Jump to content

Overvintring i sverige-danmark eller tyskland

Hvorforikke

Recommended Posts

I Sverige kan båten oppholde seg i 18 mnd - så lenge du som eier også er i Sverige:

https://www.tullverket.se/privat/paresan/resa/seglamedfritidsbatoversverigesgrans.4.7df61c5915510cfe9e7107a2.html

"När du kommer med din fritidsbåt till Sverige från ett land utanför EU, exempelvis Norge, behöver du inte anmäla den för import till Tullverket. Detta gäller så länge du själv är kvar i Sverige, då får fritidsbåten befinna sig i Sverige i max 18 månader från den dag du ankom till Sverige, utan att du gör en importanmälan till Tullverket"

Hva med de /dere som har vinterlagring av båt i Sverige, hva gjør dere? Og hva mener svenske tollen dere bør gjøre?

Klarte ikke å finne noe regler på de svenske tollsidene om dette.

Hva den svenske tollen mener man bør gjøre, har du jo i detalj beskrevet over. Det er reglene som gjelder. 

Selv funderte jeg en gang på å la et verft foreta en større jobb på Hulda. Et verft som har mange norske båter på kundelisten. Så bragte jeg opp norske regler for maks import av varer/tjenester til maks NOK 6000, fradrag for svensk MVA osv. Nei, den slags hadde de ikke rutine for, og slik hadde de aldri vært borti. Så jeg utførte jobben selv. Svenskene på sin side virker å være mer pragmatiske.

Og da har jeg en story:

Jeg hadde en kompis som hadde båtplass i Sverige. Dette var på slutten av 80-tallet. Da fikk Tullen for seg at de skulle rydde opp. De gikk rundt og fotograferte alle båtene i havnene i Strömstad. Fikk ut hvem som var norske. Sendte regning på MVA/toll til samtlige. Kompisen, med en strøken Vindö 32, ble rammet. Det ble et himla rabalder, og Tullen fant ut at man kunne gi Norrmennen en tidsfrist på å forsvinne ut av svensk farvann. De svenske kommunene nær grensen, Strömstads kommun, Tanum, Sote kommun, sendte brev til sentrale myndigheter og la frem hvor mange svenske arbeidsplasser som ville gå tapt, hvor mange som ville havne på trygd og hvordan det å kaste ut så mange tusen båter ville påvirke økonomien i Norra Bohuslän. 

Det skjedde et eller annet, en eller annen plass. Og siden har ingen hørt noe. Og siden 80-tallet har antall norske båter blitt flere. Vi så det under pandemien. I Strömstad lå de fleste av bryggene tomme for båter. Og på land er det ikke på langt nær plass til så mange båter i og rundt Strömstad. Så de forsvant nok over til Norge.

Så hva gjør man? Sitter stille i båten og holder kjeft. Vi er veldig mange som bor så nær grensen, og har så hyppige grensepasseringer, at vi nærmest anser Sverige som en del av Norge. Eller omvendt. Vi kan kjøre svenskregistrert bil i hele verden, unntatt i Norge. Vi kan seile en utenlandskregistrert båt i hele verden, unntatt i Norge. Det er Norge som er den sære parten.

Hulda skrev 30 minutter siden:

Det er Norge som er den sære parten.

Har flere bekjente som har hatt/har båten i opplag både innendørs og i havn i Kebal samt på Tanumstrand. Har aldri hørt om noen som har fått en pekefinger fra svenske myndigheter. De er nok ganske mer runde på dette en norske myndigheter.

MIMA IV skrev On 26.4.2023 at 12.37:

Har flere bekjente som har hatt/har båten i opplag både innendørs og i havn i Kebal samt på Tanumstrand. Har aldri hørt om noen som har fått en pekefinger fra svenske myndigheter. De er nok ganske mer runde på dette en norske myndigheter.

Jeg har hørt om flere som har tatt med mer øl enn en sixpack over grensen, og det har gått bra. Jeg har hørt om flere som har kjørt i 120 på E-18. Det har også gått bra. 

Det at noen slipper unna et lovbrudd betyr ikke at det er lov, ei heller at andre vil slippe unna med det samme. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

• 2 uker senere...

Det eneste jeg kjenner til Danmark er fra jeg hentet båten der senhøstes '21. Strøm var DYRT, og tildels krøkkete.
I f.eks Hundested måtte du kjøpe kort som du lader opp og deretter overfører penger til strømstolpen, med telleverk. Hundrelappene rakk ikke mange timene om man skulle ha varme ombord..

mvh, Arne
www.tiarora.no

On 4/24/2023 at 11:30 AM, Hulda said:

Att lämna sin båt i Sverige och resa hem til Norge utan innklarering är inte tillåtet.

Oh, den var jeg ikke klar over.   Det skjer støtt og stadig for min del, tar meg .  Ble til og med ringt opp av Kustbevakningen en gang.  Jeg fikk nesten hjertestans da jeg hørte hvem som ringte.  De var bekymret for at noe hadde hendt med eier ettersom båten lå for anker og jolla var blitt borte i flere dager - så jeg kunne berolige dem med at jeg bare var dratt til kontoret for noen dager, mens de kunne berolige meg med at båten fortsatt lå fint for anker :-)

On 4/25/2023 at 1:45 PM, Akvanauten said:

som tidligere nevnt: det er vann hele veien til Sveits, og det begynner å bli et godt norsk miljø der. 

Masta må ned, så det er lite aktuelt :-)

Det er mange regler man kan snuble i.  For oss som jobber fra båten kan det være verd å være oppmerksom på at vertslandet kan kreve inntektsskatt.  Hvis jeg har forstått det riktig, i de fleste land kan man som turist jobbe en periode for allminnelig arbeidsgiver, mens man i italia omtrent ikke kan sette foten i land uten at man teoretisk skal måtte skatte til Italia.  Men så går det jo an å være litt kreativ å kalle båten "norsk territorium" og hevde at norske regler gjelder på et skip med norsk flagg :-)

(Det siste gir meg litt trøbbel nå - myndighetene krever at båten skal besiktes av navngitte "kompetente autoriteter" før den sjøsettes.  Disse autoritetene mener at siden det er en norsk båt er det norske myndigheter som må besikte å godkjenne den)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...