Jump to content

Ladac 1204 og 1205, kan de brukes uten å modifisere dynamo?


Bjarty

Recommended Posts

Verksted har erstattet min dynamo etter en forsikrings sak.

De har montert en billig 60A eller 70A, og etter testing lader den ikke stort mer en 20A.

 

Jeg har lithium batteri og har før dynamo bytte hatt 100 Amp lading på forrige dynamo.

Etter å ha feilsøkt litt ser jeg at verktedet ikke har koblet til grønn kabel fra ladacen.

 

På den nye dynamoen stikker det en grønn kabel ut av selve dynamo og var koblet på +

Jeg kappet denne og satte ladac (1205) grønn på denne, men det nå er det alt for høy spenning.

For å korte ned forklaringen så fikk jeg for meg at ny dynamo er pluss styrt, så jeg fikk tak i en 1404 og koblet denne opp istedet.

 

Med det er fortsatt alt for høy volt. Jeg har søkt litt på forument her men blir ikke helt klok.

 

* Hvordan vet jeg om min dynamo er minus eller pluss styrt?

* Har det noe å si?

* 3200-4148VALEO

* Jeg leste en plass her at jeg kunne bruke begge regulatorene, vi det si at jeg ikke trenger å åpne dynamo og kan koble slik jeg har gjort?

 

image.png.9b01df6bdb08cae1b269986b7ce0e93f.png

Jeg har da koblet fra gul ledning fra bildet og koblet den på grønn til ladac.

Redigert av Bjarty (see edit history)
Link to post

Jeg bruker en Victron Orion DC-DC charger for forbruksbatteriet. Den gir riktignok bare 30A, men flere kan kobles i parallell. Jeg tror en slik løsning er bedre for batteriene. Jeg vurderer å dele forbruksbatteriene i to banker med en slik lader på hver bank. 

 

Jeg skulle gjerne hatt en alt i ett løsning som kan lade batteriene riktig med input fra landstrøm, solceller eller dynamo, og også  fungere som inverter med 230V utgang. Men jeg har ikke funnet en enhet som dekker alt dette. 

Link to post

Jeg har sett på DC-DC, og ja virker jo som at det er bedre for batteriene.

Men, nå har jeg kun et 120 amp lithium forbruks batteri, og det kan gå tomt iløpet av et par dager på en holme. Før bare starta jeg motoren en halv time så var batteri halvfullt igjenn.

 

Det funker dårlig med DC-DC må.

 

Så skulle gjerne vist om jeg faktisk må åpne dynamoen, ser jo slik ut. Skulle hatt noen bilder av hva jeg faktisk skal gjøre inne i dynamoen også, eller noen bedre guider en det som finnes.

Link to post
Bjarty skrev for 12 timer siden:

På den nye dynamoen stikker det en grønn kabel ut av selve dynamo og var koblet på +

 

Du mener gul? Gul kabel er normalt der regulatoren måler ladespenningen. Er beregnet å kobles til batteripluss, ellers koblet til B+ som du sier den var.

 

Bjarty skrev for 12 timer siden:

Jeg leste en plass her at jeg kunne bruke begge regulatorene, vi det si at jeg ikke trenger å åpne dynamo og kan koble slik jeg har gjort?

 

Tenker du på dette?

De aller fleste integrerte regulatorer er minusregulerte og da må man bruke 1205.

Skal du bruke 1204 er det enkleste å kjøpe en børsteholder.

 

Det du har gjort er å koble felt-utgangen fra Ladac til sense-inngangen på regulatoren.

 

Bjarty skrev for 12 timer siden:

For å korte ned forklaringen så fikk jeg for meg at ny dynamo er pluss styrt, så jeg fikk tak i en 1404 og koblet denne opp istedet.

 

1404 har jeg ikke hørt om.

 

Manualer for 1204/1205 ligger her.

Link to post

@Ingar Ja det stemmer, gul var det og den var koblet til B+. Jeg koblet den fra B+ og inn i 1205 grønn.

Men får sa skremmende høye volt (like mye som jeg gjør hvis jeg ikke har noe koblet på gul i det heletatt)

Ingar skrev 17 minutter siden:

De aller fleste integrerte regulatorer er minusregulerte og da må man bruke 1205.

 

Betyr det at jeg ikke skal modifisere noe, men koble til på gul? 

Link to post
J-Å skrev 36 minutter siden:

Har du prøvd å koble den gule ledningen fra B+ og forlenge den til + på forbruksbatteriet ? Det er vel det som kalles remote sense. Må gjerne brukes med litt forsiktighet så ikke startbatteriet "kokes".  

Å PRØVE å koble et eller annet elektrisk kan få fatale resultater. Er generatoren plussregulert skal du bruke en Ladac 1204 og koble den slik. Dette er slik jeg har hatt det koblet, med intern regulator fjernet. Men om den sitter der fremdeles, skal likevel oransje fra Ladac til dynamo D+, grønn til DF+ (feltviklingen), Svart til dynamo B-  og rød til batteri pluss.

 

ladac1204.jpg.0850cf6d9cd530d05f5c8ea2227cafc8.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

@Lars H. @Ingar 
Ok. Da forstår jeg det slik at jeg må fjerne interne regulator. (Jeg vil bruke ladac)

Er det minus regulert kan jeg bruke min 1205, ingen modifikasjon på dynamo, bare fjerne intern reggis og få tilgang til DF+

Er det pluss kan jeg bruke min 1204, ingen modifikasjon på dynamo, bare fjerne intern reggis og få tilgang til DF+

 

Men da kommer jeg tilbake til mitt initielle spm, hvordan vet jeg om det er minus reg?

 

 

Redigert av Bjarty (see edit history)
Link to post

Den er mest sannsynlig minusregulert, ikke hørt om innebygde regulatorer som er pluss..

Vlle erstattet den innebygde regulatoren med børsteholder, da kan man beholde Ladacs mulighet til å finjustere spenningen samt temperaturkompensering. Du kan da bruke både 1204 og 1205.

 

Men du får antagelig like god ytelse med den interne regulatoren og gul kabel koblet direkte til batteri-pluss. Ville førsøkt dette først.

 

PS: Grunnen for Ladac's popularitet for 40 år siden var å kunne regulere ut fra batterispenning, ikke dynamoens D+.

Dengang kunne ikke innebygde regulatorer gjøre dette, samt at mange regulerte på for lav spenning, 14V eller mindre.

I moderne tid har dynamoene begynt å komme med mulighet for regulering ut fra batterispenning. (den gule kabelen)

 

 

Redigert av Stormwatch (see edit history)
Link to post

Det går greit å bruke både intern og ekstern regulator, men alt blir enklere uten den interne. Jeg har to eksterne regulatorer (Ladac og Sterling PDAR) med fjernet intern regulator i min plussregulerte urgamle Valeo dynamo, se mitt skjema nedenfor. PDAR-regulatoren er hovedregulatoren satt til 14,8V med 13,65V float (åpne heavy duty bly/syre batterier med propper). Om PDAR'n skulle svikte, vil Ladac'n satt til 13,5V overta.

 

Hvordan Ladac 1205 kobles med negativ regulering, om det er det dynamoen er beregnet for, får andre fortelle deg.

 

skjema_Side_05.jpg.67759471cbc279fb6cdcf0391c58c3fb.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Her en oppkobling for å teste/sette spenningen. Lampen skal lyse når spenningen inn på sense er under innstilt verdi, men slukke når den når denne verdien, gjerne 14,4V. Stemmer ikke spenningen, kan en skru på Ladac'n. Spenningen inn på D+ er ca. 12V.

 

ladac_test.jpg.593a507a84757aef51bfa6cd28964eac.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev for 22 timer siden:

Å PRØVE å koble et eller annet elektrisk kan få fatale resultater.

Vel det var snakk om å prøve å koble den gule sense kabelen fra + på dynamoen til + på forbruksbatteriet. Det får neppe et fatalt resultat. Med Ladac brukes selvsagt rød sense kabel fra denne.  

 

Men man må altså uansett følge litt med på spenningen på det batteriet som ikke har sense kabel tilkoblet. Hvis man har skilledioder, så kan dioden mot batteriet med sense  ryke. Da vil regulatoren tro at ladespenningen er lav, og vil gi på litt. 

 

Helst ville jeg hatt separate DC-DC ladere på startbatteri og forbruk, for å lade begge batterier "riktig". Men jeg har ikke tatt sjansen på å ikke ha dynamo B+  direkte koblet til startbatteriet. 

 

Jeg ser endel bobiler har det som kalles "smart alternator". Det innbærer vel at ladespenningen settes ned for å skåne startbatteriet og spare energi. Da løfter man spenningen til forbruksbatteriet med en DC-DC lader.


 

 

Link to post
Stormwatch skrev for 22 timer siden:

I moderne tid har dynamoene begynt å komme med mulighet for regulering ut fra batterispenning. (den gule kabelen)

En svakhet med denne gule sense kabelen er vel at den (i motsetning til PDAR) kompenserer for spenningsfall kun på + siden. Men minusreferansen er fortsatt på dynamoen, så hvis det er en lang minuskabel til batteriet, vil etter det jeg forstår spenningsfallet i den ikke bli kompensert.  Derfor foretrekker jeg altså en isolert DC-DC som står nær batteriet.

Redigert av J-Å (see edit history)
Link to post
Stormwatch skrev for 1 time siden:

Men om man har et opplegg som kan føre til betydelig spenningstap på minussiden er Ladac/Pdar å foretrekke.

Vil det fungere å føre minus på Ladac helt til batteriet? 

Hvilken vei går strømmen i sense? Lurer på om en kan justere spenningen opp eller ned med en egen diode på sense.

Link to post
J-Å skrev 31 minutter siden:

Vil det fungere å føre minus på Ladac helt til batteriet? 

Hvilken vei går strømmen i sense? Lurer på om en kan justere spenningen opp eller ned med en egen diode på sense.

 

Nå husker jeg ikke i farten om jeg har Ladac minus til dynamo minus eller batteri minus. Jeg har ihvertfall både pluss og minus sense fra PDAR'n direkte på batteripolene.

 

Å drive å prøve seg frem med dioder her og der, ville ihvertfall ikke jeg gjort. At du foreslår det, er litt motstridende etter at du tidligere advarer mot at dioder kan ryke.

 

Ellers virker det som at mange mener at en DC/DC sak er løsningen på alt vondt her i verden. I en slik sak er det ihvertfall mye elektronikk som kan gå føyken.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev for 1 time siden:

Å drive å prøve seg frem med dioder her og der, ville ihvertfall ikke jeg gjort. At du foreslår det, er litt motstridende etter at du tidligere advarer mot at dioder kan ryke.

 

Ellers virker det som at mange mener at en DC/DC sak er løsningen på alt vondt her i verden. I en slik sak er det ihvertfall mye elektronikk som kan gå føyken.

Vel, det var egentlig ikke noe jeg foreslo, men bare noen tanker rundt det å tilpasse spenningen litt.  PDAR er sikkert en god løsning for å få passelig to-trinns spenning på startbatteriet. Men også Sterling foreslår jo nå DC-DC for litiumbatterier. Mange har jo også ekstra 24V batteribanker for disse greiene som de lager lyder under båten med. 

https://sterling-power.com/collections/battery-to-battery-chargers 

Link to post
Bjarty skrev On 20.4.2023 at 0.21:

erksted har erstattet min dynamo etter en forsikrings sak.

De har montert en billig 60A eller 70A, og etter testing lader den ikke stort mer en 20A.

 

Jeg har lithium batteri og har før dynamo bytte hatt 100 Amp lading på forrige dynamo.

Etter å ha feilsøkt litt ser jeg at verktedet ikke har koblet til grønn kabel fra ladacen.

Hadde aldri i verden godtatt en snarvei her. du har krav på et like godt utstyr som du hadde.

mulig du ødelegger både   lithium batteri og  dynamo.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
J-Å skrev On 21.4.2023 at 15.24:

Vil det fungere å føre minus på Ladac helt til batteriet? 

Hvilken vei går strømmen i sense? Lurer på om en kan justere spenningen opp eller ned med en egen diode på sense.

Minus på Ladac skal kobles til batteriets minuspol. Samme med pluss. Se koblingsskjema som ligger i Dokumentarkivet, Diverse. Ladac har potensiometer for å justere spenningen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...