Jump to content

Edit History

dennrick

dennrick

Endelig er båten som jeg overtok i august 2022 sjøsatt og igår kveld fikk vi en fin tur på fjorden. Har fått kjøleren overhalt og renset i vinter, nytt eksosbend, byttet belg, servet motor etc. På vei ut fjorden testet jeg hva som er maks rpm med denne båten og Gori overdrive propell (la ved en videosnutt om propellen under). Et poeng med denne propellen er visstnok at med overdrive engasjert, så kan man med mer "pitch" i propellbladene få lik hastighet som ved standard pitch, men da med et lavere turtall.

Med standard pitch gikk rpm til 2.900 rpm. I databladet for D2-55 står det oppgitt 2700-3000 rpm, så jeg antar at jeg er godt innenfor. Med overdrive engasjert var maks rpm 2.200 rpm. Båten oppnådde ca 9,4 knop i begge tilfeller.

Så er det slik at i manualen til motoren, så anbefales en "cruising speed" på 500-1000 rpm under maks, og Gori sier at overdrive helst bare bør brukes under rolige forhold eller under motorseiling.

Min konklusjon så langt da er vel at maks cruising speed bør ligge på henholdsvis 2.400 rpm og 1700 rpm, uten og med overdrive. Da har jeg lagt vekt på maks rpm minus 500 rpm. Hvorfor har da VP en range på 500-1000 rpm her ? Burde jeg legge meg enda lavere ? Forrige eier sa 1700 rpm med overdrive.

Et annet spørsmål er synspunkter på dette med overdrive og lavere turtall. Det var ganske sotete på skroget ved utløpet av eksosen når jeg vasket over skroget ihøst. Tror båten har gått mye i overdrive (altså 1700 rpm). Er det greit, tenker dere, eller får motoren et bedre liv med et generelt høyere turtall med normal pitch på propellen?

dennrick

dennrick

Endelig er båten som jeg overtok i august 2022 sjøsatt og igår kveld fikk vi en fin tur på fjorden. Har fått kjøleren overhalt og renset i vinter, nytt eksosbend, servet motor. På vei ut fjorden testet jeg hva som er maks rpm med denne båten og Gori overdrive propell (la ved en videosnutt om propellen under). Et poeng med denne propeller er visstnok at med overdrive engasjert, så kan man med mer "pitch" i propellbladene få lik hastighet som ved standard pitch, men da med et lavere turtall.

Med standard pitch gikk rpm til 2.900 rpm. I databladet for D2-55 står det oppgitt 2700-3000 rpm, så jeg antar at jeg er godt innenfor. Med overdrive engasjert var maks rpm 2.200 rpm. Båten oppnådde ca 9,4 knop i begge tilfeller.

Så er det slik at i manualen til motoren, så anbefales en "cruising speed" på 500-1000 rpm under maks, og Gori sier at overdrive helst bare bør brukes under rolige forhold eller under motorseiling.

Min konklusjon så langt da er vel at maks cruising speed bør ligge på henholdsvis 2.400 rpm og 1700 rpm, uten og med overdrive. Da har jeg lagt vekt på maks rpm minus 500 rpm. Hvorfor har da VP en range på 500-1000 rpm her ? Burde jeg legge meg enda lavere ? Forrige eier sa 1700 rpm med overdrive.

Et annet spørsmål er synspunkter på dette med overdrive og lavere turtall. Det var ganske sotete på skroget ved utløpet av eksosen når jeg vasket over skroget ihøst. Tror båten har gått mye i overdrive (altså 1700 rpm). Er det greit, tenker dere, eller får motoren et bedre liv med et generelt høyere turtall med normal pitch på propellen?

• Create New...