ko-stens Startet 26.April.2023 Del på Facebook Startet 26.April.2023 Da er mikroskjærgårdsjeepen solgt, så den er på vei mot nye eventyr, mens jeg leter etter ny, liten, fiskebåt. Valget ser ut til å bli en HR 440SC, en skjærgårdsjeep som ser ut til å ha alt jeg vil ha på en slik båt. Pent utseende, passe bred, passe lang og med rails rundt hele, samt passe fribord. Den kan nok passe fint til det jeg driver med. Men, så var det motor. Båten har en 25 hk Suzuki firetakter fra 2009 (V-twin). Selger sier selv at det er noe dødt, så en litt større en hadde passet bedre. Farten er målt til 20 knop på GPS når han er alene i båten. Dvs at det blir noe anstrengt med to i båten. Båten står på Finn.no nå og blir holdt av til jeg får prøvd den. Kunne selvsagt sett på en med større motor, men jeg orker ikke reise timevis på å se på noe som er mye finere på bilder enn i virkeligheten (gjort før!). Folk har åpenbart ulik oppfatning av hva som er "pent brukt". Jeg kommer uansett til seriøst å vurdere å selge 25'en og kjøpe en litt større motor. Jeg skal få prøve båten før jeg tar den med hjem, men den blir nok med uansett, om motoren går som den skal. Noen som vet hvordan en 30 hk av nyere type kan passe? Jeg sikler nemlig på ny Tohatsu MFS 30 WEPTL (hvit, lang stamme, power trim og tilt). Denne er "billig" for tiden, samt at den har trolling mode. Trolling er jo et av bruksområdene, så det er kjekt å ha, tenker jeg. Men blir 30 også litt stusselig? Jeg trenger ikke annet enn at den kanskje rusler et par og tjue knop med to voksne i. Til sammenligning har en kompis en Karmøy SL455 med Suzuki 30 (2018-mod, nydelig motor, men dessverre ike trolling mode og en del dyrere). Den gjør 22 med to voksne og en guttunge i. Men det kan jo hende den har et skrog som passer bedre til den motoren. 40 - 50 hk er egentlig ikke så interessant, selv om det nok ville vært enda bedre. Det har noe med vekt å gjøre. Jeg skal håndtere båten alene i hagen. Jo flere kilo spart, jo bedre. 40 hk runder gjerne 100 kg, mens 30 snuser på 80. 20 kilo er jo litt det og. Føler i hvert fall at det blir litt "overkill". Dessuten blir den himla mye dyrere om jeg kjøper ny eller nesten ny. Jeg kjøper ikke gammel saltvannskjørt 40 hester til samme pris som en ny 30. Sitér dette innlegget Link to post
ReneNorge Svart 26.April.2023 Del på Facebook Svart 26.April.2023 Er du sikkert på at alt er slik de skal være? 20 knop alene høres lite ut. vår pioner 14 med 2018 evinrude e-tec 25 går 24 knop med 2 i båten og 25 alene… tenker at en HR440 skal kunne oppnå ca det samme? muligens at det er mye rusk under båten eller trenger motoren litt stell? jeg hadde ikke regnet med mirakler når du går fra 25 til 30 hester dersom alt ellers er på stell. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 26.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2023 Vet ikke hvordan ståa med motoren er, men skal prøve båten før kjøp, så får se. Kan jo hende propellen ikke passer til båten. Den er jo også nokså gammel nå, så det kan selvsagt være forgasserproblem, feks. Båten har gått i ferskvann de siste to årene, så det er kanskje ikke noe rusk under å snakke om. Frykter at 30 hk ikke gjør mirakler, men jeg tenker kanskje at en tresylindre efi virker noe sprekere enn en tosylindret med forgasser. Jeg vet i det hele tatt veldig lite om denne motoren. Den har i hvert fall ikke el tilt/trim, noe som blir litt upraktisk. Så det blir nok uansett et motorbytte etter hvert. Men jeg skal uansett bruke den nå i starten, så får en se når/om det blir bytte. Kanskje jeg synes den er helt grei og! Når man kjøper en eldre/litt eldre brukt båt, burde man vel kjøpe en uten motor og heller sette på en ny en! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 ko-stens skrev for 9 timer siden: Frykter at 30 hk ikke gjør mirakler, men jeg tenker kanskje at en tresylindre efi virker noe sprekere enn en tosylindret med forgasser. hvor sprekt ting føles har nok mer med syl.volum og generelt motorkonstruksjon å gjøre. Men mener å ha hørt fra andre kilder at suzukis v2 25hk føles litt "agrikulturell" i gangen Jeg ville nok gått for 3syl bare pga at jeg foretrekker gangen og syns de har et mer behagelig lydbilde. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ko-stens Svart 29.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2023 (redigert) Endte med å kjøpe båten. Motoren startet og gikk flott, men impelleren må byttes. Ellers ser den bra ut. Det ble tatt service på den i fjor høst, og da ga den kjølestråle. Fikk litt avslag i pris pga det, så da var det helt greit for meg. Satser på at den går fint en stund fremover, så blir det nok motorbytte på sikt. Litt kjedelig uten el.tilt. Det blir nok en 30 hk Suzuki eller Tohatsu, tenker jeg. Helst ny, men om det dukker opp en som er relativt ny og pent brukt, kan det hende jeg går for det. Redigert 29.April.2023 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.April.2023 Del på Facebook Svart 29.April.2023 (redigert) Maks. motor på denne båten er 50 hk, og Tohatsu 50 hk veier 97 kg. Så da er det ingen grunn til å holde igjen her Og du får den jo i hvit også Alltid bedre med stor motor enn liten, og fin lyd av 3-sylindret. Og den har mere kubikk enn Hondas alternativ. Ser det er lagertømming av 2022-modeller med kr 10.500 i rabatt nå. Redigert 29.April.2023 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Grand Banks jr Svart 30.April.2023 Del på Facebook Svart 30.April.2023 Hva er farten du oppnår i saltvann? Det sies at planende båter går tregere i ferskvann, pga at båtene får mer motstand der (ligger dypere) og propellen har "mindre å ta i". Jeg vet ikke om dette har noe å si på disse hastighetene, så er litt nysgjerrig på det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.