tobixen
10 hours ago, lang-sommerferie said:(...)
Overraskende mye ille her.
Vedrørende frivillig innsats - frivillig innsats er en svært viktig ressurs i det norske samfunnet, og det siste de frivillige trenger er surmaget kritikk av innsatsen de legger ned. Allikevel, man bør vel kunne ha visse minimumsforventninger til frivillige i en SAR-tjeneste.
Jeg hadde forøvrig en litt ubehagelig opplevelse i Sverige med mannskap fra Sjöräddningssällskapet som ikke tok de helt optimale avgjørelsene ... men der må jeg vel også ta selvkritikk for ikke å ha lest situasjonen godt nok, jeg burde ha tatt litt mer kontroll og ikke bare antatt at de visste best. Det var den éne gangen ankeret ikke tok tak, og plutselig streiket motoren også pga dieseldyr. Jeg drev relativt raskt sidelengs mot babord mot klipper og berg, heldigvis var det en relativt beskyttet bukt så det var ikke så veldig dramatisk. Det var grunt - men mens jeg drev sidelengs berørte jeg ikke grunnen.
Redningsskøyta turte ikke komme nært fordi det var grunt, de la seg et par hundre meter bort. Jeg padlet bort i gummijolla og plukket opp en mann og slepetau. Mannen satte seg på den ene siden av jolla slik at det ble vanskelig å ro tilbake. Mannen ville feste tauet midtskips på styrbord side, så da så jeg for meg at jeg skulle slepes sidelengs ut, samme vei som jeg kom inn. Jeg mente at det ble bedre å feste slepetauet i masta, så da ble det slik. Men den store tabben var å godta slepet i det hele tatt slik konfigurasjonen var - for å dra meg sidelengs vekk fra berget måtte jo redningsskøyta ha vært omtrent vinkelrett på styrbord side - men redningsskøyta lå ikke der, der mente de det var for grunt - den lå ca kl ett i forhold til min båt. Med stor kjøl innebærer det at båten blir trekt mest fremover og ikke så mye sidelengs. Det innebærer igjen at båten min ville ha skrapt bortover berget i stedet for å bli trukket vekk fra berget. Mannen fra redningstjenesten skulle stå forran med båtshake og prøve å dytte oss vekk fra berget, men det var jo relativt fånyttes med såpass tung båt. Heldigvis fikk jeg omsider start på motoren og kunne dytte båten vekk fra berget med både truster, ror og motorkraft (full bakk, siden de trakk meg i feil retning!). Det idéelle hadde jo vært å slepe båten sakte i samme retning som jeg blåste inn, der jeg visste at det var dypt nok til ikke å treffe noe, i stedet ble jeg slept raskt over grunne med masse stener, det sa *dunk* *dunk* *dunk* i det jeg ble slept ut på dypere vann.
10 hours ago, lang-sommerferie said:Så er det en episode der jeg vet om en kar som gikk tom for bensin midt på natta, sovna i båten, blei funnet av rs, han forklarte at hytta lå 300m den veien, men RS taua han 2nm en annen vei der det sto 3 politi og venta
I alle dager ... det er underlig, og det er en rekke prinsipielle spørsmål her.
Dersom RS har mistanke om promille, er det da OK at de kontakter politiet om det? På den ene siden så bør vel alle melde fra om potensiell kriminalitet, men RS som redningsressurs kan miste troverdighet dersom de til stadighet "tyster" til politiet - i ytterste konsekvens går liv tapt, fordi folk som virkelig er i nød lar vær å kontakte RS i frykt for å bli politianmeldt.
Er det forøvrig kriminelt å gå tom for bensin midt på natta for så å sovne i båten? Det eneste jeg kan tenke meg er at det er stor risiko for å bomme på lanterneføring. Så lenge man ikke er til fare for andre eller alvorlig fare for seg selv så er det såvidt jeg kan skjønne ikke noen forbud mot å sove i drivende båt, og heller ikke noe påbud om å bruke alle tilgjengelige hjelpemidler for å be om umiddelbar assistanse i en slik situasjon.
Har redningstjenesten i det hele tatt rett til å slepe en båt (inkludert å slepe den i feil retning) dersom mannskapet motsetter seg assistanse? Jeg tviler på dét? Likesom tilfellet over, så mener jeg at jeg hadde vært i min fulle rett dersom jeg hadde lagt ned veto mot å få båten min trekt fremover over grunt vann.
Det å slepe noen 2 nm i feil retning medfører jo både drivstoffkostnader og tidskostnader ifbm tilbaketuren ... og i tillegg risikerer man faktura for slepet fra RS?