Jump to content

Edit History

nie

nie

sap_2000 skrev for 21 timer siden:

 

Det er ofte en sammenheng mellom komboen motor, drev og båt.

 

Hvis vi holder oss til VP DPH og D4/6 så ser man "ofte" premature havarier på komboen D6 350/370 og opp på tyngre båter. Dvs ofte fra rundt 6 tonn og oppover i singelinstallasjon og 12 tonn i dobbelt (som f.eks NW 420, Princess V45, Targa 46 osv).

Har som regel med varmgang å gjøre i kombinasjon med andre faktorer som bruksmønster og vedlikehold. Så tung båt med planingsterskel, en fører som liker å legge spaken i bunn kombinert med slurv med oljeskift (eller feil olje) forkorter livslengden. En drevkjøler som forer innsiden av kappen på øvre girhhus hadde forlenget levetiden betraktelig)

 

I lettere installasjoner, ved riktig bruk og vedlikehold er det vanlig å få ut 2500/3000 + timer før større overhaling eller bytte.

 

Interessant.

Jeg har ingen egne erfaringer med drev eller havarerte drev men kjenner folk med erfaring. De har nå båt med aksling.

Båten med ødelagt drev var tysk motorbåt 33 fot med D6 singelinstallasjon. Båtvant eier som kjørte drevet skånsomt som mulig....havari etter 4-500 timer.

 

Det gir jo mening at drevene i en dobbelinstallasjon I samme båt  vil få et roligere og kanskje lengre liv.

 

Så basert på det du skriver vil man kunne forvente at en Sargo/Targa/Nordstar 33-37 med dobbelinstallasjon vil kunne leve lenge forutsatt godt vedlikehold? Akkurat som TS liker jeg båttypen veldig godt.

nie

nie

sap_2000 skrev for 20 timer siden:

 

Det er ofte en sammenheng mellom komboen motor, drev og båt.

 

Hvis vi holder oss til VP DPH og D4/6 så ser man "ofte" premature havarier på komboen D6 350/370 og opp på tyngre båter. Dvs ofte fra rundt 6 tonn og oppover i singelinstallasjon og 12 tonn i dobbelt (som f.eks NW 420, Princess V45, Targa 46 osv).

Har som regel med varmgang å gjøre i kombinasjon med andre faktorer som bruksmønster og vedlikehold. Så tung båt med planingsterskel, en fører som liker å legge spaken i bunn kombinert med slurv med oljeskift (eller feil olje) forkorter livslengden. En drevkjøler som forer innsiden av kappen på øvre girhhus hadde forlenget levetiden betraktelig)

 

I lettere installasjoner, ved riktig bruk og vedlikehold er det vanlig å få ut 2500/3000 + timer før større overhaling eller bytte.

 

Interessant.

Jeg har ingen egne erfaringer med drev eller havarerte drev men kjenner folk med erfaring. De har nå båt med aksling.

Båten med ødelagt drev var tysk motor 33 fot med D6 singelinstallasjon. Båtvant eier som kjørte drevet skånsomt som mulig....havari etter 4-500 timer.

 

Det gir jo mening at drevene i en dobbelinstallasjon I samme båt  vil få et roligere og kanskje lengre liv.

 

Så basert på det du skriver vil man kunne forvente at en Sargo/Targa/Nordstar 33-37 med dobbelinstallasjon vil kunne leve lenge forutsatt godt vedlikehold? Akkurat som TS liker jeg båttypen veldig godt.



×
×
  • Create New...