Hakkannen
lang-sommerferie skrev 23 minutter siden:ingen reagerer raskere enn en god venn eller nabo
Det er også min erfaring. Ikke det at jeg har vært så mye i prekær nød, men har fått motorstopp med jolla et par ganger, der vinden har blåst feil vei (gummijolle i mye vind = tilnærmet umulig å ro effektivt). Da er det greiere å ringe nærmeste kamerat, akkurat som han ville ha gjort med meg om han var i samme situasjon.
Samtidig er jeg glad RS er der, da jeg vet de (også de frivillige) har reddet mange fra den visse død. I tilfelle ingen kamerater er tilgjengelige (har forstått at småbarnsfedre har visse forpliktelser, blant annet å dra på lange båt- og fjellturer med arvingene, langt vekk fra hjemmet) eller det skulle oppstå et problem med moderskipet (som er for stort og uhamselig til vanlig kamerathjelp) vil jeg kontaktet RS med en eneste gang, bedre å bry dem enn å la ting gå for langt.
Her lokalt (Ryfylkebassenget) kjenner jeg godt et par av de som er frivillige, disse har begge flere timer i uka om bord og har virkelig dedikert seg for "jobben" (begge har brukt fritiden sin på å lære enda mer, blant annet ta D5L). Som han ene sier; "Det har blitt en livsstil, nesten en del av meg som person å være med RS." Så det er veldig trist å høre historien din om hvordan RS sviktet der de ikke skulle svikte. Håper virkelig ikke dette er normalen rundt forbi, det er det i alle fall ikke her lokalt, så vidt jeg vet.
Ellers synes jeg som flere andre at RS kunne holdt seg for gode til å blande kortene sine slik de nå holder på. Redningsvestpåbud, frivillig tvangsregistrering, politisk lobbyisme (for å dra den litt langt), organisasjonen begynner jo å nærme seg NAF i å tulle til ryktet sitt nå. NAF meldte jeg meg ut av siden disse blandet kortene så til de grader, i økende grad forfektet anti-bilisme, i praksis kjempet minimalt for medlemmene sine, drev med lobbyvirksomhet til egen organisasjons fordel (ikke nødvendigvis medlemmenes fordel), osv. RS er faretruende nær med sine opplegg, utenom hva de egentlig skal holde på med. Kanskje organisasjonen burde ha delt seg, med en egen organisasjon for redning, den andre mer i politisk retning? Inntil videre er eg fremdeles medlem, i alle fall så lenge jeg har seilbåten jeg har nå. Så får jeg heller revurdere om det er verdt det om jeg skulle nedskalere til mer hamselig størrelse etter hvert.