Eika
Grand Banks jr skrev 32 minutter siden:Hva gjør du når du bruker denne? Altså hvordan beveger du maskinen, og cirka hvor fort? Har selv bare DA fordi jeg har vært redd for å brenne roser.
Behandlet for mange år siden en Nidelv 24 med Autosol med en litt hard 3M pute med bølgemønster og med en roterende maskin. Det ble veldig blankt ( i min verden). Var den blankeste båten i havan det året (solgte på høsten). Men det tok laaaang tid med Autosol og roterende maskin, sikkert fordi gelcoat var veldig slitt.
Så hvordan bruker du en roterende maskin riktig? Noen god YouTube video der ute som viser dette bra?
Jeg er glad i lavt turtall (under 1000rpm), lett press og en spruteflaske med vann. Har ikke tenkt så mye på hvordan jeg bruker maskin, da jeg somregel bare setter headsettet på hode, på med musikken, kobler ut hodet og går på autopilot. Men lavt turtall, lett press og vann har jeg fått med meg. Tar litt lenger tid enn med høyt turtall, men etterarbeidet med poleringsriper/kjørespor/swirls blir mindre
Autosol bruker man på metall, det finnes så ufattelig mange bedre rubbing middler til gelcoat, men enkelte har ikke fått med seg at teknologien går videre og derfor sverger de fortsatt til autosol. Mirka polarshine har blitt min favoritt, enkel og jobbe med og gir meget gode resultater, men blå Rupes og grønn 3m er ikke dårlige produkter det heller. Har prøvd litt menzerna i det siste og det skal jeg holde meg langt unna i fremtiden. Må innrømme at jeg har blitt nysjerrig på milwaukee sine rubbing middler da, spess den røde. Men når det gjelder produkter man må bare finne ut hva som passer sin stil, men roterende maskin er første steg for og få skikkelig høyglans
Det ligger helt sikkert noen gode video'r på youtube om dette, men det er ikke noe jeg har giddi å brukt tiden min på. Prøver og feiler in real life jeg, går for gull, men går på tryne så det jomer etter og banner fælt når det må rettes opp i, men da lærte jeg i allefall noe og blei noen erfaringer rikere