jonasnm Startet 20.April.2023 Link til dette innlegget Startet 20.April.2023 (redigert) Har følgt med lenge på dette forumet, men nå er tiden inne for første post. Etter lang tids vurdering ble det innkjøp av båt, en Halco 29 Offshore med Yanmar 6LP motor og Bravo 2 Drev. Båten trenger et strøk maling, men motor funker bra og interiøret var tørt og fint! Marsjer greit på rundt 20 knop og har stooort akterdekk for fiske og morro. Båten ble kjøpt i Mars i år og ble stående i Bodø pga ruskevær etc. Sjekket mye alternativer for frakt, men endte til slutt opp med at det var like greit å bare føre båten nordover. Så, da påsken kom fikk jeg med meg et par kompiser og vi la i vei fra Bodø til Tromsø. Turen gikk fra Bodø via Skutvik og Finnsnes og til slutt Tromsø. Turen startet litt dramatisk med en annen båt som tok inn vann utenfor Bodø og tilkalte hjelp på VHF og pluss mye havsjø og bølger. Heldigvis kom redningsskøyta raskt til og Halcoen oppførte seg eksemplarisk i sjøen. Må nevne at jeg er ganske uerfaren med båter på den størrelsen.. Neste utfordring dukket opp på kvelden, da det røyk en pakning på oljekjøleren slik at vi fikk en lekasje i sjøvannskjølinga. Det viste seg at da blir trykket for dårlig slik at eksosalarmen gikk av. Hadde ikke noe å fikse med for hånden, så vi måtte gå resten av turen rundt 10 knop (!) for å komme oss hjem. Videre, så var det luft i den hydrauliske styringa, slik at det var litt tungt å styre båten. Den lugget veldig mot styrbord. MEN, alt i alt en kanontur og båten i seg selv gikk helt supert i vannet og det gikk relativt greit å bo tre ganske store mannfolk i båten i tre døgn. Legger ved noen tilfeldige bilder fra turen. Dette er egentlig ikke en post hvor jeg lurer på noe, så kanskje den blir fjernet, men tenker at en hentetråd kan jo være interessant for andre. Brukte IPAD med CMAP på turen. Funket utmerket! Redigert 20.April.2023 av jonasnm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 20.April.2023 Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 Kjekk båt. :-) Den flybridgen er det noe som er bygget i etterkant, eller kunne de leveres originalt slik? Greie priser i Skutvik ser jeg - trodde det var bare ferga som anløp der men da er det altså en gjestehavn? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
lurvetass Svart 20.April.2023 Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 Grattis med båt og hentetur er alltid gøy. Topp at du deler og bra første innlegg på forumet. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
jonasnm Svart 20.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 Arne Henriksen skrev 1 time siden: Kjekk båt. :-) Den flybridgen er det noe som er bygget i etterkant, eller kunne de leveres originalt slik? Greie priser i Skutvik ser jeg - trodde det var bare ferga som anløp der men da er det altså en gjestehavn? Takk for det! Såvidt jeg har forstått ble den levert originalt med flybridge, men er ikke helt sikker. Båten er halvfabrikat som har blitt bygd opp av første eier. Skutvik var helt topp. Bra service og fin gjestehavn. Kontaktperson svarte med en gang og ordnet alt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.April.2023 Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 Både Halco 26 og 29 ble levert med flybridge, men det ble nok solgt langt færre av disse enn uten fly. Vår første båt var en 29 offshore med fly bestykket med VP41B og 290 duoprop. Denne marsjet på 22 knop. Denne var i vårt eie fra 2003 til 2009, og jeg har mange gode minner fra denne. Båten havnet for øvrig i Lyngen etter at vi solgte den. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hanto1 Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 Gratulerer med ny båt! Tror de flest av disse ble levert som halvfabrikat. Med 290/ 315 Hk burde vel marsjfarten vært høyere? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 Velkommen til forumet og som Halcoeier! Ja, Halco er gode båter, det kan jag skrive under på. Siste turen vi hadde med våres 26' Halco var i 2012. Fra Kristiansund - rundt Sørlandet - opp Telemarkskanalen til Dalen - over til Strømstad - Aker brygge - og tilbake til Kristiansund. Brukte to måneder på turen. Du verden for en opplevelse. Glemmer det aldri. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
jonasnm Svart 21.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 hanto1 skrev for 2 timer siden: Gratulerer med ny båt! Tror de flest av disse ble levert som halvfabrikat. Med 290/ 315 Hk burde vel marsjfarten vært høyere? Takk for det. Burde kanskje det? Forrige eier oppga mellom 19 og 22 knop avhengig av vekt og groe som en ok marsfart på ca 2800 omdreininger. Fikk rundt 19 knop på 2800 på turen oppover i starten, men da pakningen røyk fikk jeg ikke testa mer. Båten er ganske grodd per nå også. Skal visstnok gå rundt 30 knop på full guffe. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 OK, da er marsjfartområdet lavt med 1000 rpm tilgjengelig på motor & 10 knop til toppfart. (Hadde du fått 20 kn med 3600rpm ( motorens maks marsjområde ) hadde noe vært galt eller grodd) Sitér dette innlegget Link to post
jonasnm Svart 21.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 Ok, tror jeg skjønner. Jeg er helt ny på innenbords diesel, så alt jeg oppgir om marsfart etc er kun basert på noen tips fra forrige eier pluss litt skumming i manualen (der stod det vel også noe om marsjfart på rundt 2800 rpm)... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.