
playball
Jeg har erfaring med noe lignende som du skal i gang med, går løs på 3. sesongen i år med 2 stk. 12V protruar 3.0 (ca 5- 600 times gange til nå) . Dog ikke seilbåt, men en 28 fots snekke. Har 885W med solcellpaneler - ingen skygge og mulighet for å enkelt å vinkle hvis jeg vil. Jeg bruker svarte rammepaneler som -half cell - som er den nyeste teknologien av billigpaneler. Veldig bra greier og mye mer holdbare enn billige tynne. Vekten på paneler og regulatorer er nok opp mot 50-60 kilo. Her sparer du altså litt vekt hvis du f.eks sammenligner med 250liter med diesel. (men vekten kommer høyere med paneler.) Jeg har ikke fått somlet meg til til å fjerne dieselmotoren ennå ( Den har ikke vært startet opp på 2år nå og vasket med såpe og vann for å fjerne så my dritt lukt som mulig).
Mye vekt å spare her også ca 2-300 kilo.
Mine lfp (LiFePo4) batterier veier ca 50-60 kilo.
Båten brukes på østlandet og lader kun på sol fra april til oktober. Ingen lading fra brygga før vinteren( Står i boblehavn)
En grei regel når du skal dimensjonere paneler er å bruke 4-5 gangeren. dvs et 100w panel produserer ca 4-500 wh per dag i snitt. Noen dager mer og noen dager mindre. Mitt anlegg poduserer altså ca 4000 - 5000 Wh per dag.
Snitt fart bare på paneler på dagtid (typisk fra kl 11 - 16) er ca 2 knop -ca 600w