Jump to content

B&G Vulcan plottar med radar "overlay" Naudsynt med sensor/kompass?

Ask

Recommended Posts

Hei.

Eg har ein B&G Vulcan kartplottar, og Halo 20 radar.

Eg har nett fått installert ny VHF m. AIS. B&G V60-B.

Dette er i eit NMEA 2000-nettverk.

Det vil vera kjekt å få "radar overlay" på plottaren.

Elektrikaren trur at det er naudsynt med ein ekstra sensor, eller eit ekstra kompass.

Dett for at plottaren skal veta kva som er fram på båten.

Er dette korrekt?

Kva er eventuelt modellnamnet på det eg treng?

Eg er takksam for alle svar.

Ja, kompass trengs for radar overlegg. Dette for at plotteren skal kunne orientere radarbildet korrekt på kartskjermen. Lowrance Point-1, Simrad GS25 eller B&G ZG100 er de rimeligste kompassene fra Navico. Alle disse 3 modellene er like, de har også innebygd en GPS mottager med god følsomhet. Hvis du kjøper et kompass fra en annen produsent enn Navico vil du ikke kunne kalibrere og sette offset fra plotteren. 

Hei abbor.

Dette var klar info. Mange takk!

Dette er sikkert korrekt, men det er ein ting eg ikkje forstår.

Det er jo gps i plotaren. Kvifor er det då naudsynt meid ein gps til, for å få radar "overlay"?

Desse gps-antennene kostar ca. 3500. Spørsmålet blir då om det er verdt prisen?

Dette er jo individuelle vurderingar, men kva tenkjer du?

Andre med synspunkt?

Jeg bruker ikke radar overlegg, men jeg har to 12" og en 9" skjerm i båten så jeg kjører en 12" med radar hele tiden. Med bare en 12" skjerm hadde jeg uten tvil kjørt radaroverlegg for å spare skjermområde. 

Jeg har satelittkompass, et elektronisk kompass av høy kvalitet og GS25 på denne båten. Til radaroverlegg fungerer GS25 bra. Med mitt forrige satelittkompass brukte jeg GS25 som GNSS mottager siden GS25 støtter GLONASS i tillegg til GPS. Et kompass gjør at en kan følge andre båter med MARP, jeg bruker det mye. 

GPS gir ikke COG med mening når båten ikke beveger seg eller beveger seg sakte. COG viser jo ikke hvilken retning baugen peker, men i hvilken retning båten beveger seg, ved sterk strøm eller vind kan det være stor forskjell på COG og heading. Dette er årsaken til at Navico og de fleste andre av de større produsentene krever kompass for at radaroverlegg skal virke. 

Du finner et nytt Point-1 kompass på finn.no til 2500kr fra en privatperson. 

Ser at beskrivelsen for GS25 sier at det ikke egner seg for MARPA og autopilot.

Trodde at når det fungerte for radar overlegg så ville MARPA og autopilot også være OK.

"I motsetning til andre antenner med kun posisjon oppgir GS25 også magnetisk kompasskurs for nøyaktig båtretning ved alle hastigheter og for radar-/kartoverlegg. GS25 kobles enkelt til en hvilken som helst multifunksjonsskjerm i Simrad NS-serien eller et hvilket som helst NMEA 2000®-nettverk. Den er fullstendig vanntett og kan monteres på stang eller overflate på et hvilken som helst fartøy. *Vær oppmerksom på at dette produktet ikke egner seg for bruk med MARPA eller autopilotsystemer som krever et ratekompass, f.eks. RC42."

MARPA fungerer med GS25, men ikke like bra som med RC42, Precision 9 eller et satelittkompass.

GS25 egner seg heller ikke som autopilotkompass. Det finnes en egen utgave a Lowrance Point-1, Point-1 AP, som leveres med de rimeligste Navico autopilotene. Point-1 AP har forskjellig software fra standardversjonen og den har muligens forbedret fabrikkalibrering også.

GS25 fungerer fint til radaroverlegg, det er vel kartstabilisering og radaroverlegg det er utviklet for. Jeg har testet MARPA med GS25 på forholdsvis flat sjø og det fungerte greit, antar det vil virke dårligere under mer utfordrende forhold.

Nå har du Halo20 som ikke har VelocityTrack (Doppler prosessering) og ikke ZoneTrack automatisk målføging (ARPA) så kvaliteten på kompasset er ikke like viktig. For Halo20+ eller Halo24 anbefaler jeg Precision-9 eller bedre, men for Halo20 vil jeg si at GS25 er greit.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...