Jump to content

3GM30 - fortsatt startproblemer


MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Hei,

Kjøpte overhalt 3GM30 for 2 år siden. Tidligere i sensongen ville den ikke starte. Problemet var løs ledning. Nå har jeg kjørt den noen turer, men plutselig ville den ikke mer. Trodde det var defekt batteri, så kjøpte helt nytt startbatteri AGM fra Biltema i går til 2100kr. Som videoene under, den vil ikke starte selv når jeg kortslutter. 

 

Jeg klarer å dra rundt motor, video 2. 

 

Noen tips?

 

Video:

Kortslutning starter

 

Video:

Drar rundt motor

 

 

 

Redigert av MarexSuncab_FD (see edit history)
Link to post
Taskeladden skrev 17 minutter siden:

begge linkene dine går til samme video :)




Men sjekk at solenoid til start/stop får strøm og gjør det den skal. 

 

Nå skal linkene fungere? Kan det hende starter er hengt seg opp? Merkelig,.den startet jo tidligere kjempegreit...

Link to post

ser som starteren din er kaputt, Eventuelt dårlig kontakt en plass. Bra spenning er en ting, starteren trenger godt med strøm i tillegg til god spenning, har du renset og gått over alle kontakter? 

Ut med starter for en gjennomgang og en benktest tenker jeg kan være lurt her :)

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
MarexSuncab_FD skrev 52 minutter siden:

Alt av strøm er sjekket og testet. Helt flunka nytt batteri og bra spenning

Skal vi ta det for fisk og legger til att motoren tørner greit rundt med håndmakt som på videoen er det bare en ting igjen.
Nemlig defekt starter.
Kanskje det er så enkelt att børstene henger på starteren så du kan jo prøve med noen kakk på kroppen til starteren(ikke innslaget) mens noen har nøkkelen i startposisjon.

Link to post
MarexSuncab_FD skrev 1 time siden:

Så hvis jeg får den av, hva gjør jeg så? ?

Du skrur inn en ny starter.
Den gamle er i fra nitten pil og bue selv om noen her inne sikkert hadde klart å plukke den i biter for å tyne ett par år til ut av den.
Uansett er nytt nytt og da er muligheten for att dette skjer igjen når det passer som minst liten

Link to post
pipe skrev for 8 timer siden:

Den gamle er i fra nitten pil og bue selv om noen her inne sikkert hadde klart å plukke den i biter for å tyne ett par år til ut av den.

 

Det er ikke vanskelig å sjekke at børstene ikke er utslitt og at de ikke henger. Ikke koster det stort heller. Men at ny starter er bedre, er det ingen tvil om sånn sett. Bare mye dyrere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Nei, helst ikke. Du har nok hatt litt mye vann i kjølen, svinghjulet kaster det opp og starter begynner å ruste. Samme skjedde med meg for et par år siden. Jeg løste den først opp med rustløser og ved å bevege tannhjulet opp og ned langs akslingen, til det gikk lett. (Med skrujern under skiven).Deretter tøket jeg av akslingen, smurte med lithiumgreade på spray og beveget opp og ned igjen. Gjentok noen ganger. Siden har starteren fungert akkurat som den skal. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ja ser ganske ny ut, men overrasket over grav rusten på huset til fri hjulet under drev/tannhjul. Noe som tilsier lenger eksponering av vann. Enten høy vannstand i kjøl over tid, eller dårlig drenering av svinghjul kåpe. Starteren sitter høyere en senter linja på veiv på de motorene.

Redigert av bmwmaxi (see edit history)
Link to post

Ligger ett vikleverksted ute i mathopen en plass, de fikser den gamle starteren din så har du den i backup. Husker ikke hva det het, men en google finner det nok :)

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...