pipe Startet 25.April.2023 Del på Facebook Startet 25.April.2023 (redigert) Trenger noen nye 115 AH forbruksbatterier og fant ut av att Mekonomen har Exide ER550 på tilbud til kr 1599. Med dagens priser er dette så vidt jeg skjønner ett meget bra tilbud. Siden det har snødd tidligere i dag er det jo ikke noe hast men inn mot helgen må nye batterier på plass. Noen som har ett bedre tips eller er det bare å kjøpe? https://www.mekonomen.no/start-forbruk-batteri-115-ah-exide-14450297 Redigert 25.April.2023 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 25.April.2023 Del på Facebook Svart 25.April.2023 Syntes også at Mekonomen har noen bra tilbud på batterier nå. Kjøpte selv nylig et nytt batteri der til en meget bra pris, sammenlignet med andre forhandlere. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.April.2023 Del på Facebook Svart 25.April.2023 pipe skrev for 3 timer siden: Trenger noen nye 115 AH forbruksbatterier og fant ut av att Mekonomen har Exide ER550 på tilbud til kr 1599. Med dagens priser er dette så vidt jeg skjønner ett meget bra tilbud. Siden det har snødd tidligere i dag er det jo ikke noe hast men inn mot helgen må nye batterier på plass. Noen som har ett bedre tips eller er det bare å kjøpe? https://www.mekonomen.no/start-forbruk-batteri-115-ah-exide-14450297 Dette ser for meg ut til å være ‘gode’ gamle Sønnak/Exide Nautilus 115Ah med litt oppgradert klistrelapp. Det ligger vel flere tråder om disse her på BP. Jeg har selv hatt 3 og kan bekrefte at de var elendige/søppel etter få år. Sikkert noen som er uenige men jeg hadde sett etter noe annet. Her er feks et tilsvarende, uten at jeg vet noe om dette batteriet da, men pris/kapasitet er vel lik: https://seatronic.no/skanbatt-fritidsbatteri-12v-115ah Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 25.April.2023 Del på Facebook Svart 25.April.2023 pipe skrev for 3 timer siden: Trenger noen nye 115 AH forbruksbatterier og fant ut av att Mekonomen har Exide ER550 på tilbud til kr 1599. Med dagens priser er dette så vidt jeg skjønner ett meget bra tilbud. Siden det har snødd tidligere i dag er det jo ikke noe hast men inn mot helgen må nye batterier på plass. Noen som har ett bedre tips eller er det bare å kjøpe? https://www.mekonomen.no/start-forbruk-batteri-115-ah-exide-14450297 Dette er et veldig godt tilbud. Vi selger disse på jobben og dette er omtrent innkjøpspris for oss (sen har nok Mekonomen en lavere innkjøpspris da de kjøper sikkert flere) Så vidt jeg vet er dette gode batterier, vi har solgt disse i mange år og aldri hatt en eneste reklamasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.April.2023 Del på Facebook Svart 25.April.2023 (redigert) Prøv følgende Google-søk: «sønnak nautilus site:baatplassen.no» Redigert 25.April.2023 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.April.2023 Del på Facebook Svart 26.April.2023 Fantino skrev for 9 timer siden: Jeg har selv hatt 3 og kan bekrefte at de var elendige/søppel etter få år. Jeg har hatt fire og har samme erfaring. Det blir ikke flere slike på meg. Nå bruker jeg Biltema, og trives betydelig bedre med disse. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
J-Å Svart 26.April.2023 Del på Facebook Svart 26.April.2023 Har du vurdert litium? Min erfaring er at 200 Ah LiFePO4 kan erstatte 300-400 Ah AGM. Eneste ulempe jeg ser er at de kutter helt ved en gitt spenning. Hvis man f.eks. seiler i hardt vær så kan det komme litt overraskende . Men det går an å ha et AGM batteri i backup for instrumentene. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.April.2023 Del på Facebook Svart 26.April.2023 J-Å skrev 25 minutter siden: Eneste ulempe jeg ser er at de kutter helt ved en gitt spenning. Jeg vil jo også anse prisforskjellen som en ulempe? De er jo flere ganger prisen på bly/syre? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
J-Å Svart 26.April.2023 Del på Facebook Svart 26.April.2023 (redigert) index skrev 6 minutter siden: Jeg vil jo også anse prisforskjellen som en ulempe? De er jo flere ganger prisen på bly/syre? Litt over dobbel pris kanskje for samme Ah merking? Men så kan de lades ut dypere, lades opp raskere, og tåler betydelig flere utladninger. Det er nok ikke uten grunn at konvensjonelle forbruksbatterier er på tilbud. Redigert 26.April.2023 av J-Å (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.April.2023 Del på Facebook Svart 26.April.2023 Da kjenner du markedet bedre enn meg. Men at forbruksbatterier er på tilbud på våren er en årviss greie. Ikke noe nytt der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
J-Å Svart 26.April.2023 Del på Facebook Svart 26.April.2023 (redigert) index skrev 22 minutter siden: Da kjenner du markedet bedre enn meg. Men at forbruksbatterier er på tilbud på våren er en årviss greie. Ikke noe nytt der. Joda, det er tydeligvis gode marginer på batterier, så noen tilbud har det nok vært før også ja. Men når en ser produkter med litt gammel teknologi ned mot halv pris, så er det gjerne noe selger ønsker å bli kvitt. Hvike batterier som lønner seg er jo veldig avhengig av bruken. Men jeg mener mange bør ta litium med i vurderingen. Da bør en forresten også lese trådene om lading av litiumbatterier, Redigert 26.April.2023 av J-Å (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.April.2023 Del på Facebook Svart 26.April.2023 J-Å skrev 30 minutter siden: Men når en ser produkter med litt gammel teknologi ned mot halv pris, så er det gjerne noe selger ønsker å bli kvitt. Det kommer nok an litt på hvordan man leser det også. Når jeg ser tilbud på Nautilus batterier til 1599,- , så er dette den høyeste prisen jeg har sett disse til på tilbud noensinne. Så halv pris? Neppe... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pipe Svart 26.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2023 Kallethekid skrev On 25.4.2023 at 21.50: Dette er et veldig godt tilbud. Vi selger disse på jobben og dette er omtrent innkjøpspris for oss (sen har nok Mekonomen en lavere innkjøpspris da de kjøper sikkert flere) Så vidt jeg vet er dette gode batterier, vi har solgt disse i mange år og aldri hatt en eneste reklamasjon. Jeg har hatt de "utskjelte" Nautilus batteriene før og de fungerte bra for meg. Men så kan jeg endel om bly syre batterier så oss meg får batterier generelt godt stell. Føler vel att stormen har stilnet rundt Nautilus batteriene som har utgått for noe sånt som 10 år siden og har sett lite klaging på nett over Dual batteriene så når du som selger de ikke har hatt reklamasjoner så underbygger det att Sønak har fått orden på eventuelle kvalitets utfordringer. Så egentlig har jeg vel bestemt meg. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 26.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2023 (redigert) index skrev for 11 timer siden: Det kommer nok an litt på hvordan man leser det også. Når jeg ser tilbud på Nautilus batterier til 1599,- , så er dette den høyeste prisen jeg har sett disse til på tilbud noensinne. Så halv pris? Neppe... Virkelig? Kan du vise meg noen billigere 115ah fritidsbatterier av hvilket som helst merke? Tenkte BT kunne ha vært ett alternativ men finner bare 100AH til 1799 eller 1949. Gidder helt klart ikke å betale mer for ett mindre batteri på BT og fortsatt klinker det bedre med Sønak enn BT i mine ører. Redigert 26.April.2023 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 26.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2023 (redigert) J-Å skrev for 12 timer siden: Har du vurdert litium? Min erfaring er at 200 Ah LiFePO4 kan erstatte 300-400 Ah AGM. Eneste ulempe jeg ser er at de kutter helt ved en gitt spenning. Hvis man f.eks. seiler i hardt vær så kan det komme litt overraskende . Men det går an å ha et AGM batteri i backup for instrumentene. Ja men jeg trenger det ikke. Er bare en DC på 24 fot som blir brukt til dagsturer i ytre Oslofjord på godværsdager. Så forbruket er kun kjøleskap og har landstrøm med lader så skulle det komme flere dager med godvær på rad starter jeg alltid med fulle batterier. Så med 2 stk 115 AH fritid har jeg for mye strøm...er jo en form for luksus det også. Redigert 26.April.2023 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 26.April.2023 Del på Facebook Svart 26.April.2023 (redigert) BT har også denne serien til lavere pris, samme teknologi som de dyre🤔 120A https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/fritidsbatterier/fritidsbatteri-smf-12-v-120-ah-2000045928 105A https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/fritidsbatterier/fritidsbatteri-solv-12-v-105-ah-2000045926 Gå inn på spesifikasjonene på de. 100A Max lade strøm 10A på det dyreste😬 Redigert 26.April.2023 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 26.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2023 bmwmaxi skrev 2 minutter siden: BT har også denne serien til lavere pris, samme teknologi som de dyre🤔 120A https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/fritidsbatterier/fritidsbatteri-smf-12-v-120-ah-2000045928 105A https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/fritidsbatterier/fritidsbatteri-solv-12-v-105-ah-2000045926 Ja jeg så de men problemet er att de er for lange. Har sånne standard batterikasser med lokk som kun svelger den tradisjonelle lengden på 110/115 ah batterier. Ca 35-36 cm lengde om jeg ikke husker feil Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 26.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2023 Fantino skrev On 25.4.2023 at 21.28: Her er feks et tilsvarende, uten at jeg vet noe om dette batteriet da, men pris/kapasitet er vel lik: https://seatronic.no/skanbatt-fritidsbatteri-12v-115ah For langt unna og de skulle ha kr 700 for å sende selv om det sto att ordre over 2000 var gratis. Ikke har jeg hørt om merket eller så tror ikke jeg hadde tatt de heller om det var bare å plukke de opp her i byen men batteriene kan jo være krutte gode de Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 26.April.2023 Del på Facebook Svart 26.April.2023 pipe skrev 4 minutter siden: For langt unna og de skulle ha kr 700 for å sende selv om det sto att ordre over 2000 var gratis. Ikke har jeg hørt om merket eller så tror ikke jeg hadde tatt de heller om det var bare å plukke de opp her i byen men batteriene kan jo være krutte gode de Står normalt en note om at Batterier å noen få andre ting ikke er med i den fri frakt grense. Batterier må vel sendes som spesiel pakke å veier i tillegg mye. så frakt på disse klares nok ikke med en standard bedrift avtale. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
bmwmaxi Svart 26.April.2023 Del på Facebook Svart 26.April.2023 Godt litt over sunn fornuft dette LiFePO4 greiene. Kjøper da ikke en 300hk motor når båten skal ha 100hk bare for og ha litt i reserve. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.April.2023 Del på Facebook Svart 26.April.2023 pipe skrev 10 minutter siden: For langt unna og de skulle ha kr 700 for å sende selv om det sto att ordre over 2000 var gratis. Ikke har jeg hørt om merket eller så tror ikke jeg hadde tatt de heller om det var bare å plukke de opp her i byen men batteriene kan jo være krutte gode de Det var bare et priseksempel jeg fant i farten ift at det ikke er problem å handle 115 Ah til den prisen. Har heller ikke peil på om de/Skanbatt er gode/dårlige. Var mest opptatt av at de der blå ‘Nautilus’ batteriene ikke har så mange venner og at det ser ut til å være med god grunn 😁 Selv handlet jeg Biltema AGM som forbruksbatterier i 2015 og de lever i beste velgående så langt, men de får også daglig TLC fra solcellene på taket så ikke nødvendigvis sammenlignbart med noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 26.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2023 (redigert) Fantino skrev 11 minutter siden: Var mest opptatt av at de der blå ‘Nautilus’ batteriene ikke har så mange venner og at det ser ut til å være med god grunn Tja, nå er det jo antagelig 10 år siden eller noe dette batteriet var i handelen så legger ikke noe avgjørende vekt på det. Det jeg har sett på nå er vekten på Sønak Duel batteriet som klokker inn på 27 kg Batteriet du linket til veide 23 kg. Det første man kutter ned på i ett billig batteri er bly og etter naturlovene burde batteriet til Sønak ha ett lengre liv enn vekt trimmede no name batterier som skal selges på pris. Redigert 26.April.2023 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.April.2023 Del på Facebook Svart 26.April.2023 pipe skrev 21 minutter siden: Tja, nå er det jo antagelig 10 år siden eller noe dette batteriet var i handelen så legger ikke noe avgjørende vekt på det. Det jeg har sett på nå er vekten på Sønak Duel batteriet som klokker inn på 27 kg Batteriet du linket til veide 23 kg. Det første man kutter ned på i ett billig batteri er bly og etter naturlovene burde batteriet til Sønak ha ett lengre liv enn vekt trimmede no name batterier som skal selges på pris. Antakelig et godt poeng med vekten ja, har som sagt null info om det batteriet, var bare et eksempel. Jeg var mest opptatt av at det er noenlunde veldokumentert at disse Sønnakbatteriene var latterlig dårlige, og det ser ut til å være det samme de selger nå. Naturlover eller ikke. Kan vel være så mye det. Et stort parti som ble stående noen år på lager og så solgt i Norge feks. Men plenty til å vaksinere meg og flere andre i alle fall. Etter 2-3 år med riktig pent stell så var 2 stk i parallell ikke nok til å dra i gang min D6. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 26.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2023 (redigert) Fantino skrev 23 minutter siden: og det ser ut til å være det samme de selger nå. Batterikassa er jo forskjellig og klagingen har jo stilnett så jeg velger å tro att ett firma som Exide har tatt grep om eventuelle kvalitetsproblemer de hadde for 10 år siden. De selger jo disse batteriene wold wide og er antagelig den største eller nest største batteriprodusenten i verden så ser ikke de er tjent med å selge elendige batterier år etter år når det er lett å produsere gode batterier. Men er enig med deg att det kan virke som om noen opplevde å få batterier med dårlig holdbarhet i en periode for endel år siden. Redigert 26.April.2023 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 (redigert) Da har jeg klart funnet batteriet som er best for deg. Overgår 115a du har sett på, selv om det er 95a men er agm batteri som klarer mere dyp utlading og samme startstrøm. DNV-GL Godkjent for marine bruk er det også. Og gjett hvor jeg fant det billigst, Tønsberg det klarer du vel.😂😂 https://www.herholdt.no/ep800-soennak-exide-dual-agm-95amp/i3327741 skulle det gå føyken! Nytt alternativ Sande. Har bra tilbud på andre også. https://omarked.no/produkt/batterier/batteri-bobil-dual-agm-ep800-exide-sonnak Og her kan du lese om DNV godkjenningen. Bør vel kjøpe det der, siden det fikk 1A mer hos dem😂😂 https://seatronic.no/exide-dual-agm-ep800-12v-96-ah-agm-batteri Redigert 27.April.2023 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.