Jump to content

Frostvæske i motorrom Kad44

Ole-Martin95

Recommended Posts

Hei.

var ute å sjekket båten igår etter årets vinteropplag. Å fant kjølevæske i motorrom under motor. Hvordan går jeg fram for videre feilsøking? Jeg veit at det kan ha ligget litt vann der fra før da ikke alt ble med opp.

Trykktesting? Finnes det noen lettvinn måte å trykkteste sjøvannside på? Noen tips til hva jeg bør gjøre og ikke bør gjøre?

Litt fersk her så dere får beklage hvis det stilles dumme spørsmål. Kan jo nevne at kjølevæske som ble kjørt igjennom sjøvannside holdt ca -30 på måleren, og kjølevæske på motor nærmere -40. Nivå på ekspansjonstanken ser likt ut som i fjord.

5931EC06-22B3-457A-A20E-4C2276602254.jpeg

D64B5EC4-0D73-45B2-94B9-3B704474F008.jpeg

Ole-Martin95 skrev 32 minutter siden:

Nivå på ekspansjonstanken ser likt ut som i fjord.

Siden nivået på ekspansjonstanken ikke har minket så ville jeg tatt det med ro.

For å gjøre deg kjent med motoren sjekk all slangeklemmer at ingen er løse og  ved oppstart sjekk 

at sjø og ferskvannspumpene ikke lekker i tetningen.

Til vinteren når du skal frostsikre sjøvannssiden bruk blå frostvæske.

Og tørk opp alt vann i skutebunn  ved vinteropplag..

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ole-Martin95 skrev 1 time siden:

Kan jo nevne at kjølevæske som ble kjørt igjennom sjøvannside holdt ca -30 på måleren, og kjølevæske på motor nærmere -40. Nivå på ekspansjonstanken ser likt ut som i fjord.

Antar at båten er på land enda.

Tolket det som du hadde brukt Grønn på sjøvannsiden.

Peil olja. 

Tørn motoren en runde for hand. 

Ta av lokket på   ekspansjonstanken   ha stopp knappen inn og kjør 8-10sek med start motoren

Er nivået det samme på   ekspansjonstanken , vil jeg tippe at noen har sølt , kan vannet ha ligget der lenge?

Normalt hvis en mister vann på ferskvannsiden minker det på ekspansjonstanken. 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Vannet kan ha ligget der lenge, men da som blankt vann. Og båten ligger enda på land ja :) takk for hjelpa, da skal jeg sjekke litt. Er også koblet inn en varmtvanns bereder vi tømte for vann før vinteren, om det er noe jeg burde sjekke her?

Redigert av Ole-Martin95 (see edit history)
Ole-Martin95 skrev for 7 timer siden:

Nivå på ekspansjonstanken ser likt ut som i fjord.

Et sted må det jo ha kommet fra, så litt rart at nivået ikke har minket, men kan jo ha minket i slanger eller ligende.

Det første jeg ville gjort var å kikke etter hvor det er søl som kan indikere hvor det lekker. Der du ikke ser kan du kanskje kjenne med handa eller evt bruke tørkepapir. ikke dra papiret over store områder, for da vet du bare at et sted i det store området er det kommet på noe, så dra det over et lite område og så kikker du og prøver deretter et nytt lite område.

Har du lurt på hvorfor mobilen din har selfiekamera? det er ikek for at du skal legge ut bilder av fjeset ditt på fjesboka og Instagram og hva det nå heter, men for at du skal kunne kikke under motorer og andre steder der hodet ikke kommer til. Det blir omtrent som et speil bare at du kan kikke fra mange vinkler så lenge kameraet peker mot det du skal se på (bare kikke på direkten og så evt ta bilder bare der det trengs for å feks legge ut på båtplassen).

Kan det hende at det ha vært litt lekkasje eller søl tidligere som har ligget i kjølen og tørket så det ligger der som konsentrat. Så kommer det regnvann eller annet reint søl som deretter blander ut "kjølevæskekonsentratet" så det blir liggende kjølevæske i kjølen som du tror er lekket ut siden sist du brukte båten?

Motorolje skal i motoren.

Kjølevæske skal i ....(kjølen?) Kanskje noen har misforstått litt og bare skule hjelpe deg litt :-)

Eller kanskje noen skulle være hjelpsomme og har misforstått og funnet ei flaske med kjølevæske og 

Redigert av 19 fot (see edit history)

Kad 44 har vel ekspansjons tanken på trykksiden med trykk lokk og en stor slange ut i bunnen. Noe som vil gjøre det synlig på nivået i beholderen uten at man må starte opp for etterfylling i kretsen. Gjorde du vinter konserveringen selv? Ble det da kjør inn via drev/inntak eller fra motor rom så det muligens er rester av søl fra det. 
Har blitt nesten samme pris på de fleste frostvæske fargene nå så vanskelig og si hva som ble brukt.

Redigert av bmwmaxi (see edit history)

44 kan lekke iløpet av vinteren, hatt detsånn på alle 3 jeg har hatt. Fyr opp, følg med på nivå og når alle slanger og resten av motoren «har rista seg til» er det sikkert tett :-)

Mvh Windy37Gm

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hei igjen, har akkuratt vært å kikka litt mer på båten, sliter fortsatt med å finne lekkasjen. Men minker på ekspansjonstanken ved å pumpe på slanger. Har også tørket det helt tørt i bunn.

Fant ut at klemme mellom eksosbend og turbo var helt i filler. Og under turbo lå det en liten dam med kjølevæske. Tyder jo på at lekkasjen kommer fra bak her en plass. 

legger ved et par bilder. Kanskje dere har noen tips til hvor det kan komme fra? Er såklart sinnsykt trangt….

2D53AF0C-E791-4D19-A9EC-C58975DB29C1.jpeg

A0719337-352C-41AF-8B89-517A22A9FA0D.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...