
Eika
Til vaskerunda før rubbing har jeg blitt glad i Denne såpa og Denne svampen og på gule området så er det vanelig 30% saltsyre som gjelder. Da får man ut missfarging inni porene også. Hvis båten er gammel, så kan du kjøpe deg en spraykanne også syrevaske hele båten for og få vekk all missfarging. Kjøp en billig kanne, for de holder ikke mer enn noen timer når man har syre på de
Mirka polarshine 35/45 rubbing og ullpads får opp glansen ganske lett hvis båten ser helt jævli ut, hvis ikke den gjør det så er det fortsatt mirka polarshine som gjelder men da 10/15/20 og skumpads, mirka polarshine fungerer meget godt med vann, så det er en fordel å ha en spruteflaske i baklomma eller hengende på rekkverket i liften/stillaset. det som er viktigt i mine øyne er at du bruker roterende maskin for effektivitet og resultat, DA maskin er kun brukanes til de seinere stegene. Etter at båten er ferdig rubba, så er det viktigt å høytrykkspyle båten, for og få rubbing middelet ut av porene. Evt isopropanol og trykkluft, da sørger du også for skikkelig heft på voksen som igjen gir bedre holdbarhet
Av voks så så har jeg ikke testa så alt for mye, men det er viktigt at det er hardvoks for holdbarhet, spess på eldre båter som begynner og få endel porer i gelcoat'n. fussocoat har blitt min personlige favoritt, fusso'n er litt hard og jobbe med, men holdbarheten gjør det verdt det, har stresstesta den på en katamaran som gjør 83.7knop og etter 100timer i høy fart med masse vannsprut, har stått lagra ute uten presseninga i hele vinter og 12mnd seinere er den fortsatt blank og fin. Vedlikeholdsvask gjøres med sonax wash & seal
Jeg bruker roterende maskin i grovstegene, for og få en skikkelig høyglans, da er roterende maskin overlegen. DA maskin brukes kun til finrubbing for og få vekk kjørespor fra den roterende maskina hvis man har vært uheldig, samt påføring av polish/voks.
For meg, er effektivitet viktigt, hvis jeg står 5 timer lenger for og få samme resultat med annen maskin/pads/rubbingmiddel, så koster det kunden 5x1370kr. Så er det arbeidslysta da, den går jo opp når man har effektivitet og man ser resultat med en gang
Skal jeg komme med absolutt billigste løsninga som går fortest, så må det blir den 1852 roterende maskina, blå Rupes pads og onestep'n maxolen perfect Pearl 95. Huff jeg hater snarveier, men man får det 90% strøkent på 1/4 av tiden.
Nå tenker du kansje at det er dyrt med 2 maskiner. Denne er god nok hvis man kapper bakplata eller bytter den til 125mm, så man kan bruke mindre pads (125/150mm). Den er ikke like sterk som dyrere maskiner, men den er lett, passer godt i hånda og kan kjøres på lavt turtall. Ta vare på kvitteringen, hvis du bruker 180mm pads, seig rubbing uten vann, så står det en røyksky ut av maskina etter 5-15min.
Så denne til finrubbing og polering, men det er ikke en lettvekter og jeg syns ikke håndtaket i front er så alt for godt. Men til den prisen, jaja
https://www.flak.no/produkter/?ProdNo=1039620
Skulle jeg anbefalt kun 1 litt dyrere maskin, så hadde det blitt denne, da jeg er meget fornøyd med den. Etter 5år med hardt bruk så gjør den det fortsatt bra. Bruker samme på de fleste opplagene jeg har jobba på også.
https://k-hservice.no/produkt/poleringsmaskin-ap-14-2-200-e/
Men verktøyfreak som jeg er, så må jeg jo bare dra denne frem som en maskin nr2 eller 3. Jeg elsker den, bruker den til alt, grovsliping, finsliping, rubbing, polering. Viktigste maskina jeg har
Også siden jeg er verktøyfreak, så må jeg nesten kjøpe meg denne som maskin nr4.
Som du kansje skjønner, så er dette noe jeg holder på med svært mange timer iløpet av året. Hvis jeg sier 500timer med rubbing og polering i året, så trur jeg ikke det er så langt unna sannheten og sånn har det vært i noen år nå. Så jeg har funnet meg noen metoder og produkter som gjør jobben enklere, bedre og mer holdbar. Men det er noen feilkoblinger i hue på meg, så jeg ser alltid på det som en konkurranse om hvem som kan levere den blankeste båten som gir en Wow faktor i havna. Det er jo rett og slett morro og hente opp glansen i en båt som ikke har blitt rubba eller polert på 30år, spess hvis man går på fastpris som er høy nok til at man kan bruke ett par dager ekstra for og få det så bra man klarer. På en stor båt, går det fort en uke og da snakker jeg ikke om 08-16 dager