Jump to content

Hva i huleste er det Redningsselskapet styrer med?

bellen

Recommended Posts

Fikk nettopp en telefon fra Redninggselskapet med forespørsel om jeg hadde lyst å bli medlem igjen. Jeg sa "neitakk" og la på.

Noen få minutter etterpå tikket det plutselig inn to meldinger? Føler meg rimelig heit i toppen akkurat nå. Hvordan kan et så viktig og "seriøst" firma ha samvittighet til å drive mafiavirksomhet på denne måten?

IMG_20230421_112639.jpg.8116d12727b3f34d517294edbbff5923.jpgIMG_20230421_112156.jpg.77f78f465706f52d8bcd25ea90caf4bf.jpg

Lenge siden jeg mista all respekt for RS, når man virkelig trenger hjelp, så kan man ikke regne med at RS er de som stiller opp, hvertfall ikke de frivillige amatørene. 

Frivillig RS burde bytte navn til turisthjelpen, ha med seg en kanne med bensin, diesel og en dykker som kan hente solbriller og lommebøker 

Om jeg forstår den tilbakemeldingen du har fått (som er feil) at du ikke behøver å gjøre noen ting.

Dette vil altså gå over av seg selv. Du blir ikke medlem. Med mindre du betaler. Men gjør du ingenting, skjer det ingenting.

Det er sikkert litt for mye å gjøre slik jeg skjønner vreden.

Men jeg hadde sikkert klart det, selv uten å anstrenge meg.

Jeg hadde riktignok også blitt sur på callsentret... for all del.

RS driver med ren tigging, synes de har blitt rimelig usmakelig de siste årene. Gir du fingen så skal de ha armen. 

De tilbyr også _ingenting_ som min kasko ikke dekker, så for min del så er de komplett ubrukelig. 

Betalte mitt siste år i år, utelukkende fordi jeg glemte å avslutte avtalegiroen. 

Når de oppfører seg, så skal jeg vurdere det på nytt. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

alfaalfa skrev 47 minutter siden:

Om jeg forstår den tilbakemeldingen du har fått (som er feil) at du ikke behøver å gjøre noen ting.

Dette vil altså gå over av seg selv. Du blir ikke medlem. Med mindre du betaler. Men gjør du ingenting, skjer det ingenting.

Det er sikkert litt for mye å gjøre slik jeg skjønner vreden.

Men jeg hadde sikkert klart det, selv uten å anstrenge meg.

Jeg hadde riktignok også blitt sur på callsentret... for all del.

Jo, jeg skjønner jo at medlemskapet ikke er gyldig før det er betalt, men jeg føler jeg gav grei beskjed at jeg ikke var interessert i noe medlemskap. Og likevel melder han meg inn. Da kunne han jo bare gitt pokker i å ringe til meg og heller bare sendt meldingen.

Du fikk , som flere sier, en telefon fra et callsenter som er hyret av Redningsselskapet for å skaffe medlemmer.

Personen som ringte deg trenger nødvendigvis ikke noensinne å ha satt sin fot i et redningsselskap, eller i en båt for den saks skyld.

Enkelte av de som jobber i et callsenter, benytter en metode lik den du ble utsatt for, ved at de sender en sms lik den du fikk, i tilfelle du skulle ombestemme deg og allikevel ønsker å bli medlem.

Du trenger ikke foreta deg noe som helst.

Bare slett meldingen, og glem det. Så går verden videre, selv for oss som er født langt tilbake i forrige århundre, og ikke er oppdratt til denne type frekkhet.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Jannmar skrev for 2 timer siden:

Du fikk , som flere sier, en telefon fra et callsenter som er hyret av Redningsselskapet for å skaffe medlemmer.

Personen som ringte deg trenger nødvendigvis ikke noensinne å ha satt sin fot i et redningsselskap, eller i en båt for den saks skyld.

Enkelte av de som jobber i et callsenter, benytter en metode lik den du ble utsatt for, ved at de sender en sms lik den du fikk, i tilfelle du skulle ombestemme deg og allikevel ønsker å bli medlem.

Du trenger ikke foreta deg noe som helst.

Bare slett meldingen, og glem det. Så går verden videre, selv for oss som er født langt tilbake i forrige århundre, og ikke er oppdratt til denne type frekkhet.

Men alle firmaer som bruker callsenter burde velge noen som har peiling på det de skal drive med da de tross alt i praksis fungerer som en del av firmaets ansikt utad selv omm lønna går via et firma med annet navn.

Når et problem skal løses så liker jeg mye bedre å få prate med en som har peiling og fikser det lett på 5 minutter enn å høre på ventemusikk, snakke med en som ikke har peiling, men som skal sette meg over til en kollega, som igjen betyr ventemusikk osv, og så får man ikke utført noe som helst, men bruker fort en time likevel fordi det er umulig å komme i kontakt med noen som har peiling. Det må da også koste mer å ha callsentertjenester i en time enn 5 minutters innsats fra noen som har peiling. Og siste er også mye bedre for å sikre seg kunde i fremtiden.

Angående dette med å bare droppe å gjøre noe så er det godt mulig det vil fungere dårlig. Hvis det er registrert i systemene at trådstarter er medlem så er han snart registrert som medlem som ikke betaler regningene sine og dermed kan det bli purring med purregebyr og deretter inkasso osv og mange problemer i andre sammenhenger siden. Eneste forskjellen fra et vanlig medlemskap er vel at hvis han trenger hjelp så får han det ikke fordi han ikke har betalt enda.

Jeg har selv til tider hatt ganske mye styr med kanalpakker (tv) og slikt som er blitt feilregistrert og det kommer regninger og jeg forklarer hva som er avtalt og betaler det jeg skal og det kommer purringer og er masse styr før det tilslutt ordner seg etter mange timers innsats.

Og hvis summen trekkes via vipps så kkan det hende de bare trekker pengene helt automatisk uten at trådstarter må godkjenne noe der. Har selv sagt opp et avisabonnement for ca 2 uker siden ved å logge meg inn. Betingelsene er at man fortsetter som abonnent ut perioden man har betalt for. Men bekreftelsen jeg fikk var at det blir en periode til som starter 3 dager senere. Sendte en mail samme da<g og forklarte situasjonen og bad dem stoppe abonnementet og endre btaling fra vipps til noe anet som jeg selv må godkjenen (og kan stoppe). Det står fortsatt vipps som betalingsmiddel og de trakk på nyutt for en ny måned og jeg har sendt en ny mail for å be dem stoppe dette. Har jo allerede fått bekreftet på mail at det er stoppet til den tiden jeg ønsket, men det stemmer ikke med at aboonnementet fortsatt går og de trekker meg for penger o ikke returnerer dem.

On 4/21/2023 at 12:10 PM, Hulda said:

De folka der eier ikke skam :-) Jeg er så fornøyd etter at jeg sa opp medlemsskapet og meldte meg inn i det svenske alternativet. Ikke noe mas eller 'falske' betalingsanmodninger.

Må man ha svensk personnummer for å melde seg inn? Jeg begynner å bli rimelig mettet med aggressiv salg fra RS. Hvis jeg kunne meldt meg inn i Sjöräddningen i stede for RS, gjør jeg det gjerne. 

5nacks skrev 45 minutter siden:

Må man ha svensk personnummer for å melde seg inn? Jeg begynner å bli rimelig mettet med aggressiv salg fra RS. Hvis jeg kunne meldt meg inn i Sjöräddningen i stede for RS, gjør jeg det gjerne. 

Jeg kan ikke huske at jeg fikk spørsmål om noe som helst. Medlemsbladet lander i Son.

hanto1 skrev On 21.4.2023 at 13.51:

Er flere år siden jeg melte meg ut. Pengemas og jobbing for flest mulig restriksjoner på sjøen gjorde at jeg sa takk for  meg.

Det med restriksjoner har jeg reagert på også. Det virker som om de vil ha båtlivet mest mulig regulert.

Mange av oss er nok medlemmer av gammel vane og i mangel av alternativer. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

For folk som blir berget mer enn 2 ganger årlig så lønner medlemskap seg. Jeg har egenandel på 500 ved redning i forsikringen min. 

det jeg også reagerer på, er deres måte å tigge penger på. I samme stil som trådstarter opplevde… «hei, da sender vi bare den vanlige støttegiroen som vi bruker å gjøre?»

jeg er jo mer på havet enn på land ila et år i jobb og privat, så jeg synes jo de gjør en god jobb og er et viktig støtteapparat. Men de må tone ned tilnærmingen på å hente nye medlemmer og hente støtte før flere av oss får det helt i vrangstrupen og driter i hele medlemskapet og lar forsikringen ta et evt uhell. 

Timmeeh skrev 19 minutter siden:

For folk som blir berget mer enn 2 ganger årlig så lønner medlemskap seg. Jeg har egenandel på 500 ved redning i forsikringen min. 

det jeg også reagerer på, er deres måte å tigge penger på. I samme stil som trådstarter opplevde… «hei, da sender vi bare den vanlige støttegiroen som vi bruker å gjøre?»

jeg er jo mer på havet enn på land ila et år i jobb og privat, så jeg synes jo de gjør en god jobb og er et viktig støtteapparat. Men de må tone ned tilnærmingen på å hente nye medlemmer og hente støtte før flere av oss får det helt i vrangstrupen og driter i hele medlemskapet og lar forsikringen ta et evt uhell. 

Det er nøyaktig dette jeg også mener.

19 fot skrev On 21.4.2023 at 16.54:

Men alle firmaer som bruker callsenter burde velge noen som har peiling på det de skal drive med da de tross alt i praksis fungerer som en del av firmaets ansikt utad selv omm lønna går via et firma med annet navn.

Når et problem skal løses så liker jeg mye bedre å få prate med en som har peiling og fikser det lett på 5 minutter enn å høre på ventemusikk, snakke med en som ikke har peiling, men som skal sette meg over til en kollega, som igjen betyr ventemusikk osv, og så får man ikke utført noe som helst, men bruker fort en time likevel fordi det er umulig å komme i kontakt med noen som har peiling. Det må da også koste mer å ha callsentertjenester i en time enn 5 minutters innsats fra noen som har peiling. Og siste er også mye bedre for å sikre seg kunde i fremtiden.

Angående dette med å bare droppe å gjøre noe så er det godt mulig det vil fungere dårlig. Hvis det er registrert i systemene at trådstarter er medlem så er han snart registrert som medlem som ikke betaler regningene sine og dermed kan det bli purring med purregebyr og deretter inkasso osv og mange problemer i andre sammenhenger siden. Eneste forskjellen fra et vanlig medlemskap er vel at hvis han trenger hjelp så får han det ikke fordi han ikke har betalt enda.

Jeg har selv til tider hatt ganske mye styr med kanalpakker (tv) og slikt som er blitt feilregistrert og det kommer regninger og jeg forklarer hva som er avtalt og betaler det jeg skal og det kommer purringer og er masse styr før det tilslutt ordner seg etter mange timers innsats.

Og hvis summen trekkes via vipps så kkan det hende de bare trekker pengene helt automatisk uten at trådstarter må godkjenne noe der. Har selv sagt opp et avisabonnement for ca 2 uker siden ved å logge meg inn. Betingelsene er at man fortsetter som abonnent ut perioden man har betalt for. Men bekreftelsen jeg fikk var at det blir en periode til som starter 3 dager senere. Sendte en mail samme da<g og forklarte situasjonen og bad dem stoppe abonnementet og endre btaling fra vipps til noe anet som jeg selv må godkjenen (og kan stoppe). Det står fortsatt vipps som betalingsmiddel og de trakk på nyutt for en ny måned og jeg har sendt en ny mail for å be dem stoppe dette. Har jo allerede fått bekreftet på mail at det er stoppet til den tiden jeg ønsket, men det stemmer ikke med at aboonnementet fortsatt går og de trekker meg for penger o ikke returnerer dem.

Callsenter som har peiling på alle emner tror jeg knapt finnes og blir lite benyttet. Kostnaden for dette hadde nok vært for høy, i forhold til hva man får igjen.

Kostnad for å ha callsenter med spisskompetanse, som ligger i Norge har en høy kostnad. Dette ser vi tydelig i in jobb. Vi har eget callsenter i Norge, mens konkurrentene vår har leid inn et svensk firma. Vi satser på at ved å ha en norsk stemme å snakke med lønner seg, i form av at kundetilfredshet.

Jeg har forståelse for at kan være irriterende og få disse telefonene. Det samme synes jeg,som er frivillig og bruker 3-400t/år av min fritid på dette.(Ja, vi får også telefoner)

lang-sommerferie skrev On 21.4.2023 at 12.16:

Lenge siden jeg mista all respekt for RS, når man virkelig trenger hjelp, så kan man ikke regne med at RS er de som stiller opp, hvertfall ikke de frivillige amatørene. 

Frivillig RS burde bytte navn til turisthjelpen, ha med seg en kanne med bensin, diesel og en dykker som kan hente solbriller og lommebøker 

Av nysgjerrighet(og egen interesse) ønsker jeg gjerne å høre hva du mener med dette og på hvilket grunnlag?

hanto1 skrev On 21.4.2023 at 13.51:

Er flere år siden jeg melte meg ut. Pengemas og jobbing for flest mulig restriksjoner på sjøen gjorde at jeg sa takk for  meg.

Enig!

Det ble for mange forsøk på å regulere båtlivet, og for hver eneste regulering de jobbet for, så hadde de en løsning mot det offentlige slik at RS kunne håndtere og tjene penger på reguleringen. Enten solgte de redningsvester med krav om vestbruk, drev småbåtregister med krav om registrering, eller drev opplæring i hurtigbåtkjøring med krav om eget kurs.  Det hele toppet seg for meg da jeg ble forsøkt kastet ut av båtplassen fordi båten ikke var registrert i småbåtregister eller securmark. Her hadde tydeligvis RS vært på havna og fått dem til å lage regler. Jeg forstår behovet for merking av båt, men min er i skipsregisteret og varig merket der det er behov.  

Så for min del er RS ett tilbakelagt kapittel. Men det er i utgangspunktet synd, for jeg ville mer enn gjerne støttet kjerne aktiviteten, og jeg er ikke alene om å ha meldt meg ut pga. liknende årsaker.  Vi må skille mellom mannskaper som gjør en flott jobb, og ledelsen som er grådige og kreative.  

@TrikkerN Lønning. Tror nok innlegget du reagerer på er vel spisset. Jeg har hatt bruk for RSSR en gang på de 60 årene jeg har hatt båt. Da drev Hulda inn på en gjørmebanke og satt dønn fast. Redningskrysseren fra Skjærhalden var proff til fingerspissene denne solblanke formiddagen (Horn Rescue). Det samme inntrykket gir Sweden Rescue, hører dem på VHF i Strömstad. Fordelen med sistnevnte er fravær av 'lure-giroer' og pengegnål.

Hulda skrev 13 minutter siden:

@TrikkerN Lønning. Tror nok innlegget du reagerer på er vel spisset. Jeg har hatt bruk for RSSR en gang på de 60 årene jeg har hatt båt. Da drev Hulda inn på en gjørmebanke og satt dønn fast. Redningskrysseren fra Skjærhalden var proff til fingerspissene denne solblanke formiddagen (Horn Rescue). Det samme inntrykket gir Sweden Rescue, hører dem på VHF i Strömstad. Fordelen med sistnevnte er fravær av 'lure-giroer' og pengegnål.

Men det er allikevel interessant å høre mer om dette og ikke minst hva slags forventinger som foreligger til RS.

Majoriteten av båtene er frivillig. Dette gjør at man har ulik bakgrunn?

Har hatt god bruk for de et par ganger, å spesielt når jeg lå med dieseldyr i høy sjø uten for Kvitsøy.

Så er medlem siden vi ferdes på åpent hav her i sør Rogaland med begge båtene.

Men så har vi jo også proff døgnbemannet besetning ombord på den store båten deres som ligger her.

Men de prøvde seg jo med dobbelt fakturering hos meg. 2 stk faktura med forskjellige faktura nummer. Kun ene som ble betalt da.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

TrikkerN Lønning skrev for 3 timer siden:

Av nysgjerrighet(og egen interesse) ønsker jeg gjerne å høre hva du mener med dette og på hvilket grunnlag?

Dette er den absolutt værste episoden, som viste hvorfor vi virkelig ikke trenger frivillige amatører. 

Når en av mine absolutt beste kamerater var i båtulykke, så kom rs, de kunne ikke kjøre inn på grunna (1.5-2m dyp) siden de hadde vannjet og da kunne man kjøre stein inn i impelleren/vannjet'n, da måtte jeg kjøre inn på grunna med min båt med drev og propeller, ikke kunne de folka med overlevelsesdrakt hoppe i vannet når vi fant ulykkesofferet, siden det var for kaldt i vannet og de ikke kunne risikere noe, så måtte broren hans måtte hoppe i vannet og dra han til land. Jeg sliter med alvorlig ptsd snart 4år seinere, etter de 10minuttene til halvtimen det der sto på, har flashback's opp til flere ganger hver jævla dag og det kommer jeg sikkert til og ha resten av livet, hodet mitt tålte virkelig ikke det jeg opplevde der den dagen, hva vi som kamerater og pårørende måtte foreta oss, imens RS bare sto og så på, men de så bra ut i avisene og på tv med blålys og 2-3mann med overlevelsesdrakter på dekk. Hadde de vært proffe, hadde de tatt kontroll over situasjonen fort som faen ikke virra rundt som noen hodeløse høner, så sendt oss avgårde fort som faen siden de burde skjønt hva som venta, hadde de gjort det sånn, så hadde kansje ikke livskvaliteten og psyken min blitt delt opp i før og etter den ulykka der. De som virkelig kjenner meg, sier jeg forandra meg som person den dagen der. 

Så var det en episode der det var en som hadde fått tau i propellen , RS turte ikke kjøre bort for å hjelpe de siden det sjøa sååå jævli, så da måtte de sende kystvakta som tilfeldigvis var i området. Jeg og en annen kamerat gjore akuratt den samme jobben i samme området en halvtime-time før eller etter, husker ikke helt siden det er noen år siden nå. Han kjørte ett bøye tau i propellen. Vi var aleine i hver vår 29-30fots båt, fikk kasta tau imellom båtene, stramma opp tauene og fått kontroll på båten hans, så fikk han kappa bøyetauet på 20mm, før jeg taua han og bøya avgårde til tryggere farvann. 

Så er det en episode der RS kjørte inn til byen, henta 2 politifolk, kjørte til brygga der jeg var, for så å vise politiet hvem de hadde møtt uten landtertne, sånn så politiet fikk tatt promille prøve av en gubbe på 60år som hadde tatt 3 glass vin til maten og blåste 0.8

Så er det en episode der jeg vet om en kar som gikk tom for bensin midt på natta, sovna i båten, blei funnet av rs, han forklarte at hytta lå 300m den veien, men RS taua han 2nm en annen vei der det sto 3 politi og venta

Når man ikke kan stole på RS frivillige i sånne situasjoner og de i tilegg har tatt på seg jobben som politi, da mister jeg all respekt. Før var det litt stas når RS kom, tryggheten selv, selv om man satt godt planta nedi en 50foter som var fortøyd, så følte man seg litt ekstra trygg når man så de kom kjørende, nå føles det bare forbannelse når de kommer kjørende. Så legg ned de frivillige eller kall de noe annet enn RS og bytt farge på båtene, sånn at man kan gjenoppbygge respekten de gamle yrkesgutta bygde opp, de som var beinharde, kjørte ut uansett vær og gjorde alt i sin makt for å redde deg og dine. Hvor mange av dagens frivillige, er villige til å ofre seg selv for å redde en familie på 4 ? Hos gamlegutta var det en selvfølge, de viste at hver gang de dro ut, så kunne det være siste gangen 

Den dagen jeg står i båten med vann til livet, så ringer jeg heller venner enn RS, for de har i allefall bevist hvor alvorlig de tar enkelte situasjoner og hva de er kapable til uansett vær 

Redigert av lang-sommerferie (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...