krevlorneswath Startet 20.April.2023 Link til dette innlegget Startet 20.April.2023 Brainstormer litt her. I liten båt som min Maxi 68 tar jo rorkulten opp en stor del av cockpit. Begynnte å tenke om det skulle fungere å løfte opp rorkulten å koble den til autopiloten slik, så man fortsatt kan bruke mesteparten av cockpit mens autopiloten tar hånd om styringa? Noen som har prøvd? Selv om det må litt modifikasjoner til så kunne det være veldig verdt det hvis man får det til? Sitér dette innlegget Link to post
krevlorneswath Svart 20.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 Mer brainstorming. Hvis dette fungerer så kommer autopiloten nærmere motoren og det kan hende kompassen ikke fungerer. Hadde uansett tenkt ha den på babord side siden motoren er på styrbord. Men jeg skal jo ha elektrisk trollingmotor og som blir på babord side så da kanskje den også forstyrrer kompassen. Så noe om en extern sensor som var mye smartere enn den innebyggde kompassen i de billigere autopilotenE. Noen som vet om man kan koble en slik til en ST2000+? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 Piloten må ha en halvmeter rorkult for å fungere bra og klare å ta opp kreftene, men det som er mer enn det kan nok hengsles og vippes opp evt skjøtes og tas av. Forstyrrelsen av magnetismen vil være nokså konstant, så hvis du ikke skal bruke displayet til å stille kursen i x antall grader betyr det ikke noe. Jeg kikker forover eller på plotteren og stiller noen grader for å komme dit jeg skal. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Steihy Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 (redigert) Jeg har montert og brukt Raymarine ST 2000 rorkultpilot på to båter, den siste en Comfortina 32. Har aldri tenkt på den metoden du vurderer og vil ikke være bastant, men jeg tror det blir vanskelig. Et minstekrav vil være at kulten kan låses i løftet posisjon, det blir mye krefter. Som nevnt over trenger du en halv meter arm, så kulten kan ikke være helt oppe. Piloten skal videre monteres slik at den jobber i plan. Selv om du får nok arm, og kompasset skjønner hva det holder på med - hvilket jeg tviler på - blir det vinkler, utslag og plan som ikke er etter boka, i hvert fall om den monteres på cockpitkanten som vanlig. Meeen, som sagt, jeg har ikke prøvd. Spør Raymarine, så får du svar med en gang. Post hva de sier, morsom tanke. Redigert 21.April.2023 av Steihy (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Code0 Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 krevlorneswath skrev for 9 timer siden: løfte opp rorkulten Hvis du setter på en separat arm under eksisterende rorkult kan det vel gå. den nye armen må ha lengde ifg montasjeanvisning på AP, og ha fast forbindelse med roraksjingen. Vipp opp rorkulten og se hvordan du kan rigge til en ny arm som peker fremover og er 50 cm lang. Permanent eller avtagbar. Sitér dette innlegget Link to post
krevlorneswath Svart 21.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 Takk for inspill! Jeg ante det skulle bli ganska komplisert med vinkler ja, men hadde ikke tenkt tanken på at jeg kunne hengsle rorkulten. Det skulle jo være ganske mye enklere. Man kunne fikse så den biten av rorkulten ikke i bruk av autopiloten kunne henge rett ned hvis den har nok svingrom(har ikke sjekket hva radiusen er på fullt rorutslag på en halvmeter, eller rett opp som kanskje er mer sannsynlig. Tanken er litt at autopiloten skal være noen jeg ansetter. Jeg skal gi den gode arbeidsforhold men jeg vil ikke ha følelsen av at den skviser meg ut fra cockpit. Vil ha autopilot heller enn vindror så den fungerer bra ved motorgang og, siden jeg planlegger å cruise sakte og lydløst med elektrisk trollingmotor på dager uten tilstrekkelig vind. Da vil jeg kunne sitte med flere andre i cockpit og andre steder og bare være, mens min ansatte styrer båten med kurs fra plotteren. Jeg skal prøve å få plass med så mye solpanel så jeg nesten ikke tapper batteriene for strøm når jeg cruiser sakte. Men det kommer få en egen tråd. På tal om å lydløst. Jeg leste at folk pleier lage trekk til disse autopilotene siden dem helt åpenbart ikke er tilstrekkelig vantette, men hva hvis man skulle ta det litt lenger og bygge inn lyddemping og? Ingen som liker å høre autopiloten jobbe, så hvordan kunne man få det till? Spiller jo ingen rolle om diameteren på autopiloten øker kraftig. Blir litt som å gi min ansatte et eget styrhus. Han blir trygg og fornøyd og leverer en god jobb i mange år, uten at jeg egentlig merker så mye av ham. Win-win. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 Høres ut som du lager deg arbeid. Har ikke troen. Lykke til. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
J-Å Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 (redigert) Code0 skrev for 7 timer siden: Hvis du setter på en separat arm under eksisterende rorkult kan det vel gå. den nye armen må ha lengde ifg montasjeanvisning på AP, og ha fast forbindelse med roraksjingen. Vipp opp rorkulten og se hvordan du kan rigge til en ny arm som peker fremover og er 50 cm lang. Permanent eller avtagbar. Det er ikke noen rorstamme på Maxi 68, bare selve rorbladet som stikker opp bak hekken. Rorkulten er festet i et "gaffel" beslag med en enkelt bolt. Det går nok fint å lage en ekstra arm med to flattjern på utsiden, som festes på samme bolt og sveises som en U til et tredje "jern" som går under rorkulten og ned i en liten bøy for tilkoblingspinnen. Redigert 21.April.2023 av J-Å (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
krevlorneswath Svart 23.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2023 On 4/21/2023 at 5:14 PM, J-Å said: Det er ikke noen rorstamme på Maxi 68, bare selve rorbladet som stikker opp bak hekken. Rorkulten er festet i et "gaffel" beslag med en enkelt bolt. Det går nok fint å lage en ekstra arm med to flattjern på utsiden, som festes på samme bolt og sveises som en U til et tredje "jern" som går under rorkulten og ned i en liten bøy for tilkoblingspinnen. Takk for gode idéer! Etter jeg fikk tips om ledd på rorkulten så virker det som en mye lettere løsning på problemet. Derfor det er så bra å ha disse diskusjonene. Rorkulten er ca 1m lang og med ledd halvveis så får jeg mye mer plass i cockpit, og så trur jeg den skygger mindre for solpanelene som kommer bak pushpit og, sammenlignet med å ha hele lengden av rorkult oppfelt. Hvis noen har tips og tanker om lydisolering og vannbeskyttelse av autopiloten så skulle det være interessant å høre. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 23.April.2023 Link til dette innlegget Svart 23.April.2023 krevlorneswath skrev for 4 timer siden: Etter jeg fikk tips om ledd på rorkulten så virker det som en mye lettere løsning på problemet. Jeg tror du vil finne ut at å lage et skikkelig stabilt ledd på en trerorkult ikke er så enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 23.April.2023 Link til dette innlegget Svart 23.April.2023 Kan dreie enden og ha en skjøtehylse som går utenpå med låsebolt evt beslag på begge "stumpene" og hengsle med skikkelig hengsle eller ha samme type feste som det er på roret. Da ligger et stykke av treverket med stål under og på sidene. Festet med en bolt bakerst som det svinger rundt. Bør bli like stabilt som bake på roret. Sitér dette innlegget Mons Link to post
J-Å Svart 23.April.2023 Link til dette innlegget Svart 23.April.2023 mons skrev 1 time siden: Bør bli like stabilt som bake på roret. Ja, men blir det enkelt? Og kan man risikere for mye vridning, hvis den belastes mens forreste del er vippet opp? Legg merke til at rorbladet har en radie, som gjør at hvis rormann ønsker å stå oppreist, og løfte rorkulten litt, så er det fortsatt god styrke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.