Jump to content

Mariner 90 hk 4t lekker motorolje

Kompass83

Recommended Posts

Tenkte snart å sjøsette Flipper 630 ht-en min med en 90 hk Mariner. 

Kjøpte den tidligere i år som et delvis prosjekt. Motoren skulle da ha vært nyoverhalt. 

Motoren startet i dag fint, men etter litt begynte det å pipe fra motoren. Etter litt Googling fant jeg ut at det kan være flere grunner til at den piper, feks at det er for lite kjøling, eller at oljenivået er for lavt.

For sikkerhets skyld kjøpte jeg olje og etterfylte. Var overraskende lavt nivå. Fylte på, men det var akkurat som om det ikke ble høyere nivå på pinnen. Syntes det var rart og tenkte at olje sikkert bare var ganske gjennomsiktig.

Så nå nettopp at det hadde rent litt olje ut fra motoren, litt over propellen.

Skjønner noe er galt, men kan noen si meg noe om hvor omfattende dette er? Er det en pakning eller må hele motoren byttes?

Er det noe man gjøre selv når man har litt erfaring og mye pågangsmot, eller er det bare å ringe mekaniker?

Mulig å si noe om hva det vil koste?

D331BC41-0745-42EC-8A41-9378EDC69B64.jpeg

6F71D4C6-FCFE-47E9-AF89-5C9475A1E031.jpeg

74526295-D10E-4A0E-A2A8-F4D5C0BD41B1.jpeg

Kan det være irret på hull i blokka ?

Hvis simmiring kan det om du er heldig tettes enkelt, jeg har en 800cc atv som lakk ganske mye fra girkassen å ut via o-ringen ut på mellomaksel, kjøpte da olje/motor tetting på Biltema å sprøytet inn 1dl på girboksen(kun 1l olje på den), kjørte 2 mil å lot den stå over natten, o-ringen har nå vært tett i 2år.

Lekker vel ikke ut blokka om motor ikke går. (Dvs det kan jo lekke mens du fyller olje da oljen muligens renner gjennom blokken. Men da skal det jo slutte ganske så snart). Men det kan være tæret hull i bunnpanna. 

Men er motor nettopp overhalt kan det være en pakning som er feilmontert eller lign. Er det hull i bunnpannen kan ikke motor kalles overhalt iallefall.

Men du må begynne å demontere og finne lekkasjen.

Redigert av jerognal (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...