Jump to content

Nye brygger - Trist at de ikke er iht spesifikasjoner

bliss X

Recommended Posts

Code0 skrev for 7 timer siden:

Har du behov for å entre fra en spesiell side, og ikke kan legge båten med baugen andre veien, så får du søke om å bytte plass.

Gangbare utriggere har også den funksjonen at de gir økt avstand mellom båtene så ikke en båt så lett skader nabobåten.

Jeg har selv båtplass med utriggere som ikke er gangbare, det er et 80x80 forkantrør ut til et flyteelement, og man kan bare gå et lite stykke utover den før den synker.

Båtnaboen presset inn en stor båt som var mye bredere enn senter - senter på utriggerne, så den sprengte ut utriggerne og presset dem ned. Båten var både bredere og lengre enn tillatt og hadde også høyere list enn andre båter slik at lanterne på min båt var i faresonen og nær ved  bli knust (mulig det var fordi det var blitt fendret mot min lanterne, eller mulig det var fendret mot mitt vindu. husker ikke helt, men hvertfall stor fare for skade slik det var gjort.

Gangbare utriggere har også mer oppdrift, neo som kan være nyttig også om en båt synker (båten ved siden av min sank etterhvert, men var da heldigvis flyttet til en annen båtplass, så da slapp min å bli dratt ned av fortøyningen i utriggeren).

Om noen kommer skjevt inn i båsen er det også bedre marginer med en bred utrigger da den båten so kommer inn vil treffe utriggeren og korrigere kurs istedenfor å kjøre rett inn i nabobåten. Båter er jo gjerne bredest litt over utriggeren, og særlig i baugen.

Gangbare utriggere har også ofte bedre plass til fortøyningstau og separate fester slik at man slipper at det er massevis av tau fra naboen som balanserer på en smal utrigger eller henger i vannet og samler mye graps. En bred utrigger sørger også for at naboens tau kommer litt lenger unna propellen. Jeg har selv kommet inn i båsen og bakket og opplevd at båten røskes til siden og motoren kveles. det var fordi naboen hadde latt tau på godt over en meter henge ned i vannet og dette ble dratt inn i propellen min så båten vinsjet seg til siden og motoren kveles.

Siden har han stroppet sammen utriggerne for å ha båten oppå (stoler kanskje ikke på selvlensing?) Så da knakk et av festene til utriggeren.

Code0 skrev 16 minutter siden:

19 fot her nevner du masse unntak og feilbruk, hos oss går det helt fint, båtene skal ha plass til fendre og bredde iht båsbredde.

Jeg har dessverre funnet ut at feilbruk også er en del av bruken. At det fungerer fint et sted betyr ikke at det nødvendigvis fungerer helt perfekt alle steder, og man vet ikke hvilke båtnaboer man får etterhvert. Det var tidligere en annen som hadde nabo-båtplassen, men den er blitt solgt til andre og opprinnelig eier er død.

Båtene skl selvfølgelig også ha bredde innafor båsen (usikker på hvor grensa går, men når båten er hvertfall 20 cm (eller var det mer) bredere enn senter - senter på båsen og presser utriggere ut og ned så er det hvertfall over grensa.

Fendere er det ikke noe krav om, men det skal være rykkdempere. Jeg har rykkdempere foran, men det er mange som ikke har det, og tror ingen har det bak.

Der jeg ligger har vi 12m gangbare utriggere på hver side av båtene på den ene siden av brygga. På den andre siden er det 8m og 10m utriggere og fortøyningsbommer. Ser fortøyningsbommene, spesielt de på 10m, gir seg mye i stormer fra «feil» retning, da bøyer de seg, selv om de er doble. Siden bommen gir etter får de som ligger med fortøyningsbommen på lo side merke presset fra nabobåten. Ikke ideelt.  De gangbare utriggerne der jeg ligger bøyer seg lite (belastningen på innfestningen blir desto større, men festene er dimensjonert for å takle det), og det er greiere å fortøye med faste lengder. Så forstår godt at det er irriterende om havna nedgraderer til fortøyningsbommer framfor gangbare utriggere. Håper du får med deg folk og får havna til å ta til fornuft!

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Som jeg skrev i begynnelsen av tråden så har problemer dukket opp i kjølvannet av ny daglig leder som nekter å snakke med oss, som ikke forholder seg til avtaler og som oppfører seg bøllete.

Tidligere daglig leder hadde et godt samarbeid med leietagere/båtforening og det var sjelden noe problem som vi ikke fikk ordnet i fellesskap.

On 4/20/2023 at 5:44 PM, bliss X said:

Jeg anser det får å være en mye dårligligere løsning enn den gamle og en vesentlig senking av standarden.

Dårlig HMS også, vi hadde jo nettopp en annen tråd på dette - den andre tråden ble startet på bakgrunn av et dødsfall (vedkomne hadde slått hodet i det han falt i vannet). 

Slike ikke-gangbare utriggere (aka fortøyningsbommer?) er helt klart ikke ment for å gå på, samtidig som de nærmest inviterer folk til å nettopp gå på dem.  Ikke alle havner har lett tilgjengelige leidere.

Om dødsfallet skjedde på grunn av  en slik utrigger eller ikke vites riktignok ikke, men de er etter min mening farlige.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...