NilsPils Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 Erfaringen man får med et gitt batteri avhenger nok svært mye av bruksmønsteret. De som stort sett reiser med motorbåt mellom landstrømsanleggene i marinaene (Som LarsH) får batteriene til å vare svært lenge, og spesielt når brukeren er samvittighetsfull med vedlikeholdet. Seilere som bruker mye batterikapsitet under veis bør ha kvalitetsbatterier med god kapasitet. Ser at Hulda oppgir det som grunn til å satse på lithium. Mer sjuskete brukere som meg, som ligger mye i uthavn med stort kjøleskap og stadig våkner om morgenen med nedtappete forbruksbatterier, bør ikke skylde bare på batterikvaliteten når de tar kvelden for tidelig. Det er veldig enkelt å kverke et godt batteri. Tror nok tiden med blybatterier går mot slutten for meg også snart. Det blir Lithium neste gang. Kanskje også med solcellelading. Håper tiden med "batteriangst" da skal ta slutt for godt . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Swingswong Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 Min tid med AMG er i alle fall forbi. Veldig fornøyd med lifepo Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 pipe skrev for 8 timer siden: Gidder helt klart ikke å betale mer for ett mindre batteri på BT og fortsatt klinker det bedre med Sønak enn BT i mine ører. Men da bør du kjøpe Sønnak da. Om du ikke bryr deg om andres erfaringer. Jeg kommer i alle fall ikke til å kjøpe Sønnak igjen. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LM 605 Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 (redigert) index skrev 42 minutter siden: Men da bør du kjøpe Sønnak da. Om du ikke bryr deg om andres erfaringer. Jeg kommer i alle fall ikke til å kjøpe Sønnak igjen. Enkelt og greit. Har nå hatt div. Sønnak batterier i mange av mine tidligere båter, både snekker og day-cruisere +++. Disse fungerte helt ypperlig år etter år , til mitt bruk , den gang. Har fremdeles et Sønnak dual i båten i dag på det sjuende året , helt topp! Sønnak ( Exide/Tudor) skårer jo alltid bra i tester etc. Kommer aldri til å kjøpe noe annet her i mine båter. Redigert 27.April.2023 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 Jeg tror bestemt at tiden for blybatterier er i ferd med å ebbe ut, selv om det nok går langsomt. Et spørsmål som da melder seg er om vi snart får lithiumbatterier på BT . . ? Og om prisen kommer til å gå ned . . ? Selv har jeg i min litt fremskredne alder ikke tid til å vente så lenge . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 NilsPils skrev 1 minutt siden: Et spørsmål som da melder seg er om vi snart får lithiumbatterier på BT . . ? Og om prisen kommer til å gå ned . . ? Det skjer nok. Begge deler. Spørsmålet er vel om man skal skal bruke livet til å vente eller om man er villig til å betale litt ekstra for å få fordelene med en gang... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 Jeg fant ut at jeg var for gammel til å vente. Kjøpte også et Skanbatt 115 Ah fritidsbatteri til 1600 kroner. Skal ha det som startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 pipe skrev On 25.4.2023 at 18.24: Trenger noen nye 115 AH forbruksbatterier og fant ut av att Mekonomen har Exide ER550 på tilbud til kr 1599. Med dagens priser er dette så vidt jeg skjønner ett meget bra tilbud. Siden det har snødd tidligere i dag er det jo ikke noe hast men inn mot helgen må nye batterier på plass. Noen som har ett bedre tips eller er det bare å kjøpe? https://www.mekonomen.no/start-forbruk-batteri-115-ah-exide-14450297 Jeg er også litt i tenkeboksen på nye forbruksbatterier. Hadde de utskjelte Sønnak batteriene i en båt for ca 10 år siden. De holdt vel dårlig nok en sesong, såvidt jeg husker. Tok de med tilbake til selger og klagde. Der ble de testet, og jeg fikk 3 nye av samme merket som da holdt så lenge jeg hadde den båten. Så jeg tror det var en serie som var dårlig, og at det problemet er borte nå. De batteriene på 115 ah som som Mekonomen selger nå, er det litt forvirrende info om. Det er avbildet et Exide batteri, mens i teksten står det Tudor Dual batterier. Nå er vel ikke Tudor spesielt dårlige batterier heller, men er usikker. Det står heller ingenting om vekt på disse i spec'en. Prisen er det ingenting å si på. For tilsvarende kapasitet i Lithium vil det koste minst 3-gangern. Pluss eventuell ombygging av lader/dynamo. Jeg tror jeg holder meg til blybatterier en stund til. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 27.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2023 bmwmaxi skrev for 15 timer siden: Da har jeg klart funnet batteriet som er best for deg. Overgår 115a du har sett på, selv om det er 95a men er agm batteri som klarer mere dyp utlading og samme startstrøm Takk for ett bra forslag men til mitt bruk holder det med bly/syre. Tipper jeg har batterier 8-10 år som antagelig er lengre enn jeg kommer til å ha båten. Drar nok innom i morgen å plukker med meg ett par stykker Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 2.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2023 (redigert) Ble ikke noe handel før i dag. De hadde også Exide 100A litium batterier med Blåtann i butikk til 7900 devaluerte norske kroner men kunne skaffe kina batterier til ett par lapper mindre. Takk men nei takk ...neste gang kanskje. Redigert 2.Mai.2023 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.