Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

Uten å ha lest hele tråden ... jeg skjønner det dithen at det er ønske om å nærmest tapesere båten med fleksible paneler.  Jeg tror det vil bli ganske dyrt i forhold til effekten man kan forvente å få fra panelene, og så er det en forutsetning at både paneler og elektriske kontakter tåler ganske mye juling - både at folk tråkker på panelene, regelmessig bading i saltvann, samt å bli stående ute i lengre perioder med mer enn 80% RF i lufta.  Å benytte solcellepaneler til elektrisk fremdrift har jeg generelt lite tro på ... men det kan vel gå dersom man har store nok batterier, svak nok motor og motoren blir sjeldent brukt.

 

Det er ofte slik at solcellepaneler leverer en brøkdel av forventet kapasitet dersom en bitteliten flik av panelet er skyggebelagt - og panelene blir skyggebelagt på en seilbåt, da mast og rigg (inkludert tauverk) kaster skygger "overalt".  Et annet problem er at paneler på forskipet får særlig røff juling når man seiler i bølger.

 

Min løsning er todelt, jeg har 2x100W i sammenleggbare paneler som er stuet ned under dekk når jeg seiler, så binder jeg de fast og folder de ut på "best mulig sted" over dekk eller til og med på land når jeg ligger for anker eller ved en brygge.  Disse sammenleggbare panelene er lette og håndterlige, men ulempen er at det er vanskelig å få pekt dem mot sola.  En stund hadde jeg en treplate jeg benyttet for å sørge for at alle panelene pekte i samme retning ... men den var tung og uhåndterlig.  Jeg vurderer å lage noe tynt rammeverk i karbonfiber.

 

Så har jeg faste paneler som er festet med tau langs rekka, og med en fender mellom båt og solcellepanel nederst - både for å vinkle de litt oppover, for å gi noe fjæring og for å beskytte skroget (mahogny og lakk).  I nordlige strøk mener jeg at dette er tilnærmet idéell plassering - man unngår skygge fra rigg, og sola står relativt lavt på himmelen slik at dersom man flytter panelene langs rekka vil de kunne få inn relativt mye sol.

 

Du snakker om mye vekt med faste paneler, det er selvfølgelig et minus her.  Jeg har forsøkt å feste de fleksible panelene langs rekka, det fungerer under rolige forhold, men man får ikke til den vinklingen som fenderen gir, og de blir utsatt for ganske mye mekanisk slitasje ved sjøgang.  Men ... noen kg fra eller til spiller vel ikke så stor rolle, såfremt man ikke driver med regattaseiling?  En full vanntank har vel samme vekt som ganske mange paneler.  Det er kanskje andre måter å spare vekt på?  Eller rett og slett bare akseptere at båten er tung?  Enkjøls seilbåter er jo ofte intensjonelt tunge, men da ligger riktignok vekta lengst mulig nede på kjølen.

 

Slitasje ved sjøgang er uansett et problem for mine faste paneler festet på rekka.  Panelene er festet med relativt mye tau og ganske stramt, og er plassert langt akter ved cockpit under seiling.  Jeg har en stor båt med høyt fribord, så panelene er ikke så ille utsatt der - om dette vil fungere på mindre båter vet jeg ikke (jeg minnes vagt at det kunne skvalpe ganske mye også ved cockpit da jeg hadde mindre båt).  Langs forskipet fungerer rett og slett ikke på min båt og med min bruk under sjøgang, uansett hvor godt jeg skulle festet de så blir kreftene fra bølger som slår rett mot panelet for store.  Største problemet er når man skal fortøye ved en høy kai, da hender det at panelene kommer i klem.  Men bank i bordet, dette har vart i flere år - inkludert tre turer til Polen en til Lisboa, og panelene fungerer fortsatt (riktignok har de fleste elektriske kontakter blitt byttet, noen mer enn én gang, og jeg har også måtte klippe av en defekt diode på ett av panelene).

 

Planen min var å kunne løsne panelene når man ligger for anker eller ved land og flytte de rundt rekka slik at alle panelene alltid vender mot sola - det hender jeg tar meg bryet verd, men ettersom de er så godt festet er det mye jobb - tidvis er det enklere å flytte på båten.  Jeg er fortsatt i tenkeboksen for å finne en smartere festeanordning.

 

Her nede står jo sola litt høyere på himmelen, så vinklingen blir dog litt mindre optimal.  Jeg har en targabøyle som er lite benyttet, så jeg vurderer å feste flere paneler der.

tobixen

tobixen

Uten å ha lest hele tråden ... jeg skjønner det dithen at det er ønske om å nærmest tapesere båten med fleksible paneler.  Jeg tror det vil bli ganske dyrt i forhold til effekten man kan forvente å få fra panelene, og så er det en forutsetning at både paneler og elektriske kontakter tåler ganske mye juling - både at folk tråkker på panelene, regelmessig bading i saltvann, samt å bli stående ute i lengre perioder med mer enn 80% RF i lufta.  Å benytte solcellepaneler til elektrisk fremdrift har jeg generelt lite tro på ... men det kan vel gå dersom man har store nok batterier, svak nok motor og motoren blir sjeldent brukt.

 

Det er ofte slik at solcellepaneler leverer en brøkdel av forventet kapasitet dersom en bitteliten flik av panelet er skyggebelagt - og panelene blir skyggebelagt på en seilbåt, da mast og rigg (inkludert tauverk) kaster skygger "overalt".  Et annet problem er at paneler på forskipet får særlig røff juling når man seiler i bølger.

 

Min løsning er todelt, jeg har 2x100W i sammenleggbare paneler som er stuet ned under dekk når jeg seiler, så binder jeg de fast og folder de ut på "best mulig sted" over dekk eller til og med på land når jeg ligger for anker eller ved en brygge.  Disse sammenleggbare panelene er lette og håndterlige, men ulempen er at det er vanskelig å få pekt dem mot sola.  En stund hadde jeg en treplate jeg benyttet for å sørge for at alle panelene pekte i samme retning ... men den var tung og uhåndterlig.  Jeg vurderer å lage noe tynt rammeverk i karbonfiber.

 

Så har jeg faste paneler som er festet med tau langs rekka, og med en fender mellom båt og solcellepanel nederst - både for å vinkle de litt oppover, for å gi noe fjæring og for å beskytte skroget (mahogny og lakk).  I nordlige strøk mener jeg at dette er tilnærmet idéell plassering - man unngår skygge fra rigg, og sola står relativt lavt på himmelen slik at dersom man flytter panelene langs rekka vil de kunne få inn relativt mye sol.

 

Du snakker om mye vekt med faste paneler, det er selvfølgelig et minus her.  Jeg har forsøkt å feste de fleksible panelene langs rekka, det fungerer under rolige forhold, men man får ikke til den vinklingen som fenderen gir, og de blir utsatt for ganske mye mekanisk slitasje ved sjøgang.  Men ... noen kg fra eller til spiller vel ikke så stor rolle, såfremt man ikke driver med regattaseiling?  En full vanntank har vel samme vekt som ganske mange paneler.  Det er kanskje andre måter å spare vekt på?  Eller rett og slett bare akseptere at båten er tung?  Enkjøls seilbåter er jo ofte intensjonelt tunge, men da ligger riktignok vekta lengst mulig nede på kjølen.

 

Slitasje ved sjøgang er uansett et problem for mine faste paneler festet på rekka.  Panelene er festet med relativt mye tau og ganske stramt, og er plassert langt akter ved cockpit under seiling.  Jeg har en stor båt med høyt fribord, så panelene er ikke så ille utsatt der - om dette vil fungere på mindre båter vet jeg ikke (jeg minnes vagt at det kunne skvalpe ganske mye også ved cockpit da jeg hadde mindre båt).  Langs forskipet fungerer rett og slett ikke på min båt og med min bruk under sjøgang, uansett hvor godt jeg skulle festet de så blir kreftene fra bølger som slår rett mot panelet for store.  Største problemet er når man skal fortøye ved en høy kai, da hender det at panelene kommer i klem.  Men bank i bordet, dette har vart i flere år - inkludert tre turer til Polen en til Lisboa, og panelene fungerer fortsatt (riktignok har de fleste elektriske kontakter blitt byttet, noen mer enn én gang, og jeg har også måtte klippe av en defekt diode på ett av panelene).  Planen min var å kunne løsne panelene når man ligger for anker eller ved land og flytte de rundt rekka slik at alle panelene alltid vender mot sola - det hender jeg tar meg bryet verd, men ettersom de er så godt festet er det mye jobb.  Jeg er fortsatt i tenkeboksen for å finne en smartere festeanordning.

 

Her nede står jo sola litt høyere på himmelen, så vinklingen blir dog litt mindre optimal.  Jeg har en targabøyle som er lite benyttet, så jeg vurderer å feste flere paneler der.

tobixen

tobixen

Uten å ha lest hele tråden ... jeg skjønner det dithen at det er ønske om å nærmest tapesere båten med fleksible paneler.  Jeg tror det vil bli ganske dyrt i forhold til effekten man kan forvente å få fra panelene, og så er det en forutsetning at både paneler og elektriske kontakter tåler ganske mye juling - både at folk tråkker på panelene, regelmessig bading i saltvann, samt å bli stående ute i lengre perioder med mer enn 80% RF i lufta.  Å benytte solcellepaneler til elektrisk fremdrift har jeg generelt lite tro på ... men det kan vel gå dersom man har store nok batterier, svak nok motor og motoren blir sjeldent brukt.

 

Det er ofte slik at solcellepaneler leverer en brøkdel av forventet kapasitet dersom en bitteliten flik av panelet er skyggebelagt - og panelene blir skyggebelagt på en seilbåt, da mast og rigg (inkludert tauverk) kaster skygger "overalt".  Et annet problem er at paneler på forskipet får særlig røff juling når man seiler i bølger.

 

Min løsning er todelt, jeg har 2x100W i sammenleggbare paneler som er stuet ned under dekk når jeg seiler, så binder jeg de fast og folder de ut på "best mulig sted" over dekk eller til og med på land når jeg ligger for anker eller ved en brygge.  Disse sammenleggbare panelene er lette og håndterlige, men ulempen er at det er vanskelig å få pekt dem mot sola.  En stund hadde jeg en treplate jeg benyttet for å sørge for at alle panelene pekte i samme retning ... men den var tung og uhåndterlig.  Jeg vurderer å lage noe tynt rammeverk i karbonfiber.

 

Så har jeg faste paneler som er festet med tau langs rekka, og med en fender mellom båt og solcellepanel nederst - både for å vinkle de litt oppover, for å gi noe fjæring og for å beskytte skroget (mahogny og lakk).  I nordlige strøk mener jeg at dette er tilnærmet idéell plassering - man unngår skygge fra rigg, og sola står relativt lavt på himmelen slik at dersom man flytter panelene langs rekka vil de kunne få inn relativt mye sol.

 

Du snakker om mye vekt med faste paneler, det er selvfølgelig et minus her.  Jeg har forsøkt å feste de fleksible panelene langs rekka, det fungerer under rolige forhold, men man får ikke til den vinklingen som fenderen gir, og de blir utsatt for ganske mye mekanisk slitasje ved sjøgang.  Men ... noen kg fra eller til spiller vel ikke så stor rolle, såfremt man ikke driver med regattaseiling?  En full vanntank har vel samme vekt som ganske mange paneler.  Det er kanskje andre måter å spare vekt på?  Eller rett og slett bare akseptere at båten er tung?  Enkjøls seilbåter er jo ofte intensjonelt tunge, men da ligger riktignok vekta lengst mulig nede på kjølen.

 

Slitasje ved sjøgang er uansett et problem for mine faste paneler festet på rekka.  Panelene er festet med relativt mye tau og ganske stramt, og er plassert langt akter ved cockpit under seiling.  Jeg har en stor båt med høyt fribord, så panelene er ikke så ille utsatt der - om dette vil fungere på mindre båter vet jeg ikke (jeg minnes vagt at det kunne skvalpe ganske mye også ved cockpit da jeg hadde mindre båt).  Langs forskipet fungerer rett og slett ikke på min båt og med min bruk under sjøgang, uansett hvor godt jeg skulle festet de så blir kreftene fra bølger som slår rett mot panelet for store.  Største problemet er når man skal fortøye ved en høy kai, da hender det at panelene kommer i klem.  Men bank i bordet, dette har vart i flere år - inkludert tre turer til Polen en til Lisboa, og panelene fungerer fortsatt.  Planen min var å kunne løsne panelene når man ligger for anker eller ved land og flytte de rundt rekka slik at alle panelene alltid vender mot sola - det hender jeg tar meg bryet verd, men ettersom de er så godt festet er det mye jobb.  Jeg er fortsatt i tenkeboksen for å finne en smartere festeanordning.

 

Her nede står jo sola litt høyere på himmelen, så vinklingen blir dog litt mindre optimal.  Jeg har en targabøyle som er lite benyttet, så jeg vurderer å feste flere paneler der.

tobixen

tobixen

Uten å ha lest hele tråden ... jeg skjønner det dithen at det er ønske om å nærmest tapesere båten med fleksible paneler.  Jeg tror det vil bli ganske dyrt i forhold til effekten man kan forvente å få fra panelene, og så er det en forutsetning at både paneler og elektriske kontakter tåler ganske mye juling - både at folk tråkker på panelene, regelmessig bading i saltvann, samt å bli stående ute i lengre perioder med mer enn 80% RF i lufta.  Å benytte solcellepaneler til elektrisk fremdrift har jeg generelt lite tro på ... men det kan vel gå dersom man har store nok batterier, svak nok motor og motoren blir sjeldent brukt.

 

Det er ofte slik at solcellepaneler leverer en brøkdel av forventet kapasitet dersom en bitteliten flik av panelet er skyggebelagt - og panelene blir skyggebelagt på en seilbåt, da mast og rigg (inkludert tauverk) kaster skygger "overalt".  Et annet problem er at paneler på forskipet får særlig røff juling når man seiler i bølger.

 

Min løsning er todelt, jeg har 2x100W i sammenleggbare paneler som er stuet ned under dekk når jeg seiler, så binder jeg de fast og folder de ut på "best mulig sted" over dekk eller til og med på land når jeg ligger for anker eller ved en brygge.  Disse sammenleggbare panelene er lette og håndterlige, men ulempen er at det er vanskelig å få pekt dem mot sola.  En stund hadde jeg en treplate jeg benyttet for å sørge for at alle panelene pekte i samme retning ... men den var tung og uhåndterlig.  Jeg vurderer å lage noe tynt rammeverk i karbonfiber.

 

Så har jeg faste paneler som er festet med tau langs rekka, og med en fender mellom båt og solcellepanel nederst - både for å vinkle de litt oppover, for å gi noe fjæring og for å beskytte skroget (mahogny og lakk).  I nordlige strøk mener jeg at dette er tilnærmet idéell plassering - man unngår skygge fra rigg, og sola står relativt lavt på himmelen slik at dersom man flytter panelene langs rekka vil de kunne få inn relativt mye sol.

 

Du snakker om mye vekt med faste paneler, det er selvfølgelig et minus her.  Jeg har forsøkt å feste de fleksible panelene langs rekka, det fungerer under rolige forhold, men man får ikke til den vinklingen som fenderen gir, og de blir utsatt for ganske mye mekanisk slitasje ved sjøgang.

 

Slitasje ved sjøgang er uansett et problem.  Panelene er festet med relativt mye tau og ganske stramt, og er plassert langt akter ved cockpit under seiling.  Jeg har en stor båt med høyt fribord, så panelene er ikke så ille utsatt der.  Langs forskipet fungerer rett og slett ikke under sjøgang, uansett hvor godt jeg skulle festet de så blir kreftene fra bølger som slår rett mot panelet for store.  Største problemet er når man skal fortøye ved en høy kai, da hender det at panelene kommer i klem.  Men bank i bordet, dette har vart i flere år - inkludert tre turer til Polen en til Lisboa, og panelene fungerer fortsatt.  Planen min var å kunne løsne panelene når man ligger for anker eller ved land og flytte de rundt rekka slik at alle panelene alltid vender mot sola - det hender jeg tar meg bryet verd, men ettersom de er så godt festet er det mye jobb.  Jeg er fortsatt i tenkeboksen for å finne en smartere festeanordning.

 

Her nede står jo sola litt høyere på himmelen, så vinklingen blir dog litt mindre optimal.  Jeg har en targabøyle som er lite benyttet, så jeg vurderer å feste flere paneler der.



×
×
  • Create New...