MarexSuncab_FD Startet 20.April.2023 Del på Facebook Startet 20.April.2023 (redigert) Hei, Kjøpte overhalt 3GM30 for 2 år siden. Tidligere i sensongen ville den ikke starte. Problemet var løs ledning. Nå har jeg kjørt den noen turer, men plutselig ville den ikke mer. Trodde det var defekt batteri, så kjøpte helt nytt startbatteri AGM fra Biltema i går til 2100kr. Som videoene under, den vil ikke starte selv når jeg kortslutter. Jeg klarer å dra rundt motor, video 2. Noen tips? Video: Kortslutning starter Video: Drar rundt motor Redigert 20.April.2023 av MarexSuncab_FD (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 20.April.2023 Del på Facebook Svart 20.April.2023 (redigert) begge linkene dine går til samme video :) Men sjekk at solenoid til start/stop får strøm og gjør det den skal. Redigert 20.April.2023 av Taskeladden (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
MarexSuncab_FD Svart 20.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2023 Taskeladden skrev 17 minutter siden: begge linkene dine går til samme video :) Men sjekk at solenoid til start/stop får strøm og gjør det den skal. Nå skal linkene fungere? Kan det hende starter er hengt seg opp? Merkelig,.den startet jo tidligere kjempegreit... Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 20.April.2023 Del på Facebook Svart 20.April.2023 (redigert) Har du ladet opp batteriet? Er hovedstrøms bryter og kabler sjekket? Etter dette gjenstår demontering av starter. Redigert 20.April.2023 av autohelm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 20.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2023 Alt av strøm er sjekket og testet. Helt flunka nytt batteri og bra spenning Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 20.April.2023 Del på Facebook Svart 20.April.2023 (redigert) ser som starteren din er kaputt, Eventuelt dårlig kontakt en plass. Bra spenning er en ting, starteren trenger godt med strøm i tillegg til god spenning, har du renset og gått over alle kontakter? Ut med starter for en gjennomgang og en benktest tenker jeg kan være lurt her :) Redigert 20.April.2023 av Taskeladden (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
pipe Svart 20.April.2023 Del på Facebook Svart 20.April.2023 MarexSuncab_FD skrev 52 minutter siden: Alt av strøm er sjekket og testet. Helt flunka nytt batteri og bra spenning Skal vi ta det for fisk og legger til att motoren tørner greit rundt med håndmakt som på videoen er det bare en ting igjen. Nemlig defekt starter. Kanskje det er så enkelt att børstene henger på starteren så du kan jo prøve med noen kakk på kroppen til starteren(ikke innslaget) mens noen har nøkkelen i startposisjon. Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 20.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2023 Tar ut starteren i morgen tenker jeg. Ser at når jeg trykker inn så går spenning ned til ca 9.7V. Starter blir også varm... Motor tørner greit og jeg hører at jeg bygger opp kompresjon Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 20.April.2023 Del på Facebook Svart 20.April.2023 Hva er spenning på batteripolene før startforsøk? Batteriet bør også testes. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 20.April.2023 Del på Facebook Svart 20.April.2023 Henger meg på at mistenker starteren trenger litt pleie/rens Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
MarexSuncab_FD Svart 20.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2023 Så hvis jeg får den av, hva gjør jeg så? 😅 Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 20.April.2023 Del på Facebook Svart 20.April.2023 MarexSuncab_FD skrev 1 time siden: Så hvis jeg får den av, hva gjør jeg så? 😅 Du skrur inn en ny starter. Den gamle er i fra nitten pil og bue selv om noen her inne sikkert hadde klart å plukke den i biter for å tyne ett par år til ut av den. Uansett er nytt nytt og da er muligheten for att dette skjer igjen når det passer som minst liten Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.April.2023 Del på Facebook Svart 21.April.2023 pipe skrev for 8 timer siden: Den gamle er i fra nitten pil og bue selv om noen her inne sikkert hadde klart å plukke den i biter for å tyne ett par år til ut av den. Det er ikke vanskelig å sjekke at børstene ikke er utslitt og at de ikke henger. Ikke koster det stort heller. Men at ny starter er bedre, er det ingen tvil om sånn sett. Bare mye dyrere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MarexSuncab_FD Svart 21.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2023 Skal den se slik ut? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.April.2023 Del på Facebook Svart 21.April.2023 Nei, helst ikke. Du har nok hatt litt mye vann i kjølen, svinghjulet kaster det opp og starter begynner å ruste. Samme skjedde med meg for et par år siden. Jeg løste den først opp med rustløser og ved å bevege tannhjulet opp og ned langs akslingen, til det gikk lett. (Med skrujern under skiven).Deretter tøket jeg av akslingen, smurte med lithiumgreade på spray og beveget opp og ned igjen. Gjentok noen ganger. Siden har starteren fungert akkurat som den skal. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MarexSuncab_FD Svart 21.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2023 Satt den i benk og kjørte strøm direkte på. Er ulyder. Orker ikke bale med det. Har bestilt ny starter i dag... Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 21.April.2023 Del på Facebook Svart 21.April.2023 (redigert) Høres lurt ut. Husk bare å legge den gamle starteren i «kjekt-å-ha-fra-båten» boksen/hyllen/rommet i stedet for å kaste den. Sist gang jeg glemte det og kastet det som var ødelagt måtte jeg kjøpe ny komponent 14 dager senere. 😄 Redigert 21.April.2023 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 21.April.2023 Del på Facebook Svart 21.April.2023 Hmm, må jo ha vert du som har vann i kjølen. Er vel ingen som setter inn den ved nyoverhalt/malt motor. Sjekk jording kabelen til blokka også. Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 21.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2023 bmwmaxi skrev for 5 timer siden: Hmm, må jo ha vert du som har vann i kjølen. Er vel ingen som setter inn den ved nyoverhalt/malt motor. Sjekk jording kabelen til blokka også. Jordingen mot kabel er bra, la opp ny! 😊 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.April.2023 Del på Facebook Svart 21.April.2023 Starteren ser jo ganske så ny ut, men en god rengjøring og smøring trenger den ja. Koster jo fort en hundrelapp eller to det ja. .. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bmwmaxi Svart 21.April.2023 Del på Facebook Svart 21.April.2023 (redigert) Ja ser ganske ny ut, men overrasket over grav rusten på huset til fri hjulet under drev/tannhjul. Noe som tilsier lenger eksponering av vann. Enten høy vannstand i kjøl over tid, eller dårlig drenering av svinghjul kåpe. Starteren sitter høyere en senter linja på veiv på de motorene. Redigert 21.April.2023 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 22.April.2023 Del på Facebook Svart 22.April.2023 Ligger ett vikleverksted ute i mathopen en plass, de fikser den gamle starteren din så har du den i backup. Husker ikke hva det het, men en google finner det nok :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
MarexSuncab_FD Svart 25.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2023 Det var starteren! Byttet til ny starter, og vipps, går som en klokke. Fikk til og med sånn ny-bil følelse av lyden. Verdt 2000-kroner 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.