GT96 Startet 19.April.2023 Link til dette innlegget Startet 19.April.2023 Hei! Siden seilene ombord utrolig nok var svært bra, lufter jeg tanken om å faktisk få riggen i orden. Hovedmast er råten og mest sannsynlig er det best å bytte begge «når en først er i gang». ca 12m høye Hva tror båtfolket om prisen på noe slikt? Og hvor anbefales det å henvende seg? Bommene er forøvrig i orden. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Glenn Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/ Link to post
mons Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 Sjøspeiderne i Søgne kjøpte 12 m mast her Aanesland Treindustri Noen år siden, og hukommelsen prioriterer tydeligvis ikke dette, men jeg tror prisen var vel 20 000. Vi valgte laminert mast med hull i midten. På toppen satte vi en svanehals for å ta ut kabler mm. Romslig hull i siden i bunnen for å ta inn kablene gjør at det er skorsteinseffekt og masta virker tørr og fin. Ene lamineringen gikk opp etter noen år, men vi freste spor og limte inn en list. Sitér dette innlegget Mons Link to post
GT96 Svart 20.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 @mons Takk! Det er jo ikke en grusom høy pris på noe sånt syntes jeg. Skal ta en telefon dit? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Glenn Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/ Link to post
mons Svart 20.April.2023 Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 Det er lenge siden, og transport kan være en vesentlig del av prisen. Går an å høre om de kan levere den på ei eller annen kai når de kjører annen trelast på semi. Du kan høre med båtbyggeriet i Risør også. Losskøyta Songvår skal ha mast av et vanlig tre. Har ligget noen måneder i sjøen. Tror det er for at det skal trekke salt og bli "dødt", men det vet jeg ikke. Hvis du er god med elektrisk høvel er jo det nesten et gratis alternativ. Sitér dette innlegget Mons Link to post
pacuare Svart 20.April.2023 Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 Utenfor mitt kompetanseområde, men en bekjent hadde råtten mast i bomfestet. Han laminerte inn ett nytt stykke nederst. Tre kan fikses. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.April.2023 Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 Før i verden var det å lage mast av synketømmer 'top notch'. Og da gjerne av gran med lite kvist. Ellers er det mye jobb å laminere opp en mast som er hul. Det renner nok på noen titusner. Sitér dette innlegget Link to post
GT96 Svart 20.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 Tusen takk for alle innspill. Jeg har lite peiling på tre sjæl. :’) Tror jeg foretrekker å bytte mast i stedet for å laminere og skjøte som også er en dyr jobb. Føler at man skyver problemet under teppet i stedet for å bli kvitt alt og heller ha splitter ny. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Glenn Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.