Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

dennrick skrev for 12 timer siden:

Fint at du kom på her @Bitteliten. Jeg så at du skrev om det sistnevnte på tråden din om sot på hekken, så det var derfor jeg nevnte det.

 

Ellers er jo budskapet om "don't baby your diesel engine" forståelig :smiley: Og ditt valg tyder på at du absolutt ikke er fan av overdrive propell. Utdyp gjerne omkring de vurderingene du har gjort, for jeg har fulgt tråden din og forstår at du har tenkt på det meste.

Er så enkelt at besparelsene i diesel på 0,1 l/nm er så liten at jeg heller tar vare på motoren. Det er en kost nytte vurdering. Det er viktigere å ha en motor med god helse enn å spare 1-2 kroner per nm. Både mtp penger og med tanke på konsekvens av et motorhavari 
mitt mål har vært å ha 1000nm rekkevidde for motor, pluss nok diesel til varme og generator i 2 måneder opp Patagonia.  Vi har 360+230 liter diesel kapasitet nå. Forbruket på ca 1800 rpm der vi gjør 5,5 knop er ca 0,4 l/nm. Da må kjøre vi motoren hardt i 1/2 time ca hver 4. time. For å blåse den rein. på 2000rpm begynner turboen å jobbe, og da bruker vi ca 0,6 liter/nm. Så jeg antar at vi uansett må ha med noen kanner for å ha litt å gå på ?

 

men forbruket synker også betydelig når vi motorseiler, så vi får se etterhvert. 
 

motoren ble helt annereldes etter bytte av turbo, ventiljustering og nye dysespisser. Mindre røyk, mindre støy og mindre vibrasjon. 
image.png.2d90bda6f9ea00e67ec780c525845a5e.png

Bitteliten

Bitteliten

dennrick skrev for 11 timer siden:

Fint at du kom på her @Bitteliten. Jeg så at du skrev om det sistnevnte på tråden din om sot på hekken, så det var derfor jeg nevnte det.

 

Ellers er jo budskapet om "don't baby your diesel engine" forståelig :smiley: Og ditt valg tyder på at du absolutt ikke er fan av overdrive propell. Utdyp gjerne omkring de vurderingene du har gjort, for jeg har fulgt tråden din og forstår at du har tenkt på det meste.

Er så enkelt at besparelsene i diesel på 0,1 l/nm er så liten at jeg heller tar vare på motoren. Det er en kost nytte vurdering. Det er viktigere å ha en motor med god helse enn å spare 1-2 kroner per nm. Både mtp penger og med tanke på konsekvens av et motorhavari 
mitt mål har vært å ha 1000nm rekkevidde for motor, pluss nok diesel til varme og generator i 2 måneder opp Patagonia.  Vi har 360+230 liter diesel kapasitet nå. Forbruket på ca 1800 rpm der vi gjør 5,5 knop er ca 0,4 l/nm. Da må kjøre vi motoren hardt i 1/2 time ca hver 4. time. For å blåse den rein. på 2000rpm begynner turboen å jobbe, og da bruker vi ca 0,6 liter/nm. Så jeg antar at vi uansett må ha med noen kanner for å ha litt å gå på ?

 

men forbruket synker også betydelig når vi motorseiler, så vi får se etterhvert. 
image.png.2d90bda6f9ea00e67ec780c525845a5e.png



×
×
  • Create New...