Amfea
Nå står det jo rimelig klart i "Loggen" hva som er inkludert i medlemskapet. Assistanseoppdrag som slep, er slep til nærmeste havn med veiforbindelse og offentlig kommunikasjon. Vil man slepes til annen havn (f.eks) hjemmehavn) og denne er lengre unna, kan de kontakte forsikring og høre om de kan ta det som et forsikringsoppgjør. Som oftest vil kunden få beskjed om å kontakte eget selskap i slike situasjoner. Jeg kan jo skjønne at de må være litt streng i høysesongen i Oslofjorden, der de kan ha flere oppdrag på venteliste. Gjengangere er starthjelp, fast anker. tom for drivstoff, startvansker o.l. Hva som er assistanse og nød er det HRS som avgjør. Men får du framdriftsproblemer nært land med pålandsvind, og sliter med å få ankeret til å sitte. Da er det et såkalt SAR oppdrag, og betales over skatteseddelen av Norges befolkning. Får du framdriftsproblemer i smul sjø, og får feste med ankeret, blir det et assistanseoppdrag til vanlig medlemsbetingelser.
På sjøen kontakter man KRS/KRN på kanal16, eller ringer 120 om man har dekning, så setter de igang det som behøves. Da vil kystvakt, Røde Kors Båten, fast bemannet RS eller frivillig bemannet RS være i loopen, samt evnt. en arbeidsbåt i nærheten.
Ringer man 113, legger man til et ledd, og taper tid. Man ringer selvsagt 113 om man har akutt sykdom ved kai, men ute på sjøen er kanal16 fin å bruke. Da risikerer man også at andre båter i nærheten oppfatter at noen trenger hjelp. Og på sjøen hjelper alle hverandre, ikke sant?
RS har også en servicetelefon, som i sesongen er betjent av frivillig mannskap. De sitter enten hos Kystradioen, eller på sambands-senter i Horten. Der kan man ringe og bestiller tjenester som ikke haster. Brukte det nummeret selv ved behov for dykker etter å ha gått på et stort stykke plast som satte seg fast. Kom meg til kai like ved, og ventet der i rundt 2 timer før de kom og ordnet opp. Et stk. tom siloballe fjernet fra ror og aksling og sjekk av sjøvannsinntak, og jeg kunne fortsette hjemover.