Teerex
Jeg kjøpte 4-blads stålpropell (Powertech RXB4) til min 18-fots skjærgårdsjeep med Honda BF90D allerede i 2013, dengang dollarkursen og prisene jo var langt gunstigere.
Kunne da flytte motoren opp et hull og fikk faktisk hakket bedre toppfart enn med 3-blads stålpropell.
Prøvde også 4-blads alupropell (Mercury Spitfire) og det var ikke mye som skilte dem i ytelser, men prisen var langt hyggeligere. Så et fullgodt alternativ for de fleste altså, kanskje spesielt med dagens prisnivå.
Byttet til ny Mercury F115 i 2015 og tok propellene med over siden de passet både fysisk og turtallsmessig pga. annen utveksling. Fikk ca 6 knop høyere toppfart etter motorbytte, samt hyggeligere støynivå over stort sett hele linja.
4-blads propell er uten tvil en forbedring over hele linja for de fleste hurtiggående båter. Iallefall de propelltypene som selges idag. Hever man motoren et hull er det ikke sikkert man mister noe toppfart i det hele tatt. Marsjfart og manøvreringsegenskaper blir derimot bedre.