Jump to content

Edit History

sap_2000

sap_2000

2 hours ago, Gabi said:

Hvordan opplever du forskjell på båter i tung stampesjø rett i mot? Er enkelte typer båter vesentlig bedre enn andre her? Større båter er sikkert bedre? Halvplanere bedre enn planende?


stor forskjell og på flere områder.  
større, lengre og tyngre bidrar positivt.  
 

i motsjø så må farten ned og baugen må trimmes ned så det ikke blir bunnslag.  Jo spissere og dypere baug jo bedre.  I grovere sjø må farten videre ned til det ikke slår, 18-16-14 og noen ganger helt ned i 10 kn eller mindre.  Da gjelder det å ha nok trimplan til å kunne presse baugen ned selv i lavere hastigheter.  Stor fordel bed høy baug som ikke er for butt over vannlinjen.  Da blir det fort stenging. 
 

drevbåter er generelt baktunge 2 tunge motorer bakerst og ofte er tankene plassert langt akter også.  Baugen blir således «lett» og slått opp av bølgene med påfølgende høyere fall ned i neste bølge.  Gjelder å avpasse farten samt trimme.  
 

en typisk 2 x akslingbåt type Princess eller fairline med motorene midt i båten får et helt annet tyngdepunkt og således mer masse i baugen som i større grad vil slå seg gjennom bølgene enn å klatre seg over.  
skrogene på disse (spes de litt eldre) er både spisse og dype i baugen og går behagelig frem til det blir for stort.  Også her må farten ned.   
 

IPS flytter motorene litt frem i forhold til drev som også virker positivt.  
 

men det er andre ting som spiller inn også.  I sterk motvind og sjø blir det mye sprut og store kaskader med vann som blåses over båten.  Så hvor tett er det overalt? Hvordan er luftinntak etc konstruert ? 

 

her er det store forskjeller. 
lufteventiler, dører, vinduer.  Det kan piple vann inn de utroligste steder bare trykket og mengden vann blir stor nok så finner det veien inn et sted og over tid så er det ugunstig.  På en båt som er noen år gammel ser man fort om det har vært mye saltos i motorrommet.   
her vil jeg berømme produsenter som Targa og Sargo.  Luftinntak er ikke i skrogsider, men ofte under en benk på innsiden av akterdekket der lufta bremses og må høyt opp via vannfeller før den ledes inn i motorrommet.  Har ikke sett en saltflekk eller vann i motorrommet på disse selvom de har blitt utsatt for timer med konstant høytrykksspyling i dårlig vær.  Små men betryggende detaljer når man sitter der og kjører.  
 

en annen faktor er at man sitter behagelig, har godt utsyn og gasspak, viskere og det man trenger å betjene innen rekkevidde uten å måtte strekke seg .
 

 

 

sap_2000

sap_2000

1 hour ago, Gabi said:

Hvordan opplever du forskjell på båter i tung stampesjø rett i mot? Er enkelte typer båter vesentlig bedre enn andre her? Større båter er sikkert bedre? Halvplanere bedre enn planende?


stor forskjell og på flere områder.  
større, lengre og tyngre bidrar positivt.  
 

i motsjø så må farten ned og baugen må trimmes ned så det ikke blir bunnslag.  Jo spissere og dypere baug jo bedre.  I grovere sjø må farten videre ned til det ikke slår, 18-16-14 og noen ganger helt ned i 10 kn eller mindre.  Da gjelder det å ha nok trimplan til å kunne presse baugen ned selv i lavere hastigheter.  Stor fordel bed høy baug som ikke er for butt over vannlinjen.  Da blir det fort stenging. 
 

drevbåter er generelt baktunge 2 tunge motorer bakerst og ofte er tankene plassert langt akter også.  Baugen blir således «lett» og slått opp av bølgene med påfølgende høyere fall ned i neste bølge.  Gjelder å avpasse farten samt trimme.  
 

en typisk 2 x akslingbåt type Princess eller fairline med motorene midt i båten får et helt annet tyngdepunkt og således mer masse i baugen som i større grad vil slå seg gjennom bølgene enn å klatre seg over.  
skrogene på disse (spes de litt eldre) er både spisse og dype i baugen og går behagelig frem til det blir for stort.  Også her må farten ned.   
 

IPS flytter motorene litt frem i forhold til drev som også virker positivt.  
 

men det er andre ting som spiller inn også.  I sterk motvind og sjø blir det mye sprut og store kaskader med vann som blåses over båten.  Så hvor tett er det overalt? Hvordan er luftinntak etc konstruert ? 

 

her er det store forskjeller.  
lufteventiler, dører, vinduer.  Det kan piple vann inn de utroligste steder bare trykket og mengden vann blir stor nok så finner det veien inn et sted og over tid så er det ugunstig.  
 

en annen faktor er at man sitter behagelig, har godt utsyn og gasspak, viskere og det man trenger å betjene innen rekkevidde.  .
 

 

 



×
×
  • Create New...