Jump to content

Overvintring i sverige-danmark eller tyskland

Hvorforikke

Recommended Posts

Var innom Høruphav Havn, 1, 6470 Sydals, Danmark for noen år siden 2019.

Da sa havne kapteinen at det var flere båer i havnen om vinteren da havnen var fylt opp av Tyskere 

som hadde båtene der i vinter opplag.  Det skulle tilsi at prisen var bra.

Rolig plass kort vei til Sønderborg.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Lå over en vinter i Dragør for et par år siden. Meget koselig liten by, kort vei fra Kastrup. Reiste ned over noen helger og fikk med Køben på kjøpet. På våren stengte Danmark grunnet Covid, ble litt komplisert, men havnekapteinen fant en danske som kjørte båten til Malmö så vi fikk hentet den.

Sjekk regler om moms og (midlertidig) innførsel av båt. Er båten i EU over en lengre periode så kan du få krav om å betale mons til EU. Mulig det er billigere å kjøpe en båt som allerede er momset inn i EU.

Jeg innser nå at jeg stemte feil i 1994. Beklager. 

(Forøvrig er det jo populært å flytte til Sveits for tiden.)

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

MVA er landsbetinget, nasjonale regler for båter utenfor EU. Sverige har sine egne regler.

Man må sette seg inn i det spesifikke lands regelverk. Gjennomgående skulle det være mulig å legge båten på tollager. Det vil si at det må være en godkjent havn, og at man ikke har tilgang til båten i den gitte perioden. Dette er igjen landsbetinget. Så man må sjekke. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Akvanauten skrev On 22.4.2023 at 11.39:

Sjekk regler om moms og (midlertidig) innførsel av båt. Er båten i EU over en lengre periode så kan du få krav om å betale mons til EU. Mulig det er billigere å kjøpe en båt som allerede er momset inn i EU.

Jeg innser nå at jeg stemte feil i 1994. Beklager. 

(Forøvrig er det jo populært å flytte til Sveits for tiden.)

Det blir litt slit å seile til Sveits da.:giggle:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Så lenge havnen ligger i EU så kan norsk-registrerte båter ligge i  opptil 18 måneder. Deretter må båten ut av EU for å ikke måtte betale lokal moms. Det holder med en tur til Norge. Norske borgere kan bli i EU så lenge vi vil, takket være EØS (stakkers briter).

Faxen skrev for 1 time siden:

Det blir litt slit å seile til Sveits da.:giggle:

No problem. Det er vann hele veien. Elva heter Rhinen, og du kan gå med båt fra Nordsjøen og hele veien opp til Basel. Vipps, så er du i Sveits.

009565C9-59B0-4E52-A68D-DA34563A6BF6.webp

Dette var svaret som Hugo Tiberg, advokat SXK mottok fra svenske tollverket, sitat:

Kommer den norske personen med sin båt til Sverige och stannar här gäller en moms/tullfri period av 24 månader altså 2 år. Att lämna sin båt i Sverige och resa hem til Norge utan innklarering är inte tillåtet. 

Därimot kan man vid intaget deklarera temporär import men måste då ställa säkerhet for moms/tull på såna villkor i samma 2-års tid. Vid overskridande måste betalas moms/tull.

Sitat slutt.

Og så var det ikke så enkelt likevel?

Redigert av Hulda (see edit history)

Kan intet om det juridiske, men kan anbefale Øresundsregionen (bor selv i kbh). Da har du 2 store byer å velge på med 20 min togreise mellom, og i hvert sitt land. Fryser sjeldent/aldri her, så man kan bytte havn/land litt som man vil løpet av vinteren. Kbh har bra flyplass med mange avganger, og der er som regel god kapasitet i alle havner her på vinteren. Prisene kjenner jeg ikke..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Arne Henriksen skrev for 5 timer siden:

Hva med meg som har en båt som det er betalt moms for i EU (Frankrike)?
Deretter innført til Norge...

Treffes jeg ikke av 18-månedersregelen om jeg drar på tur til EU?

Godt spørsmål. Det samme tenkte jeg da jeg hadde båt som var hentet brukt fra EU.

Arne Henriksen skrev for 6 timer siden:

Hva med meg som har en båt som det er betalt moms for i EU (Frankrike)?
Deretter innført til Norge...

Treffes jeg ikke av 18-månedersregelen om jeg drar på tur til EU?

Slik jeg har forstått det så kan den båten fritt oppholde seg i EU så mye den vil. Pass på å ha dokumentasjon for innbetalt moms til EU. Forutsetter også at du ikke fikk refundert noe moms fra EU  da du momset den inn i Norge. 

Båten din bør da ha ekstra verdi, siden den fritt kan brukes i både EU og Norge. Flott båt forøvrig. 

Redigert av Akvanauten
Skrivefeil (see edit history)

Akvanauten skrev 1 time siden:

Slik jeg har forstått det så kan den båten fritt oppholde seg i EU så mye den vil. Pass på å ha dokumentasjon for innbetalt moms til EU. Forutsetter også at du ikke fikk refundert noe moms fra EU  da du momset den inn i Norge. 

Båten din bør da ha ekstra verdi, siden den fritt kan brukes i både EU og Norge. Flott båt forøvrig. 

Det er mulig det er slik, at EU har et mer liberalt regelverk. I Norge er det garantert ikke slik. Om Hulda skulle momses inn i EU, blir Hulda å betrakte som utlending. Med norsk eier/skipper om bord vil båten måtte momses/tolles inn til Noge ved grensepassering. Hver gang. Det er umulig med 'to statsborgerskap' i hht norske regler. Møkkaland.

Hulda skrev for 4 timer siden:

Det er mulig det er slik, at EU har et mer liberalt regelverk. I Norge er det garantert ikke slik. Om Hulda skulle momses inn i EU, blir Hulda å betrakte som utlending. Med norsk eier/skipper om bord vil båten måtte momses/tolles inn til Noge ved grensepassering. Hver gang. Det er umulig med 'to statsborgerskap' i hht norske regler. Møkkaland.

Er du sikker på det? Er det ikke slik at betalt avgift gjelder til evig tid?

At båten bare kan ha ett statsborgerskap er greit, men at du må betale norsk moms én gang til når du kommer tilbake blir rart. Jeg tror ikke det er sånn, men dersom du har rett så sier jeg meg enig i din karakteristikk på hva slags land dette er. 

som tidligere nevnt: det er vann hele veien til Sveits, og det begynner å bli et godt norsk miljø der. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...