Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

Der jeg ligger har vi 12m gangbare utriggere på hver side av båtene på den ene siden av brygga. På den andre siden er det 8m og 10m utriggere og fortøyningsbommer. Ser fortøyningsbommene, spesielt de på 10m, gir seg mye i stormer fra «feil» retning, da bøyer de seg, selv om de er doble. Siden bommen gir etter får de som ligger med fortøyningsbommen på lo side merke presset fra nabobåten. Ikke ideelt.  De gangbare utriggerne der jeg ligger bøyer seg lite (belastningen på innfestningen blir desto større, men festene er dimensjonert for å takle det), og det er greiere å fortøye med faste lengder. Så forstår godt at det er irriterende om havna nedgraderer til fortøyningsbommer framfor gangbare utriggere. Håper du får med deg folk og får havna til å ta til fornuft!

Hakkannen

Hakkannen

Der jeg ligger har vi 12m gangbare utriggere på hver side av båtene på den ene siden av brygga. På den andre siden er det 8m og 10m utriggere og fortøyningsbommer. Ser fortøyningsbommene, spesielt de på 10m, gir seg mye i stormer fra «feil» retning, da bøyer de seg, selv om de er doble. Siden bommen gir etter får de som ligger med fortøyningsbommen på lo side merke presset fra nabobåten. Ikke ideelt.  De gangbare utriggerne der jeg ligger bøyer seg lite (belastningen på innfestningen blir desto større, men er dimensjonert for å takle belastningen), og det er greiere å fortøye med faste lengder. Så forstår godt at det er irriterende om havna nedgraderer til fortøyningsbommer framfor gangbare utriggere. Håper du får med deg folk og får havna til å ta til fornuft!

• Create New...