Jump to content

3GM30 - fortsatt startproblemer

MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Hei,

Kjøpte overhalt 3GM30 for 2 år siden. Tidligere i sensongen ville den ikke starte. Problemet var løs ledning. Nå har jeg kjørt den noen turer, men plutselig ville den ikke mer. Trodde det var defekt batteri, så kjøpte helt nytt startbatteri AGM fra Biltema i går til 2100kr. Som videoene under, den vil ikke starte selv når jeg kortslutter. 

Jeg klarer å dra rundt motor, video 2. 

Noen tips?

Video:

Kortslutning starter

Video:

Drar rundt motor

Redigert av MarexSuncab_FD (see edit history)

ser som starteren din er kaputt, Eventuelt dårlig kontakt en plass. Bra spenning er en ting, starteren trenger godt med strøm i tillegg til god spenning, har du renset og gått over alle kontakter? 

Ut med starter for en gjennomgang og en benktest tenker jeg kan være lurt her :)

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

MarexSuncab_FD skrev 52 minutter siden:

Alt av strøm er sjekket og testet. Helt flunka nytt batteri og bra spenning

Skal vi ta det for fisk og legger til att motoren tørner greit rundt med håndmakt som på videoen er det bare en ting igjen.
Nemlig defekt starter.
Kanskje det er så enkelt att børstene henger på starteren så du kan jo prøve med noen kakk på kroppen til starteren(ikke innslaget) mens noen har nøkkelen i startposisjon.

MarexSuncab_FD skrev 1 time siden:

Så hvis jeg får den av, hva gjør jeg så? 😅

Du skrur inn en ny starter.
Den gamle er i fra nitten pil og bue selv om noen her inne sikkert hadde klart å plukke den i biter for å tyne ett par år til ut av den.
Uansett er nytt nytt og da er muligheten for att dette skjer igjen når det passer som minst liten

pipe skrev for 8 timer siden:

Den gamle er i fra nitten pil og bue selv om noen her inne sikkert hadde klart å plukke den i biter for å tyne ett par år til ut av den.

Det er ikke vanskelig å sjekke at børstene ikke er utslitt og at de ikke henger. Ikke koster det stort heller. Men at ny starter er bedre, er det ingen tvil om sånn sett. Bare mye dyrere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nei, helst ikke. Du har nok hatt litt mye vann i kjølen, svinghjulet kaster det opp og starter begynner å ruste. Samme skjedde med meg for et par år siden. Jeg løste den først opp med rustløser og ved å bevege tannhjulet opp og ned langs akslingen, til det gikk lett. (Med skrujern under skiven).Deretter tøket jeg av akslingen, smurte med lithiumgreade på spray og beveget opp og ned igjen. Gjentok noen ganger. Siden har starteren fungert akkurat som den skal. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...