Jump to content

Manglende lading, dynamo og Ladac er ok

Kløver

Recommended Posts

Båten får ikke lading. 

1. Dynamoen er i orden

2. Ladac er i orden

3. Får pipeutslag på ladelampeledning fra dynamo til ladelampe, så den er hel… 

Men, fant denne som var knekt bak ladelampa i dashbordet. (Se bildet). Den satt fast i den lilla ledningen som står ved siden av ladelampeledningen, men var ikke koblet fast. Skulle den vært koblet sammen med den brune ladelampeledningen? Hva er dette for noe? Kan det være grunnen til at jeg ikke får lading?

image.jpg

image.jpg

Det kan godt være. Om ladelampen er for liten (for lav Watt) vil den ikke levere nok strøm til at dynamoen klarer å starte ladingen. Når den først er i gang trenger den ikke ladelampen lengre. Prøv å koble en litt større lyspære i parallell med ladelampen og se om det hjelper. Den motstanden bare simulerer en større ladelampe.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Har du studert hva som står på den motstanden? Siden den ikke har fargekode/striper står det muligens motstandsverdi og evt W på den. Ikke problem å få tak i motstand om ikke du får tak i stor nok pære.

I stedet for å betale frakt og vente på Elfa finnes det antakeligvis en som passer i denne posen fra Kjell.com: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/komponentsett/sett-med-effektmotstander-p89353

Redigert av Fantino (see edit history)

Der står nok en motstandsverdi (betegnet R, ohm eller omegasymbol) på den grønne motstanden og om du ikke finner det så gå for en rundt 50-70 ohm. Står der en effekt (W) så er det max motstanden skal tåle og det må være minst 2W men gjerne mer som 4-5W, betyr ikke noe så lenge den er stor nok ellers kan den brenne av...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

SveinHa skrev for 10 timer siden:

Der står nok en motstandsverdi (betegnet R, ohm eller omegasymbol) på den grønne motstanden og om du ikke finner det så gå for en rundt 50-70 ohm. Står der en effekt (W) så er det max motstanden skal tåle og det må være minst 2W men gjerne mer som 4-5W, betyr ikke noe så lenge den er stor nok ellers kan den brenne av...

Eneste bokstaven jeg ser på denne, er C. Men, jeg bestiller et sett med slike og krysser fingrene for at jeg får lading 👏🏻

Kløver skrev for 1 time siden:

Eneste bokstaven jeg ser på denne, er C. Men, jeg bestiller et sett med slike og krysser fingrene for at jeg får lading 👏🏻

Siden jeg har settet liggende tok jeg en kikk. Vet ikke hvor ‘assortert’ settet er da men jeg fant i alle fall 22, 68 (den med fargekoder) og 100 Ohm. Siden den står i parallell med ladelampen så ville jeg gjerne prøvd med 100 Ohm først. Kommer an på hvor mange W pæra er. Mener å huske at motstanden som står i stedet for vanlig ladelampe på dynamo på VP D6 er 33 Ohm men den motstanden tåler nok mer effekt. 68 Ohm bør også tåle effekten (drøyt 2W).

IMG_2923.jpeg

Redigert av Fantino (see edit history)

Bra! Dessverre er en del ladelamper for små, gjerne på 2W/12V. Å finne en ladelampe på 4W (eller å sette inn en motstand i parallell) har løst dette problemet for mange før deg. At produsentene ikke har forstått dette, er en gåte. En 4W lampe er ikke mye dyrere enn en på 4W?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kløver skrev 1 time siden:

Usikker på hvor mange W lampa er på.

Motstanden din er ca 2.4W, om den er en del mer betyr lite. Poenget er at den strømmen som går gjennom ladelampen er den energien som skal til for å få ladingen i gang.

Kløver skrev 11 minutter siden:

Fikk tak i 180 ohm's motstander, så paralellkoblet 3 stk for å oppnå 60. Koblet disse sammen med  ladelampeledningen og tilførsel. vet ikke hvor lenge de varer , så får bestille riktig type og koble ordentlig.

OK. Jeg tolket ‘viklet’ som at du produserte selve motstanden helt fra scratch 😅 Kan nok bli litt svidde om det er 1/4W motstander du har brukt, men så lenge ikke tenning står på mer enn tida det tar å starte kan det fort gå godt også 

Kløver skrev 12 minutter siden:

vet ikke hvor lenge de varer

Om du får plassert og festet de så er det helt fint med de 3 om de er minst 2-3W til sammen...

Takk, Fantino.

Ser ut som regulatoren spiller en rolle i oppstarten da. Bryter den shunten forbi ankeret når ting er igang? Er disse regulatorene alle elektroniske? (Isåfall, med mikrokontrollere eller analogkrets? (Om det er enkeltkomponenter kan man jo regne ut vippespenning slik som scenarioet her hvor man trenger en viss gjennomgang i pærer eller motstander heller enn å gjette))

Det er som regel ‘hemmelig’ hva som er inni regulator, men i sin enkleste form så bryter den vel bare forbindelse til jord/0V for børstene når spenning har nådd et visst nivå. Og så gjør den det med så høy frekvens at utspenning blir stabilisert. Moderne regulatorer med kommunikasjon til ECU osv er muligens mer sofistikerte. Å regne på nødvendig magnetiseringsstrøm er nok komplisert og krever antakelig en hel del parametre en ikke kjenner. Mange dynamoer vil vel også starte å lade av seg selv med litt turtall pga selvmagnetisering uten å få tilført strøm så det er ikke all verden som skal til. 

Alt er ikke "hemmelig". Slik er Hitachi sin generator (LR155-20 55A) med regulator bygget og beskrevet, helt enkel analog oppbygging.

hitachi_regulator.jpg.e9e6b51fbc15d1113e703be9eaf18cab.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...