Grønn sektor Startet 23.April.2023 Link til dette innlegget Startet 23.April.2023 Vi har fjernet gummimatten utenpå skroget som seildrevet kommer gjennom - jeg ser at dette ulike steder har blitt kalt blant annet belg, mansjett eller skrogdekkeplate. Matten satt løst og det var ikke tett rundt. Jeg har skrapt vekk limrester og planlegger å vaske med aceton og feste med kontaktlim. Vi kjøpte båten i fjor og jeg vet ikke hva tidligere eier har brukt til å feste. Men så tok jeg en titt opp i hullet i skroget der drevet kommer gjennom, og ser at det har grodd noe rur og skjell der inne (takket være løs matte utenpå skroget og fravær av bunnstoff inni åpningen tenker jeg). Fikk tatt noen bilder med telefonen (beste jeg fikk til med vanskelig vinkel) som jeg legger ved. Hadde vært bra å få vekk rur og skjell, men kan det gjøres uten å gjøre en full skift av belgen (i motorrommet)? Kan ikke forstå at det vil være plass til å skrape der inne uten å demontere drevet, får ikke engang hånden inn. Og risikoen for å skade belgen gjør at jeg uansett er skeptisk til å føre skarpe redskaper opp i dette hullet uten at jeg kan se akkurat hva jeg gjør der inne. Båten skal sjøsettes om en/to uker og står i veien for mange båter som også skal ut - og vi har en del ting som må gjøres før den er sjøklar, på fritiden mellom jobb og barn, så jeg vurderer å la det være som dette inntil videre, lime på den nye gummimatten og heller renske opp ordentlig når vi skal skifte belgen rundt drevet i motorrommet - det bør nok uansett gjøres om ikke altfor lenge, det er mer enn syv år siden sist. Eller kan det ha noe for seg å spraye et middel mot rur opp i denne åpningen og så romstere litt med en rørepinne eller noe slikt (som ikke skader belgen) og spyle med vanlig vannslange?? Er det noen som har gode råd? PS: Den butikken jeg fant i Oslo-området på en lørdag som hadde ny matte til Volvo Penta-seildrev på lager var Trebåten på Nesset helt innerst i Bunnefjorden. Trivelige folk og god pris. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 23.April.2023 Link til dette innlegget Svart 23.April.2023 Hvor gammel er den belgen der? det var ikke akkurat en av de jeg har sett i best tilstand, er den over intervall så kan det være like greit å bytte den. Rur er skarpe greier, og det jobber nok seg innover i gummien når greiene vibrerer med tiden til hjelp og lager fuckup. Det skal stå år og uketall på belgen innvendig i båten, slik kan du kontrollere hvor gammel den er. Volvo anbefaler 7 års intervall, de fleste lar den stå ca 10år og er du tøff så er det noen som prøver 14-15. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Grønn sektor Svart 23.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2023 Jeg har ikke sett noen dato på belgen, må undersøke det nærmere når jeg er på båten. Det er nok ikke lenge til den skal skiftes ut men hadde håpet å unngå det akkurat nå av de praktiske grunnene som er beskrevet ovenfor. Vi kjøpte båt for første gang i fjor, og tilstand på propell, drev og belg er noe av det jeg ikke tenkte på å se nærmere på da. En av flere lærepenger som kanskje kommer til nytte en annen gang. En ting som har overrasket meg etter at vi kjøpte er at selv Volvo Penta-autoriserte verksteder nekter å så mye som ta i Volvo Penta-motoren i båten, fordi den er gammel (1980) - de er redd for at det vil oppstå skader hvis de skrur på den. Dermed er det vanskeligere å få profesjonell hjelp med motoren - for eksempel til utskiftning av belg - enn det jeg hadde sett for meg da vi kjøpte. Man skulle tro bekymringen hos verkstedene, som sikkert ikke er ubegrunnet, kunne løses med en velformulert ansvarsfraskrivelse i oppdragsvilkårene. Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 24.April.2023 Link til dette innlegget Svart 24.April.2023 Pensle på saltsyre, etter noen minutter spyler du med vann. Mulig du må gjenta behandling, med litt forsiktighet/fornuft og hansker går det meget bra, ha vannslange liggende klar, kalk/skjell forsvinner tvert. Sitér dette innlegget Link to post
Jamaica2 Svart 24.April.2023 Link til dette innlegget Svart 24.April.2023 Jeg ville ha skiftet denne belgen. Dette "rommet" er ikke vanntett og det ser ut til at det er lenge siden det har vært åpnet opp der, noe som gjør at jeg antar at denne belgen kan være en del år. Ser du noen sprekker/morkning på innsiden? Videre har jeg ikke grunnlag for å si noe om forslaget til Marqies. Derimot kan jeg meddele at belgskifte slett ikke er så komplisert som man frykter. Jeg fryktet dette selv, og etter den lokale slippen var alt for travel i 2020 endte jeg opp etter en del motiveringssamtaler med 79åringen som drev det, å gjøre det selv. Dersom du går for å gjøre det selv, anbefaler jeg å ta masse bilder før demontering, slik at det blir enklere for å vite hvor hver slange og kabler skal kobles tilbake igjen. Ett år etter belgbyttet, endte jeg med å gjøre hele regla på nytt da jeg kjøpte ny motor med nytt drev. Jeg er ikke en motormann/mekaniker, og har fem år på universitet i samfunnsfag. Dette har jeg tro på at en hver får til selv. Alternativt så jeg en Finn-annonse for et par dager siden, selger meddelte at dette hadde han fått VP-versked til å gjøre - ikke mindre enn 30.000,- kr for jobben. For en fin timepris. Jeg brukte for øvrig tec-7 for å lime den rektangulære gummipakningen på undersiden til skroget. Kanskje overkill, men det gjorde jobben og jeg slapp å kjøpe noe nytt. Legger ved to videoer av belgbytter. Kanskje de kan være av inspirasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Grønn sektor Svart 24.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2023 Marqies skrev On 24.4.2023 at 5.13: Pensle på saltsyre, etter noen minutter spyler du med vann. Mulig du må gjenta behandling, med litt forsiktighet/fornuft og hansker går det meget bra, ha vannslange liggende klar, kalk/skjell forsvinner tvert. Vis hele sitatet Takk for rådet, men jeg er usikker på hvordan gummien i belgen vil reagere på saltsyre. Har du prøvd dette selv? Sitér dette innlegget Link to post
Grønn sektor Svart 24.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2023 Jamaica2 skrev On 24.4.2023 at 6.17: Jeg ville ha skiftet denne belgen. Dette "rommet" er ikke vanntett og det ser ut til at det er lenge siden det har vært åpnet opp der, noe som gjør at jeg antar at denne belgen kan være en del år. Ser du noen sprekker/morkning på innsiden? Videre har jeg ikke grunnlag for å si noe om forslaget til Marqies. Derimot kan jeg meddele at belgskifte slett ikke er så komplisert som man frykter. Jeg fryktet dette selv, og etter den lokale slippen var alt for travel i 2020 endte jeg opp etter en del motiveringssamtaler med 79åringen som drev det, å gjøre det selv. Dersom du går for å gjøre det selv, anbefaler jeg å ta masse bilder før demontering, slik at det blir enklere for å vite hvor hver slange og kabler skal kobles tilbake igjen. Ett år etter belgbyttet, endte jeg med å gjøre hele regla på nytt da jeg kjøpte ny motor med nytt drev. Jeg er ikke en motormann/mekaniker, og har fem år på universitet i samfunnsfag. Dette har jeg tro på at en hver får til selv. Alternativt så jeg en Finn-annonse for et par dager siden, selger meddelte at dette hadde han fått VP-versked til å gjøre - ikke mindre enn 30.000,- kr for jobben. For en fin timepris. Jeg brukte for øvrig tec-7 for å lime den rektangulære gummipakningen på undersiden til skroget. Kanskje overkill, men det gjorde jobben og jeg slapp å kjøpe noe nytt. Legger ved to videoer av belgbytter. Kanskje de kan være av inspirasjon. Vis hele sitatet Takk skal du ha! Overraskende at det går så greit å flytte motoren med kiler osv. På båten vår er motorrommet mye trangere enn på disse videoene. Bortsett fra på fremsiden av motoren, hvor det er god tilgang, har man bare tilgang på sidene gjennom smale åpninger på styrbord og babord side omtrent på høyde med topplokket. For det aller meste får man bare jobbet med en hånd av gangen hvis det er noe på baksiden av motoren. Fordi åpningene på sidene inn til motorrommet er så små tviler jeg på at det går an å få ut seildrevet uten å ta motoren på 175 kg helt ut først. Det skal jeg nok ikke gjøre på egenhånd som et hasteprosjekt før båten skal ut i neste uke, selv om det sikkert hadde vært lærerikt! Innsiden av belgen (dvs. sett fra motorrommet) ser glatt og hel ut, men det er rust på metallringen og boltene. Sitér dette innlegget Link to post
Jamaica2 Svart 24.April.2023 Link til dette innlegget Svart 24.April.2023 (redigert) Jeg satt en 2x4 tomsbjelke over cockpit inngangen, en stropp rundt den, hvor på en talje og til motor. Hos meg er det skjært ut en motorluke i cockpit, noe som gjør tilgangen til drev og baksiden av motoren enklere. Før var det slik du beskriver. Går sikkert fin en sesong til :-) så kjør på og få den på vannet. Kanskje hvis du finner en ting av hardplast som du kan dytte opp og prøve å skrape av rurene og skjellene? F. eks. baksiden av en tannkost? Vet ikke hvor lett de evt. løsner eller ikke - bare en idé, men du har vel kanskje andre prosjekter som må løses før du skal sjøsette :) Redigert 24.April.2023 av Jamaica2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2023 Link til dette innlegget Svart 24.April.2023 Ikke bruk saltsyre, svært korrosivt. Problemet, som verkstedene smertlig har erfart, er den galvaniske kombinasjonen av rustfrie skruer, aluminium og jern. Det hele med årevis neglisjert vedlikehold. Det er ingen 'easy way out', sett fra et verksted som skal betale lønn til sin mekaniker. Helt ærlig, jeg forstår verkstedet. Plutselig har de plundret og mekket nok til ny motor. Mens kunden fremdeles sitter med en klump fra 1980. Slikt skaper konflikter. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 24.April.2023 Link til dette innlegget Svart 24.April.2023 Jeg har en Volvo 2003. Jeg fester en stropp rundt akterkant av motoren og hekter på storseilfallet. Da har jeg god kontroll over høyden på den aktre delen av motoren og det er enkelt å "skli" motoren de 5-10 centimetrene som skal til ved demontering / montering av drevet. De første gangene jeg byttet belg brukte jeg, mot bedre vitende, klosser og kiler. Jeg ble vel "lurt" av instruksen som fulgte med belgen. Bortsett fra dette er det lurt å følge den nøye. Forøvrig klarer jeg ikke å legge drevet skrått akterover for å løfte det ut, men må demontere propellaksel og løfte drevet rett opp. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 24.April.2023 Link til dette innlegget Svart 24.April.2023 Saltsyre reagerer ikke med plast/gummi, det reagerer med aluminium og stål men da har du glemt å skylle av. Bruker saltsyre på min påhenger hver høst, spyler av det som går med vasker , venter til det er tørt pensler på saltsyre venter 5 minutter skyller av. Det er ingen spor av tæring på min Evinrude i hvertfall, første året etter grundig rengjøring med saltsyre sprayet jeg på grunning for alu og deretter lakk, det holder godt fremdeles. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.April.2023 Link til dette innlegget Svart 24.April.2023 Hei Den ruren er ikkje noko stort problem. Skrap av det verste, monter ny mansjett, og skift belgen til vinteren. Eg har skifta belgar fira gangar. Rett nok på Yanmar SD20, men dette er ikkje noko hokus pokus. Det er tilkomsten som avgjer kor lang tid det tek. Eg har ikkje utdanning som mekanikar, men seks år med juss. Sitér dette innlegget Link to post
Grønn sektor Svart 24.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2023 Hulda skrev On 24.4.2023 at 18.54: Ikke bruk saltsyre, svært korrosivt. Problemet, som verkstedene smertlig har erfart, er den galvaniske kombinasjonen av rustfrie skruer, aluminium og jern. Det hele med årevis neglisjert vedlikehold. Det er ingen 'easy way out', sett fra et verksted som skal betale lønn til sin mekaniker. Helt ærlig, jeg forstår verkstedet. Plutselig har de plundret og mekket nok til ny motor. Mens kunden fremdeles sitter med en klump fra 1980. Slikt skaper konflikter. Vis hele sitatet Det er gode poenger, og det er sikkert reelle konflikter som har ført til at verksteder tar den forholdsregelen. Antageligvis er det ikke lett å realitetsorientere kunder som håper at en rustklump fra 1980 kan bli så god som ny, eller som lager et spetakkel hvis det plutselig løsner et stort flak med rust slik at man må ut og finne reservedeler på bruktmarkedet. Men det ser likevel underlig ut i mine (uerfarne) øyne når et merkeverksted kategorisk avviser forespørsler som gjelder en motor av «deres» merke. Det er flott at verkstedet vil beskytte kunden mot å begi seg inn på noe som fort vil koste langt mer enn det smaker, men den vurderingen vil vel slå ulikt ut avhengig av 1) hva kunden ønsker gjort på motoren, og 2) hvilken tilstand den konkrete motoren er i. Det er den helt kategoriske aldersdiskrimineringen av motorer av eget merke jeg syns er pussig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.April.2023 Link til dette innlegget Svart 25.April.2023 Jeg har selv vært i bransjen. Det var ikke uvanlig, og heller verken rart eller uforståelig, at en gitt kunde verken forstod omfanget, kostnaden eller hva man kunne forvente av resultat. De fleste ville at motoren skulle starte på våren, gå klokkerent gjennom sesongen, og levere inn om høsten. De fleste hadde overhode ingen interesse av å bli fortalt hva de betalte for. Motor var en uforståelig greie. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 25.April.2023 Link til dette innlegget Svart 25.April.2023 Har noen her opplevd selv, eller kjenner noen som har opplevd at bekgen har sprukket ved normal bruk? Har noen av dere som har byttet belgen opplevd at den man tok ut var tørr/sprekkferdig? Sitér dette innlegget Link to post
Jamaica2 Svart 25.April.2023 Link til dette innlegget Svart 25.April.2023 Maika skrev On 25.4.2023 at 8.19: Har noen her opplevd selv, eller kjenner noen som har opplevd at bekgen har sprukket ved normal bruk? Har noen av dere som har byttet belgen opplevd at den man tok ut var tørr/sprekkferdig? Vis hele sitatet Jeg har kun skiftet belg en gang og har ikke så mye vurderingsgrunnlag, men belgen jeg skiftet var 9 år gammel og den såg ellers helt fin ut. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 25.April.2023 Link til dette innlegget Svart 25.April.2023 Maika skrev On 25.4.2023 at 8.19: Har noen her opplevd selv, eller kjenner noen som har opplevd at bekgen har sprukket ved normal bruk? Har noen av dere som har byttet belgen opplevd at den man tok ut var tørr/sprekkferdig? Vis hele sitatet Byttet før jul, den gamle var fra 1991. så i utgangspunktet ganske bra ut for alderen, men når jeg spente den i skrustikka og begynte dra i gummien så ble jeg glad for at den ikke stod på mer. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.