med polyester.  Bruk rulla (den du fuktet med)til å legge fiber i taket .  Så neste.....

Når du har et område går du over med stripe rulle for å fjerne luft . Fiber må opp med en gang den er fuktet. Dette fordi polyester løser opp limet i fiber i løpet av et par minutter. (Emulsjonen) 

Det går å legge 2 lag csm 600 men tryggest med ett av gangen. Vent et par timer med neste lag.

Temperatur bør holdes natta over med vifteovn eller annen varmekilde.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev On 20.4.2023 at 9.35:

Jo under opp støp går fint det uten søl.

Legg en fiber på ei papp plate / kryssfiner I ca 20×30 cm. Fukt fiber med polyester.  Bruk rulla (den du fuktet med)til å legge fiber i taket .  Så neste.....

Når du har et område går du over med stripe rulle for å fjerne luft . Fiber må opp med en gang den er fuktet. Dette fordi polyester løser opp limet i fiber i løpet av et par minutter. (Emulsjonen) 

Det går å legge 2 lag csm 600 men tryggest med ett av gangen. Vent et par timer med neste lag.

Temperatur bør holdes natta over med vifteovn eller annen varmekilde.

Takker for svar - da får jeg bare smøre meg med tålmodighet (har ikke varmeovn el. tils.) Satser på at resultatet blir bra :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...