dude
Ja de styrer på..
Det er artig lesing å sjå på regnskapene/årsrapporten deres
Driftsinntekter 855mill
De bruker blant annet 150mill på å skaffe midler inn. (det er nok callsentre og annonsering ellers)
Medlemsinntektene er 115mill (tallene er fritt fra hukommelse, noe fra regnskap 2021 noe fra rapport 2020) men "våre penger" netto, er en ubetydelig del i driften..
Omløpsmidler (likvide midler) 840mill
De har et resultat før skatt 2021 (betaler ikke skatt!) på 206 mill..
Så snakkes det å legge ned skøyter pga økonomi? eller er det slik at de øker aktiviteten? Det virker som det går inflasjon i å ha mest mulig kronasje for disse organisasjonene.. Røde kors har vel ca 4 mrd nå, men de også tigger og maser om mer.. til å sette på bok?
Nå vet jeg ikke hvordan det er pr i dag, men til tross for servitutter som sa: «Redningsselskapets formål er å redde liv, berge verdier og verne kystmiljøet i norske farvann og å drive opplysnings- og ulykkesforebyggende arbeid for å bedre sikkerheten for de som ferdes på sjøen.” så har/hadde de aktivitet både i Middelshavet og Mjøsa (kanskje sagt litt på spøk slik at surpruppene her ikke ødelegger tastaturet sitt)
For all del, de gjør jækla mye bra! jeg har sjøl blitt slept inn, men da på kommando fra HRS, og de ville sendt andre resusser uansett om ikke, her, helikopter. Og staten betalte. Det gikk verken av medlemsberginger, eller av forsikringen min. Så det er nok sånn for oss alle her, at vi ville blitt berga uansett, enten av storebror, eller forsikring, eller begge deler. Om ikke redningsselskapet var der ville der sikkert være en annen aktør, som også ville være kommersiell.