Jump to content

Edit History

X10an

X10an

Jeg ønsker absolutt ikke å være negativ. Jobber blant annet med elbåter og hybrid fremdrift og synes definitivt slike prosjekter er både spennende og morsomme.

 

Men mitt innspill vil være at dersom ditt mål er å samle solenergi for å benytte energien for fremdrift av en seilbåt så tar du deg vann over hodet. Med mindre du får sydd deg seil av fleksible solpaneler så får du ikke nok energi til noen elektrisk påhengsmotor med praktisk betydning. Jeg klarer ikke se for meg at en slik løsning skaper nytte som er i nærheten av å oppveie frustrasjon og kostnader knyttet til dette, fremfor å heller vente et par timer på vind som gir tilsvarende eller sterkere fremdrift enn en påhengsmotor på <1 hk.

 

Mitt overoptimistiske overslag blir som følger:

Dersom turen starter en helt vindstille dag med null strøm i havet og solen på full guffe så vil de to litiumbatteriene ha 2,4kWh ved 100 % utnyttelse dersom de i forkant er fullt oppladet. En påhengsmotor på 1 hk (ca. 0,75kW) vil gi deg rundt fem timer med fremdrift dersom solpanelene i løpet av de samme timene lader mer eller mindre for fullt (<1,5 kWh), selvfølgelig med avslått kjøleboks. En slik båt med 750 W fremdrift oppnår kanskje rett over 1 knop, kanskje rett under? Det vil si at båten i løpet disse fem timene i beste fall klarer 6-7 mil (nautiske) før batteriene er helt tomme og farten senkes til godt under 1 knop frem til du skal starte kvelden helt uten gjenværende strøm til innelys, kjøleboks, Wallas og lading av nettbrett.

 

Selv ville jeg nok heller benyttet solen til å lade opp et par elsparkesykler for å utforske ukjent land med en god venn.

X10an

X10an

Jeg ønsker absolutt ikke å være negativ. Jobber blant annet med elbåter og hybrid fremdrift og synes definitivt slike prosjekter er både spennende og morsomme.

 

Men mitt innspill vil være at dersom ditt mål er å samle solenergi for å benytte energien for fremdrift av en seilbåt så tar du deg vann over hodet. Med mindre du får sydd deg seil av fleksible solpaneler så får du ikke nok energi til noen elektrisk påhengsmotor med praktisk betydning. Jeg klarer ikke se for meg at en slik løsning skaper nytte som er i nærheten av å oppveie frustrasjon og kostnader knyttet til dette, fremfor å heller vente et par timer på vind som gir tilsvarende eller sterkere fremdrift enn en påhengsmotor på <1 hk.

 

Mitt overoptimistiske overslag blir som følger:

Dersom turen starter en helt vindstille dag med null strøm i havet og solen på full guffe så vil de to litiumbatteriene ha 2,4kWh ved 100 % utnyttelse dersom de i forkant er fullt oppladet. En påhengsmotor på 1 hk (ca. 0,75kW) vil gi deg rundt fem timer med fremdrift dersom solpanelene i løpet av de samme timene lader mer eller mindre for fullt (<1,5 kWh), selvfølgelig med avslått kjøleboks. En slik båt med 750 W fremdrift oppnår i beste fall rett over 1 knop. Det vil si at båten i løpet disse fem timene i beste fall klarer 6-7 mil (nautiske) før batteriene er helt tomme og farten senkes til godt under 1 knop frem til du skal starte kvelden helt uten gjenværende strøm til innelys, kjøleboks, Wallas og lading av nettbrett.

 

Selv ville jeg nok heller benyttet solen til å lade opp et par elsparkesykler for å utforske ukjent land med en god venn.

X10an

X10an

Jeg ønsker absolutt ikke å være negativ. Jobber blant annet med elbåter og hybrid fremdrift og synes definitivt slike prosjekter er både spennende og morsomme.

 

Men mitt innspill vil være at dersom ditt mål er å samle solenergi for å benytte energien for fremdrift av en seilbåt så tar du deg vann over hodet. Med mindre du får sydd deg seil av fleksible solpaneler så får du ikke nok energi til noen elektrisk påhengsmotor med praktisk betydning. Jeg klarer ikke se for meg at en slik løsning skaper nytte som er i nærheten av å oppveie frustrasjon og kostnader knyttet til dette, fremfor å heller vente et par timer på vind som gir tilsvarende eller sterkere fremdrift enn en påhengsmotor på <1 hk.

 

Mitt overoptimistiske overslag blir som følger:

Dersom turen starter en helt vindstille dag med null strøm i havet og solen på full guffe så vil de to litiumbatteriene ha 2,4kWh ved 100 % utnyttelse dersom de i forkant er fullt oppladet. En påhengsmotor på 1 hk (ca. 0,75kW) vil gi deg rundt fem timer med fremdrift dersom solpanelene i løpet av de samme timene lader mer eller mindre for fullt (<1,5 kWh), med avslått kjøleboks. En slik båt med 750 W fremdrift oppnår i beste fall rett over 1 knop. Det vil si at båten i løpet disse fem timene i beste fall klarer 6-7 mil (nautiske) før batteriene er helt tomme og farten senkes til godt under 1 knop frem til du skal starte kvelden helt uten gjenværende strøm til innelys, kjøleboks, Wallas og lading av nettbrett.

 

Selv ville jeg nok heller benyttet solen til å lade opp et par elsparkesykler for å utforske ukjent land med en god venn.

X10an

X10an

Jeg ønsker absolutt ikke å være negativ. Jobber blant annet med elbåter og hybrid fremdrift og synes definitivt slike prosjekter er både spennende og morsomme.

 

Men mitt innspill vil være at dersom ditt mål er å samle solenergi for å benytte energien for fremdrift av en seilbåt så tar du deg vann over hodet. Med mindre du får sydd deg seil av fleksible solpaneler så får du ikke nok energi til noen elektrisk påhengsmotor med praktisk betydning. Jeg klarer ikke se for meg at en slik løsning skaper nytte som er i nærheten av å oppveie frustrasjon og kostnader knyttet til dette, fremfor å heller vente et par timer på vind som gir tilsvarende eller sterkere fremdrift enn en påhengsmotor på <1 hk.

 

Mitt overslag er som følger:

Dersom turen starter en helt vindstille dag med null strøm i havet og solen på full guffe så vil de to litiumbatteriene ha 2,4kWh ved 100 % utnyttelse dersom de i forkant er fullt oppladet. En påhengsmotor på 1 hk (ca. 0,75kW) vil gi deg rundt fem timer med fremdrift dersom solpanelene i løpet av de samme timene lader mer eller mindre for fullt (<1,5 kWh), med avslått kjøleboks. En slik båt med 750 W fremdrift oppnår i beste fall rett over 1 knop. Det vil si at båten i løpet disse fem timene i beste fall klarer 6-7 mil (nautiske) før batteriene er helt tomme og farten senkes til godt under 1 knop frem til du skal starte kvelden helt uten gjenværende strøm til innelys, kjøleboks, Wallas og lading av nettbrett.

 

Selv ville jeg nok heller benyttet solen til å lade opp et par elsparkesykler for å utforske ukjent land med en god venn.

X10an

X10an

Jeg ønsker absolutt ikke å være negativ. Jobber blant annet med elbåter og hybrid fremdrift og synes definitivt slike prosjekter er både spennende og morsomme.

 

Men mitt innspill vil være at dersom ditt mål er å samle solenergi for å benytte energien for fremdrift av en seilbåt så tar du deg vann over hodet. Med mindre du får sydd deg seil av fleksible solpaneler så får du ikke nok energi til noen elektrisk påhengsmotor. Jeg klarer ikke se for meg at en slik løsning skaper nytte som er i nærheten av å oppveie frustrasjon og kostnader knyttet til dette, fremfor å heller vente et par timer på vind som gir tilsvarende eller sterkere fremdrift enn en påhengsmotor på <1 hk.

 

Mitt overslag er som følger:

Dersom turen starter en helt vindstille dag med null strøm i havet og solen på full guffe så vil de to litiumbatteriene ha 2,4kWh ved 100 % utnyttelse dersom de i forkant er fullt oppladet. En påhengsmotor på 1 hk (ca. 0,75kW) vil gi deg rundt fem timer med fremdrift dersom solpanelene i løpet av de samme timene lader mer eller mindre for fullt (<1,5 kWh), med avslått kjøleboks. En slik båt med 750 W fremdrift oppnår i beste fall rett over 1 knop. Det vil si at båten i løpet disse fem timene kanskje klarer 6-7 mil (nautiske) før batteriene er helt tomme og farten senkes til godt under 1 knop frem til du skal starte kvelden helt uten gjenværende strøm til innelys, kjøleboks, Wallas og lading av nettbrettet.

 

Selv ville jeg nok heller benyttet solen til å lade opp et par elsparkesykler for å utforske ukjent land med en god venn.

X10an

X10an

Jeg ønsker absolutt ikke å være negativ. Jobber blant annet med elbåter og hybrid fremdrift og synes definitivt slike prosjekter er både spennende og morsomme.

 

Men mitt innspill vil være at dersom ditt mål er å samle solenergi for å benytte energien for fremdrift av en seilbåt så tar du deg vann over hodet. Med mindre du får sydd deg seil av fleksible solpaneler så får du ikke nok energi til noen elektrisk påhengsmotor. Jeg klarer ikke se for meg at en slik løsning skaper nytte som er i nærheten av å oppveie frustrasjon og kostnader knyttet til dette, fremfor å heller vente et par timer på vind som gir tilsvarende eller sterkere fremdrift enn en påhengsmotor på < 1 hk.

 

Mitt overslag er som følger:

Dersom turen starter en helt vindstille dag med null strøm i havet og solen på full guffe så vil de to litiumbatteriene ha 2,4kWh ved 100 % utnyttelse dersom de i forkant er fullt oppladet. En påhengsmotor på 1 hk (ca. 0,75kW) vil gi deg rundt fem timer med fremdrift dersom solpanelene i løpet av de samme timene lader mer eller mindre for fullt. En slik båt med 750 W fremdrift oppnår i beste fall rett over 1 knop. Det vil si at båten i løpet disse fem timene kanskje klarer 6-7 mil (nautiske) før batteriene er tomme og farten senkes til godt under 1 knop frem til du skal starte kvelden helt uten gjenværende strøm til innelys, kjøleboks, Wallas og lading av nettbrettet.

 

Selv ville jeg nok heller benyttet solen til å lade opp et par elsparkesykler for å utforske ukjent land med en god venn.

X10an

X10an

Jeg ønsker absolutt ikke å være negativ. Jobber blant annet med elbåter og hybrid fremdrift og synes definitivt slike prosjekter er både spennende og morsomme.

 

Men mitt innspill vil være at dersom ditt mål er å samle solenergi for å benytte energien for fremdrift av en seilbåt så tar du deg vann over hodet. Med mindre du får sydd deg seil av fleksible solpaneler så får du ikke nok energi til noen elektrisk påhengsmotor. Jeg klarer ikke se for meg at en slik løsning skaper nytte som er i nærheten av å oppveie frustrasjon og kostnader knyttet til dette, fremfor å heller vente et par timer på vind som gir tilsvarende eller sterkere fremdrift enn en påhengsmotor på < 1 hk.



×
×
  • Create New...