Jump to content

Edit History

19 fot

19 fot

tobixen skrev for 1 time siden:
19 fot skrev for 2 timer siden:

Også har jeg årer i tillegg (toppfart ca 1,5 knop på flatt vann).

 

Sant, sant ... som nevnt tidligere i tråden, med første båten jeg hadde kom jeg meg av og til frem ved å hoppe i jolla og fossro med seilbåten på slep :-)  Hvor mange effektive watt med drivkraft kan man få ved roing, gitt at man er relativt flink til å ro, men ikke trener regelmessig på det og ikke har profesjonelt utstyr? 100W? :-)

 

Men, denne tråden inneholder allerede veldig mye støy angående alternative måter å komme seg frem på.  At en ny firetakts bensinmotor er relativt stille på lave turtall har allerede vært nevnt tidligere.

Jeg vil tro man klarer mye mer enn 100W effekt ved roing.

Bare sånn til sammenligning så har jeg kjørt en strekning på full gass med 6hk påhengsmotor på 15 minutter og rodd samme strekningen på litt under det dobbelte. Begge deler i vanlige båter på 14 fot med ca samme bredde og vekt, og med tilsvarende motor hengende bakpå den jeg rodde. den jeg rodde var nok litt mer strømlinjeformet, men ikke store forskjeller. Så koster det jo mer energi i høy fart på samme strekning, så jeg hadde ok en effekt på langt under halvparten av 6 hk, men neppe så lite som 100W vil jeg anta.

 

Effekten kommer også mye an på hvor godt båten er rigget for roing. Min båt med ro-toppfart på ca 1,5 knop er dårlig egnet for roing (kun laget opplegg for det som en nødløsning pga gammel motor, før ny motor kom på). Båten er ca 2 meter bred med høyt fribord og jeg må stå når jeg ror, uten noe å sparke ifra mot (jeg står på flatt gulv) og årene er 2,7 meter lange mens de for roing burde vært lengre (kompromiss mellom roegenskaper og tilgjengelig plass, hvor plassen er viktig). Kunne nok rodd båten fortere ved å slepe den etter bedre egent robåt, men målet var å ha en nødløsning som ikke er for mye iveien ellers.

 

Alternative måter å komme frem på vil jeg ikke kalle støy, men heller nyttig iinfo.

 

Trådstarter fortalte at han ønsket å bevege seg med lite lyd når det er vindstille og at påhengsmotoren støyet mye og stinket bensin. Da mener jeg det kan være relevant å se på hvordan man kan oppfylle dette på en enkel måte som også vil fungere bra ellers (feks ved seiling) og som nok ikke er like brutal mot lommeboka som den løsningen han hadde sett for seg.

 

Løsning på støyen er jo nyere 4-takter og gjerne med mer enn 1 sylinder. De kan bråke mye på full gass, men i det effektområdet man får av elmotoren så vil de være ekstremt stille. Og man har muligheten til å gi på mer ved behov feks hvis ror eller seil svikter mens det blåser mye inn mot land elelr ved havnemanøvrering hvis man ser det trengs litt gasspådrag for å unngå en krasj. Husk på det tidlige regnestykket en kom med om at det tar 10 sekunder å akselerere opp til 1 knop med den effekten trådstarter skrev om. Det vil også si at det tar ca 10 sekunder å stoppe fra 1 knop. Altså at man bør helst ha planlagt for den båten som dukker opp på kollisjonskurs i havna lenge før man har muligheten til å se den.

 

Jeg har hatt egne motorbåter med påhengsmotor og løse bensintanker i 15 år (og helt  sikkert godt over 100 overnattinger i disse båtene) uten at det har vært problemer med bensinstank, så da kunne det jo være relevant å finne ut hvorfor det stinker bensin hos trådstarter og gjøre noe med det istedenfor å investere enorme summer i å løse dette med solcellepaneler. Kanskje han rett og slett søler mye ved fylling? Kanner med helletut fungerer bra synes jeg (har brukt trakt på lånte båter før, men det blir mer bensinlukt av synes jeg da man har ei stor trakt dynket i bensin og lettere søler). Kanksje har han utette slanger eller andre lekkasjer? Elelr kanskje han fyller tanken så full at det skvalper over?

 

Veldig ofte så står folk der med et problem og en løsning på problemet og vil gå for denne, mens det finnes en mye bedre løsning på problemet.

 

For noen år siden skulle jeg få innstallert en stikkontakt ute og forklarte elektrikeren hvordan jeg ville ledningen skulle legges fra der det var strøm inne. Han foreslo en annen løsning og jeg var enig i at den var bedre og da ble det slik. Mye bedre det enn at han bare følger mitt løsningsforslag og holder sin løsning for seg selv.

 

Jeg så jo også i reportasjen fra seilmagasinet som det var linket til med test av elmotor mot bensinpåhenger at denne elbileieren som foretok testen klarte å få til endel ulemper vi andre ikke opplever med bensinmotor. Han beskrev bensinsøl fra motor i bagasjerom, men selv har jeg iløpet av fjoråret kjørt ca 1000 km med påhengsmotor i bagasjerommet uten å klare å søle, og det er fordelt på 6 distanser. Og ofte har den ligget ei stund i bagasjerommet utover kjøreturene også, både med og uten bensin i intern tank (jeg bruker helst bensin fra ekstern tank på 29 liter så jeg slipper å fylle flere ganger daglig). Men skal trådstarter kjøpe seg en liten påhengsmotor så styr unna Mercury er min anbefaling basert på egne erfaringer (har eid en splitter ny Mercury 6 hk i et par måneder ifjor).

 

Men som jeg skrev på slutten i innlegget du svarte på så er det trådstarters båt og trådstarters penger og derfor også hans valg hvordan han vil løse denne problemstillingen med hvordan man skal få til fremdrift med lite støy og uten at det stinker bensin. Jeg har funnet løsningen på dette og anbefaler derfor denne løsningen til andre.

 

Håper tråden oppdateres etterhvert med hvordan det gikk.

 

Hva ble montert på båten, hva ble toppfarten og rekkevidden og hvilken fart kan man holde i solskinn uten å tappe ned batteriene.

Hvordan fungerer batteriene etter noen års bruk.

Hva kostet alt sammen.

Hvordan fungerer det å seile med mange solcellepaneler.

Hvordan er det å stikke innom ei havn og fortøye med andre båter liggende inntil siden mens man har mange solcellepaneler.

Eller ble planen rett og slett forkastet og trådstarter beveger seg nesten lydløst med en nyere 4-takter til en mye lavere kostnad enn solcelleanlegget?

19 fot

19 fot

tobixen skrev for 1 time siden:
19 fot skrev for 2 timer siden:

Også har jeg årer i tillegg (toppfart ca 1,5 knop på flatt vann).

 

Sant, sant ... som nevnt tidligere i tråden, med første båten jeg hadde kom jeg meg av og til frem ved å hoppe i jolla og fossro med seilbåten på slep :-)  Hvor mange effektive watt med drivkraft kan man få ved roing, gitt at man er relativt flink til å ro, men ikke trener regelmessig på det og ikke har profesjonelt utstyr? 100W? :-)

 

Men, denne tråden inneholder allerede veldig mye støy angående alternative måter å komme seg frem på.  At en ny firetakts bensinmotor er relativt stille på lave turtall har allerede vært nevnt tidligere.

Jeg vil tro man klarer mye mer enn 100W effekt ved roing.

Bare sånn til sammenligning så har jeg kjørt en strekning på full gass med 6hk påhengsmotor på 15 minutter og rodd samme strekningen på litt under det dobbelte. Begge deler i vanlige båter på 14 fot med ca samme bredde og vekt, og med tilsvarende motor hengende bakpå den jeg rodde. den jeg rodde var nok litt mer strømlinjeformet, men ikke store forskjeller. Så koster det jo mer energi i høy fart på samme strekning, så jeg hadde ok en effekt på langt under halvparten av 6 hk, men neppe så lite som 100W vil jeg anta.

 

Effekten kommer også mye an på hvor godt båten er rigget for roing. Min båt med ro-toppfart på ca 1,5 knop er dårlig egnet for roing (kun laget opplegg for det som en nødløsning pga gammel motor, før ny motor kom på). Båten er ca 2 meter bred med høyt fribord og jeg må stå når jeg ror, uten noe å sparke ifra mot (jeg står på flatt gulv) og årene er 2,7 meter lange mens de for roing burde vært lengre (kompromiss mellom roegenskaper og tilgjengelig plass, hvor plassen er viktig). Kunne nok rodd båten fortere ved å slepe den etter bedre egent robåt, men målet var å ha en nødløsning som ikke er for mye iveien ellers.

 

Alternative måter å komme frem på vil jeg ikke kalle støy, men heller nyttig iinfo.

 

Trådstarter fortalte at han ønsket å bevege seg med lite lyd når det er vindstille og at påhengsmotoren støyet mye og stinket bensin. Da mener jeg det kan være relevant å se på hvordan man kan oppfylle dette på en enkel måte som også vil fungere bra ellers (feks ved seiling) og som nok ikke er like brutal mot lommeboka som den løsningen han hadde sett for seg.

 

Løsning på støyen er jo nyere 4-takter og gjerne med mer enn 1 sylinder. De kan bråke mye på full gass, men i det effektområdet man får av elmotoren så vil de være ekstremt stille. Og man har muligheten til å gi på mer ved behov feks hvis ror eller seil svikter mens det blåser mye inn mot land elelr ved havnemanøvrering hvis man ser det trengs litt gasspådrag for å unngå en krasj. Husk på det tidlige regnestykket en kom med om at det tar 10 sekunder å akselerere opp til 1 knop med den effekten trådstarter skrev om. Det vil også si at det tar ca 10 sekunder å stoppe fra 1 knop. Altså at man bør helst ha planlagt for den båten som dukker opp på kollisjonskurs i havna lenge før man har muligheten til å se den.

 

Jeg har hatt egne motorbåter med påhengsmotor og løse bensintanker i 15 år (og helt  sikkert godt over 100 overnattinger i disse båtene) uten at det har vært problemer med bensinstank, så da kunne det jo være relevant å finne ut hvorfor det stinker bensin hos trådstarter og gjøre noe med det istedenfor å investere enorme summer i å løse dette med solcellepaneler. Kanskje han rett og slett søler mye ved fylling? Kanner med helletut fungerer bra synes jeg (har brukt trakt på lånte båter før, men det blir mer bensinlukt av synes jeg da man har ei stor trakt dynket i bensin og lettere søler). Kanksje har han utette slanger eller andre lekkasjer? Elelr kanskje han fyller tanken så full at det skvalper over?

 

Veldig ofte så står folk der med et problem og en løsning på problemet og vil gå for denne, mens det finnes en mye bedre løsning på problemet.

 

For noen år siden skulle jeg få innstallert en stikkontakt ute og forklarte elektrikeren hvordan jeg ville ledningen skulle legges fra der det var strøm inne. Han foreslo en annen løsning og jeg var enig i at den var bedre og da ble det slik. Mye bedre det enn at han bare følger mitt løsningsforslag og holder sin løsning for seg selv.

 

Jeg så jo også i reportasjen fra seilmagasinet som det var linket til med test av elmotor mot bensinpåhenger at denne elbileieren som foretok testen klarte å få til endel ulemper vi andre ikke opplever med bensinmotor. Han beskrev bensinsøl fra motor i bagasjerom, men selv har jeg iløpet av fjoråret kjørt ca 1000 km med påhengsmotor i bagasjerommet uten å klare å søle, og det er fordelt på 6 distanser. Og ofte har den ligget ei stund i bagasjerommet utover kjøreturene også, både med og uten bensin i intern tank (jeg bruker helst bensin fra ekstern tank på 29 liter så jeg slipper å fylle flere ganger daglig). Men skal trådstarter kjøpe seg en liten påhengsmotor så styr unna Mercury er min anbefaling basert på egne erfaringer (har eid en splitter ny Mercury 6 hk i et par måneder ifjor).

 

Men som jeg skrev på slutten i innlegget du svarte på så er det trådstarters båt og trådstarters penger og derfor også hans valg hvordan han vil løse denne problemstillingen med hvordan man skal få til fremdrift med lite støy og uten at det stinker bensin. Jeg har funnet løsningen på dette og anbefaler derfor denne løsningen til andre.

19 fot

19 fot

tobixen skrev 1 time siden:
19 fot skrev for 1 time siden:

Også har jeg årer i tillegg (toppfart ca 1,5 knop på flatt vann).

 

Sant, sant ... som nevnt tidligere i tråden, med første båten jeg hadde kom jeg meg av og til frem ved å hoppe i jolla og fossro med seilbåten på slep :-)  Hvor mange effektive watt med drivkraft kan man få ved roing, gitt at man er relativt flink til å ro, men ikke trener regelmessig på det og ikke har profesjonelt utstyr? 100W? :-)

 

Men, denne tråden inneholder allerede veldig mye støy angående alternative måter å komme seg frem på.  At en ny firetakts bensinmotor er relativt stille på lave turtall har allerede vært nevnt tidligere.

Jeg vil tro man klarer mye mer enn 100W effekt ved roing.

Bare sånn til sammenligning så har jeg kjørt en strekning på full gass med 6hk påhengsmotor på 15 minutter og rodd samme strekningen på litt under det dobbelte. Begge deler i vanlige båter på 14 fot med ca samme bredde og vekt, og med tilsvarende motor hengende bakpå den jeg rodde. den jeg rodde var nok litt mer strømlinjeformet, men ikke store forskjeller. Så koster det jo mer energi i høy fart på samme strekning, så jeg hadde ok en effekt på langt under halvparten av 6 hk, men neppe så lite som 100W vil jeg anta.

 

Effekten kommer også mye an på hvor godt båten er rigget for roing. Min båt med ro-toppfart på ca 1,5 knop er dårlig egnet for roing (kun laget opplegg for det som en nødløsning pga gammel motor, før ny motor kom på). Båten er ca 2 meter bred med høyt fribord og jeg må stå når jeg ror, uten noe å sparke ifra mot (jeg står på flatt gulv) og årene er 2,7 meter lange mens de for roing burde vært lengre (kompromiss mellom roegenskaper og tilgjengelig plass, hvor plassen er viktig). Kunne nok rodd båten fortere ved å slepe den etter bedre egent robåt, men målet var å ha en nødløsning som ikke er for mye iveien ellers.

 

Alternative måter å komme frem på vil jeg ikke kalle støy, men heller nyttig iinfo.

 

Trådstarter fortalte at han ønsket å bevege seg med lite lyd når det er vindstille og at påhengsmotoren støyet mye og stinket bensin. Da mener jeg det kan være relevant å se på hvordan man kan oppfylle dette på en enkel måte som også vil fungere bra ellers (feks ved seiling) og som nok ikke er like brutal mot lommeboka som den løsningen han hadde sett for seg.

 

Løsning på støyen er jo nyere 4-takter og gjerne med mer enn 1 sylinder. De kan bråke mye på full gass, men i det effektområdet man får av elmotoren så vil de være ekstremt stille. Og man har muligheten til å gi på mer ved behov feks hvis ror eller seil svikter mens det blåser mye inn mot land elelr ved havnemanøvrering hvis man ser det trengs litt gasspådrag for å unngå en krasj. Husk på det tidlige regnestykket en kom med om at det tar 10 sekunder å akselerere opp til 1 knop med den effekten trådstarter skrev om. Det vil også si at det tar ca 10 sekunder å stoppe fra 1 knop. Altså at man bør helst ha planlagt for den båten som dukker opp på kollisjonskurs i havna lenge før man har muligheten til å se den.

 

Jeg har hatt egne motorbåter med påhengsmotor og løse bensintanker i 15 år (og helt  sikkert godt over 100 overnattinger i disse båtene) uten at det har vært problemer med bensinstank, så da kunne det jo være relevant å finne ut hvorfor det stinker bensin hos trådstarter og gjøre noe med det istedenfor å investere enorme summer i å løse dette med solcellepaneler. Kanskje han rett og slett søler mye ved fylling? Kanner med helletut fungerer bra synes jeg (har brukt trakt på lånte båter før, men det blir mer bensinlukt av synes jeg da man har ei stor trakt dynket i bensin og lettere søler). Kanksje har han utette slanger eller andre lekkasjer? Elelr kanskje han fyller tanken så full at det skvalper over?

 

Jeg så jo også i reportasjen fra seilmagasinet som det var linket til med test av elmotor mot bensinpåhenger at denne elbileieren som foretok testen klarte å få til endel ulemper vi andre ikke opplever med bensinmotor. Han beskrev bensinsøl fra motor i bagasjerom, men selv har jeg iløpet av fjoråret kjørt ca 1000 km med påhengsmotor i bagasjerommet uten å klare å søle, og det er fordelt på 6 distanser. Og ofte har den ligget ei stund i bagasjerommet utover kjøreturene også, både med og uten bensin i intern tank (jeg bruker helst bensin fra ekstern tank på 29 liter så jeg slipper å fylle flere ganger daglig). Men skal trådstarter kjøpe seg en liten påhengsmotor så styr unna Mercury er min anbefaling basert på egne erfaringer (har eid en splitter ny Mercury 6 hk i et par måneder ifjor).

 

Men som jeg skrev på slutten i innlegget du svarte på så er det trådstarters båt og trådstarters penger og derfor også hans valg hvordan han vil løse denne problemstillingen med hvordan man skal få til fremdrift med lite støy og uten at det stinker bensin. Jeg har funnet løsningen på dette og anbefaler derfor denne løsningen til andre.



×
×
  • Create New...